• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30105
+
-

جزیره سرگردان

پرونده بازپس‌گیری جزیره استخر در لاهیجان با مشخص نشدن 5/1 دانگ باقیمانده همچنان باز است

شهری
جزیره سرگردان

فرشته رضایی| رشت -خبرنگار:

17 مرداد  شهردار لاهیجان با حضور و بازگشایی جزیره استخر لاهیجان خبر از بازپس‌گیری آن بعد از 22 سال داد؛ خبری ناگهانی که موجب تعجب بسیاری از شهروندان شد. چگونگی بازپس‌گیری جزیره استخر لاهیجان ساعتی بعد مشخص شد که قرار است در قالب پرداخت 5/6 میلیارد تومان، شهرداری آن را بازپس‌ بگیرد. البته این بازپس‌گیری به طور کامل نیست و از قرار با پرداخت این مبلغ، 5/4 دانگ از سرقفلی را بازخرید می‌کند و وضعیت 5/1 دانگ باقیمانده نامشخص می‌ماند. حالا شهروندان زیادی سوال می‌کنند که اگر این جزیره حق مردم لاهیجان است، چرا در ازای آن پول پرداخت می‌شود؟ 

بر اساس رأی رئیس شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر گیلان، شهروندان لاهیجانی بالاخره متوجه شدند که مقدمات بازگشایی جزیره لاهیجان به چه ترتیب بوده است. رئیس دادگاه طی حکم خود اعلام کرد که شهرداری لاهیجان تا 3 ماه آینده می‌تواند با پرداخت 5/6 میلیارد تومان به صندوق دادگستری برای بازپس‌گیری جزیره از مستاجر فعلی اقدام کند.
در ادامه این خبر، تامین 5/3 میلیارد تومان از مبلغ واگذاری از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی استان یعنی استاندار تایید شد. 


 احقاق حق مردم لاهیجان 

 شهردار لاهیجان که برخی اقدام وی را نسنجیده می‌دانند، در این‌باره گفت: جزیره لاهیجان حق شهروندان است و ما هم در خصوص احقاق حق مردم این شهرستان تلاش می‌کنیم.
«مسعود کاظمی» افزود: پس از صدور رأی دادگاه تجدید نظر که ۱۰شهریور به وکیل این پرونده ابلاغ شد، بر خود لازم دیدم از حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و صبوری مردم لاهیجان برای پیگیری این پرونده مهم قدردانی کنم.
وی بیان کرد: این پرونده سال‌ها در محاکم در دست پیگیری بود که در دوره پنجم شورای شهر و حضور اینجانب به عنوان شهردار با تشکیل جلسات متعدد و حضور کارشناسان و پیگیری‌های لازم موفق شدیم با دریافت حکم قانونی نسبت به باز‌پس‌گیری جزیره استخر اقدام کنیم. این مسئول افزود: اعضای شورای اسلامی شهر همواره دغدغه داشتند که این مسأله حل شود و من هم در زمان قبول مسئولیت شهرداری قول دادم پیگیر بازگرداندن جزیره به مردم لاهیجان باشم. با حمایت اعضای شورای شهر و استاندار و مسئولان شهرستان این مهم اتفاق افتاد.
شهردار اظهار کرد: استاندار همواره یکی از حامیان بازپس‌گیری جزیره بود و حتی قول داد مبلغ ۳۵ میلیارد ریال برای این کار اختصاص دهد. وی گفت: مردم لاهیجان لایق بهترین‌ها هستند و به عنوان خادمان این مردم وظیفه داریم در خدمت ولی‌نعمتان خود باشیم. شهر لاهیجان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به زودی شاهد ارتقای خدمات‌دهی به شهروندان و مسافران خواهد بود.


