• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29843
+
-

آمارهای خودکشی در ایران نصف میانگین جهان است

درحالی ۱۰درصد از مرگ‌های جهان مربوط به‌خودکشی است که این میزان رقمی حدود ۸۰۰هزار نفر در جهان را در برمی‌گیرد و خودکشی جزو ۱۰ عامل اصلی مربوط به مرگ در جهان محسوب می‌شود؛ با وجود این آمارها نشان می‌دهد نرخ خودکشی در ایران تقریبا نصف نرخ جهانی است. به گزارش ایسنا، آمار خودکشی‌ در ایران به نسبت جهان، میزان کمتری را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که این رقم در ایران حدود 5 نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر بوده است، حال آنکه در جهان رقمی بیش از ۱۲نفر بین هر ۱۰۰هزار نفر است. شاید به همین دلیل هم باشد که روز ۱۰ سپتامبر به نام «روز پیشگیری از خودکشی» نام گرفته تا به بهانه‌ای برای پرداختن به این آسیب اجتماعی که دارای ریشه‌های متعدد است و نیز عوامل ایجاد و پیشگیری‌کننده آن، تبدیل شود.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته مجموع تلفات خودکشی‌ها ۴۶۲۷‌نفر بوده که نسبت به سال۹۵ افزایش ۵درصدی را نشان می‌دهد. از بین تعداد خودکشی‌های منجر به فوت۳۲۶۲ مورد مربوط به مردان و ۱۳۶۵ مورد مربوط به زنان بوده است. همچنین براساس آماری که پزشکی‌قانونی در اختیار ایسنا قرار داده، ماه‌های دارای بیشترین تلفات خودکشی مربوط به مردادماه با ۴۶۶نفر، تیرماه با ۴۲۴ نفر و اردیبهشت‌ماه با ۴۲۰نفر است.

همچنین سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه موارد منجر به فوت خودکشی در ایران براساس خلاصه سالنامه آماری سال گذشته پزشکی‌قانون 7/5نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر بوده است، می‌گوید: میانگین جهانی خودکشی بین ۱۲ تا ۱۴نفر و رتبه ایران حدود۱۵۴ جهان است. اگرچه در کشور ما سیستم ثبت دقیقی برای خودکشی وجود ندارد و عده‌ای برای استفاده از بیمه، حفظ حیثیت، مراجعه به مراکز درمانی با اعلام دلایل دیگر و همچنین عدم‌ثبت اجباری موارد مربوط به‌خودکشی در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی، نظام آماری دقیقی وجود ندارد و دستگاه‌های مختلف آمارهای متنوعی ارائه می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید