• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30095
+
-

فرصت‌هایی که محرم ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام حسین بنیادی| نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

 ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، فرا رسید تا عاشقان سید و سالار شهیدان در رثای سیدالشهدا(ع) مجالس عزاداری و سوگواری برپا کنند و با گریه بر مصائب امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) و یاران باوفایش زمینه تقویت بعد شور و شعور دینی و ولایی خود را فراهم کنند. ماه محرم و صفر به خصوص دهه نخست محرم که شاخص‌تر است، بهترین فرصت در اختیار ماست که برای تبیین و ترویج مؤلفه‌های سبک زندگی حسینی و زینبی در جامعه بکوشیم و به امور مهم جامعه، حساسیت و دغدغه لازم را نشان دهیم و به سهم خود در زمینه رفع یا کاهش آن‌ها اهتمام کنیم. نهضت عاشورای حسینی، بالاترین و کارآمدترین دستگاه انسان‌سازی است. حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان کشتی نجات بشریت مطرح هستند و مهم‌ترین اثر دستگاه عظیم حسینی همین است که زمینه لازم برای سعادت انسان در ابعاد فردی و اجتماعی را فراهم می‌کند. این‌که معتقدیم سیدالشهدا(ع) رحمت‌الله الواسعه و باب نجات‌الامه است، دقیقاً به همین خاطر است. 

چون در سایه این خیمه می‌توان به رشد و تحول معنوی دست یافت و بر بسیاری از مشکلات زندگی مادی غلبه کرد. در سال‌های اخیر بارها از زبان مقام معظم رهبری و دیگر علما و بزرگان، راجع به لزوم شناسایی و کمک به حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در کشور شنیده‌ایم. بهره‌گیری از ظرفیت عظیم ماه محرم می‌تواند به تحقق این هدف والا کمک شایان توجهی کند به شرط آن‌که خود ما به عنوان محبان و عزاداران حسینی نیز نسبت به این امور بیش از پیش همت کنیم. یکی از محورهای مهمی که در این مورد کمک‌کننده است این ‌است که باور داشته باشیم محرم ماه احیای امر به معروف و نهی از منکر است.  توجه به این فریضه تا حدودی فراموش شده است و باید احیا شود تا در همه ابعاد و عرصه‌ها جامعه‌ای به مراتب بهتر، سالم‌تر و بانشاط‌تر داشته باشیم. 

بخش مهمی از  این‌که جامعه ما دچار معضلاتی چون طلاق، فقر، اعتیاد، مشکلات خانوادگی و زناشویی، فضای مجازی ناسالم و غیره است، به این دلیل است که نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید در جامعه امر به معروف و نهی از منکر را ترویج دهیم.  دشمن هم بیکار نمی‌نشیند و با تهاجم نرم فرهنگی و به بهانه وجود مشکلات اقتصادی به دنبال اجرا کردن اهداف و برنامه‌های شوم خود در جامعه ماست. به‌ویژه این‌که در این مورد حساب ویژه‌ای روی مشکلات مبتلابه نسل جوان باز کرده است. در روزهای عزای امام حسین(ع) و به خصوص دهه اول محرم فرصت خوبی فراهم است که با بیان تذکرها و هشدارهای لازم در مورد پیامدهای آسیب‌های اجتماعی، از همگرایی و مشارکت اجتماعی مردم در زمینه کمک به حل مشکلاتی نظیر فقر و اعتیاد و طلاق استفاده کنیم و به‌ویژه این مهم با محوریت مساجد و علما و روحانیان مبلغ صورت گیرد. 

 واعظان و روحانیان و حتی مداحان اهل‌بیت(ع) در این روزها باید با حساس کردن آحاد مردم نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود، شرایطی فراهم کنند که به کمک خیران و تشکل‌های مردمی و دینی، گام‌های عملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها و مناطق مختلف شهرها و روستاها برداشته شود و به یقین به برکت نام و یاد سیدالشهدا(ع) و اصحاب باوفای ایشان، کارهای بسیار بزرگ و خوبی در این زمینه می‌توان انجام داد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید