• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29939
+
-

بحران بازنشستگی پیش روی استان

46 کانون بازنشستگی در استان برای ارتقای امید به زندگی در میان این افراد تلاش می‌کنند

گفت‌وگو
بحران بازنشستگی پیش روی استان

سیدرضا حسینی‌زاده|‌ تبریز – خبرنگار:

آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که در سال‌های اخیر مسیر جوانی را به سمت کهنسالی تغییر داده و جمعیت بازنشستگی در استان نیز روند افزایشی داشته است. در چند دهه گذشته تعداد بازنشستگان استان کمتر از 20 هزار نفر بود، اما در حال حاضر تنها در میان کارمندان تعداد بازنشستگان به حدود 70 هزار نفر می‌رسد و در جامعه کارگری نیز کمی بیش از این تعداد وجود دارد. حال آن‌که به نظر می‌رسد زیر‌ساخت‌های لازم برای زندگی راحت‌تر این افراد در استان فراهم نشده است؛ افرادی که نیازمند خدمات درمانی و رفاهی ویژه و تداوم حضور در جامعه در قالب انجمن‌ها و کانون‌های بازنشستگی هستند. «بهروز قاسمی» مدیر صندوق بازنشستگی استان در گفت‌وگو با همشهری از تلاش برای جبران کاستی‌های حوزه بازنشستگی استان می‌گوید.


مختصری از وضعیت آماری بازنشستگان استان بگویید؟

در صندوق بازنشستگی استان نزدیک به 70 هزار بازنشسته و قریب به 20 هزار مستمری‌بگیر دارد. افرادی که به هر ترتیب قبل از دوران بازنشستگی نیازمند دریافت مستمری هستند یا همسران و فرزندان کارمندانی که فوت کرده‌اند در این دسته قرار می‌گیرند.

روند رشد یا کاهش جمعیت بازنشستگان در استان چگونه است؟

در حال حاضر با جمعیت افزایشی بازنشستگان مواجهیم. این افزایش در 2 دهه اخیر به وجود آمده است. طی چند سال اخیر ورود کارمندان به بدنه دولت کاهش یافته و در مقابل هر سال بر خروجی بازنشسته‌ها افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی با بحران بازنشستگی مواجه خواهیم بود.

برای این تعـداد جمعیت بازنشسته در استان چه برنامه‌‌ریزی‌هایی انجام شده است؟

حقوق بازنشستگان این صندوق به طور میانگین بالاتر از 2 میلیون تومان است که تا بیست و پنجم هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود. در کنار این مستمری ماهانه حمایت‌های بیمه‌ای و خدمات درمانی هم وجود دارد و برای مواردی چون عینک، سمعک و عصا امسال افزایش پرداختی داشته‌ایم. موارد دیگر حمایت از بیماران خاص، تشکیل کانون‌های بازنشستگی و تشکیل خانه‌های امید برای این افراد است. اما اصلی‌ترین رویکرد این صندوق در استان تکریم این افراد است که از نظر عاطفی نیازمند حمایت هستند. در مراسمی که اخیرا برگزار شد، تلاش کردیم تا با برنامه‌هایی آبرومند و دعوت از اعضای خانواده‌های این افراد، مهم بودن آنان را نشان دهیم.

به موضوع حمایت از بیماران خاص اشاره کردید. در این زمینه از چند نفر حمایت کرده و می‌کنید و با توجه به افزایش قیمت ارز و داروهای خارجی چگونه این موضوع مدیریت می‌شود؟

1700 نفر مبتلا به بیماری‌های خاص در استان تحت پوشش این صندوق قرار دارند که داروهای مورد نیاز آنان در سال‌های اخیر تامین شده است. امسال هم بر اساس پیش‌بینی‌هایی که داشتیم برای تامین دارو و عقد قراردادهای لازم اقدام شده است. به نحوی که هیچ یک از بازنشستگان استان مشکلی در این زمینه ندارند و شکایتی هم نبوده است.

در زمینه خدمات فرهنگی و ورزشی چه اقداماتی انجام شده است؟

در حال حاضر آذربایجان شرقی بیشترین فعالیت را در این حوزه دارد، به نحوی که علاوه بر برگزاری سفرهای زیارتی و سیاحتی یا اختصاص محل اسکان مناسب در شهرهای مختلف کشور، خانه امید برای بازنشسته‌ها علاوه بر تبریز در شهرهای مرند، سراب و میانه راه‌اندازی شده است. در اهر نیز با تامین زمین، این خانه احداث خواهد شد همچنین 46 کانون بازنشستگی در استان فعال است که خدمات فرهنگی، عمومی و اجتماعی ارائه و برای ارتقای امید به زندگی در میان این افراد تلاش می‌کنند. بازنشسته‌ها هم در این زمینه استقبال خوبی می‌کنند و حدود 700 نفر در این برنامه‌ها مشارکت دارند. در مسابقات کشوری بازنشسته‌ها نیز 14 نفر منتخب کشوری داشتیم که یک فرد 86 ساله از تبریز برنده مسابقات شنای کشوری شد.

یکی از آسیب‌های دوران بازنشستگی افسردگی و افسردگی است، برای این بحران چه برنامه‌ای دارید؟

خانه‌های امید و کانون‌های بازنشستگی در این حوزه رسالت مهمی دارند. تلاش شده تا اتاق‌های فکر در این محل‌ها تشکیل شود و برای رفاه حال بازنشسته‌ها از خود آنان و ایده‌هایشان کمک بگیریم. همچنین فعالیت‌هایی را که منجر به القای حس موثر بودن در آنان می‌شود در این کانون‌ها و خانه‌ها دنبال می‌کنیم.

برخی از بازنشسته‌ها از روند پرداخت تسهیلات گلایه دارند. روند پرداخت وام 4 میلیونی به بازنشسته‌های این صندوق در استان چگونه است؟

تنها در سال گذشته به بیش از 14 هزار نفر از بازنشسته‌های استان وام پرداخت شده است، اما برای سال 97 تاکنون پرداختی نداشته‌ایم. ولی این خبر خوش را می‌توانم به بازنشسته‌ها بدهم که این وام امسال 5 میلیون تومان خواهد 
بود.

با توجه به این‌که صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در کشور دارد، سهم استان در این سرمایه‌گذاری‌ها چگونه است؟ آیا این صندوق می‌تواند محلی برای تامین کسری بودجه‌های احتمالی در سال‌های آتی باشد؟

بر اساس تعهدی که دولت به عهده دارد، تمام کسری‌ها از طرف دولت تامین می‌شود. در اغلب سفرهای مسئولان ارشد کشوری به استان پیگیر این مطالبه به‌حق بوده‌ایم. اما در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به این‌که این اقدامات به صورت متمرکز از تهران صورت می‌گیرد، نمایندگی این صندوق در استان در زمینه میزان و سود این سرمایه‌گذاری‌ها دخالتی ندارد. اما در مجموع میزان سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی آذربایجان شرقی که منجر به تولید و اشتغال جوانان استان شده نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید