ابراهیم خطابخش | رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان:
گرانی مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک را ناگزیر کرد که در ماههای اخیر قیمت پوشاک را 10 تا 15 درصد افزایش دهند، اما بازار چنان سوت و کور و کساد است که بسیاری از اصناف دلزده و نگران آینده خودشان هستند. ماه محرم و مهر نزدیک است، اما بهخصوص در فروشگاههای خیابان چهارباغ و نقاط دیگری که محل تجمع فروشگاههای پوشاک به شمار میآیند، خبری از مشتری نیست. شاید بتوان گفت که ما اصفهانیها همیشه دقیقه نودی هستیم و کارهایمان را در آخرین لحظه انجام میدهیم، اما دیگر فرصتی باقی نمانده و از طرف دیگر، سال گذشته در این موقع جنب و جوش مختصری در بازار به چشم میخورد، در حالی که امسال اگر بخواهیم وضع را با همیشه مقایسه کنیم، با یکی از راکدترین بازارهای مصرف روبهرو هستیم. به نظر من، نیازهای اساسی مردم نهتنها کاهش پیدا نمیکند، بلکه روز به روز با افزایش جمعیت، بیشتر هم میشود.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مصرفکنندگان در اوضاع کنونی تصمیم گرفتهاند حداکثر صرفهجویی را برای مدیریت منابع خودشان در نظر بگیرند و این شامل لباس محرم و حتی پوشاک مورد نیاز دانشآموزان هم میشود. از این گذشته، تولیدکنندگان هم برای ادامه فعالیت با چالش جدی برای تامین مواد اولیه وارداتی یا حتی تولید داخل روبهرو هستند و به عنوان یک تولیدکننده و فروشنده میتوانم اطمینان بدهم که در اوضاع کنونی، نه تولید حال خوشی دارد و نه توزیع. مصرفکننده هم که با به حداقل رساندن خرید، مشکلاتش را به رخ میکشد.برای بسیاری از اصناف این نگرانی ایجاد شده که وقتی وضع بازار در فصل پرمصرفی مانند محرم و مهر ماه این اندازه کساد و بیرونق است، برای پاییز و زمستان چه فکری کنند که بتوانند از پس مخارج سنگین کسب و کار خود برآیند.
صرفهجویی مصرفکننده و رکود بازار
در همینه زمینه :
اتاق شیشهای