بازپس‌گیری یا بازخرید

جزیره استخر لاهیجان با اقدام ظاهراً قانونی یک شهردار در دهه ٧٠ با مبلغی ناچیز واگذار شد و از سال ۸۱ تاکنون درهایش به روی مردم بسته مانده است. در این مدت جلسات دادگاه زیادی برای بازپس‌گیری آن برگزار شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید. بازپس‌گیری جزیره برای در اختیار قرار دادن آن به مردم یکی از شعارهای مهم «مسعود کاظمی» شهردار فعلی لاهیجان بود که در این زمینه نشست‌های مختلفی نیز برگزار شد، اما آنچه محل ایراد است به این شرح در ادامه آمده است:
منتقدان این تصمیم‌گیری می‌گویند اگر واگذاری جزیره برخلاف قانون بوده چرا باید 5/6میلیارد برای پس گرفتن آن پرداخت شود و اگر واگذاری قانونی بوده چرا 16 سال در جزیره قفل بوده است؟ شهروندان منتقد می‌گویند جدا از این‌که تامین این مقدار پول محل بحث است، اما در صورتی که از ردیف بودجه مشخصی تامین شود، آیا موافق هستید 5/6 میلیارد تومانی که می‌تواند صرف عمران، بهداشت و... شود، بابت خسارت به متصرفان جزیره پرداخت شود؟  عده‌ای از موافقان طرح نیز می‌گویند همین که جزیره به مردم می‌رسد، جای شکر دارد.  یکی از این موافقان فعلی حجت‌الاسلام والمسلمین «صدیق»، امام‌جمعه لاهیجان است که در پایان نمازجمعه این شهرستان با اشاره به جزیره استخر لاهیجان و واگذاری آن در ۲۰ سال پیش، ضمن بیان این‌که سال‌های متمادی برای بازپس‌گیری آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما موفقیت‌آمیز نبوده اعلام کرد: مدیران شهری موفق شدند و جزیره دوباره به شما مردم لاهیجان بازگردانده شد. من همین اندازه به شما بگویم دست دست‌اندرکاران درد نکند. ولی این را من اعلام کردم، به آنها هم می‌گویم اگر به اندازه یک بند انگشتی شبهه داشته باشد، خودم جوابگوی آنها خواهم بود. 


مسئولان از اظهارنظر خودداری کنند

فرماندار لاهیجان هم از تشکیل کمیته ویژه پیگیری موضوع پرونده جزیره استخر لاهیجان و بررسی زوایای مختلف آن به ریاست فرماندار لاهیجان و با حضور سایر مسئولان ذی ربط خبر داد.
«امیر جانبازی» ضمن اعلام نهایی نشدن تکلیف این پرونده گفت: مسئولان مدیریت شهری تا اطلاع ثانوی از هرگونه اظهار نظر غیر ضروری در این مورد خودداری کنند.
وی بیان کرد: تعیین تکلیف موضوع جزیره استخر لاهیجان و بازگشایی آن یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این شهرستان است و مجموعه مدیریت اجرایی به طور جدی، در حال تلاش و پیگیری در خصوص رفع موانع و مشکلات مربوط است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
جانبازی افزود: جزییات روند برگزاری این کمیته و بررسی موضوع پرونده جزیره استخر، با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود و در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.


درباره فروش جزیره 

سال 75 طی مزایده‌ای فردی به نام «علی ارزانی» سرقفلی جزیره استخر لاهیجان را برنده شد، سپس در اسفند همان سال شهرداری قرارداد واگذاری سرقفلی را در 16 ماده با او بست، اما به دلایلی نامعلوم، ارزانی سال 76 مزایده را در دفترخانه 77 لاهیجان طی سربرگ 186به صورت سرقفلی به 3 نفر فروخت و واگذار کرد! در همان تاریخ «رضا کحالی» شهردار وقت لاهیجان، قرارداد 16 ماده‌ای سال 75 را «کان لم یکن» اعلام کرد و یک قرارداد جدید در 18 ماده با مالکان جدید بست. در قرارداد جدید که کحالی به نمایندگی از شهرداری لاهیجان با مالکان بست، تاکیدا قید شده که «... به قیمت 10 میلیون ریال با فسخ کافه خیارات، حتی خیار غبن! و خیار غبن در غبن! و فسخ دعوای توری!!!»

بعدها یعنی، طی 20 و اندی سال اخیر و حضور شهرداران و شکایت‌های مختلف و انجام معاملات جدید و مخفیانه بر سر جزیره، سرانجام در زمان شهرداری «آگشته»، دادگاه بدوی حکم به بازخرید سرقفلی جزیره از مالکان را به قیمت 5 میلیارد و 700 میلیون تومان صادر کرد که این حکم از طرف خواهان و خوانده‌ها با اعتراض مواجه و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد.
دوشنبه 5 شهریور جاری حکم دادگاه تجدیدنظر طی دادنامه‌ای ابلاغ شد که در رسانه‌های محلی شهرستان باعنوان «تحقق وعده آقای کاظمی شهردار لاهیجان» پخش شد. طبق این حکم شهرداری لاهیجان تا 3ماه باید مبلغ 5/6میلیارد تومان به حساب دادگستری واریز کند تا 5/4 دانگ از سرقفلی را بازخرید کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید