• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29840
+
-

وزارت صنعت در مسیر دولتی‌سازی

روز گذشته معاون وزیر صنعت در یک عقبگرد عجیب به نفع دولتی‌تر کردن اقتصاد و در رویارویی آشکار با بازار سرمایه گفت: عرضه کالا در بورس در اوضاع کنونی اقتصاد ایران، معنا و مفهومی ندارد. به گزارش همشهری، بعد از بسته شدن بازار مبادلات آتی بورس کالا، آرام آرام ارکان کلی بازار سرمایه نشانه گرفته شده و آشکارا مخالفت‌های عجیبی با ساختار بازار سرمایه در حال شکل گرفتن است. فعالیت بازار سرمایه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان ملی‌سازی‌ صنایع ایران تا مدت‌ها متوقف بود و حتی مخالفت‌های آشکاری تحت‌تأثیر اندیشه‌های چپ با فعالیت بورس انجام می‌شد اما از اواخر دهه 60رفته‌رفته تلاش‌هایی برای فعالیت دوباره بورس شروع شد و در نهایت در اواسط دهه 70فعالیت بورس آرام آرام توسعه یافت. این رویه ادامه داشت تا دهه 80که گام‌های کودکی بورس برداشته شد و اکنون در دهه 90به مرحله نوجوانی رسیده است. در چنین شرایطی در همه این سال‌ها بازار سرمایه که به تالار شیشه‌ای معروف بود و همینطور بورس کالا که یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد به‌دلیل شفافیتی که در اقتصاد ایجاد می‌کنند مورد تهاجم قرار گرفته‌اند. اکنون بعد از چند دهه از تولد دوباره بازار سرمایه، یک مقام دولتی آشکارا فعالیت بورس را بی‌معنا توصیف کرده است.

عرضه در بورس کالا مفهومی ندارد

در همین رابطه منصور معظمی، معاون وزیر صنعت درباره فعالیت بورس کالا و عرضه محصولات گفت: عرضه کالا در بورس در اوضاع کنونی اقتصاد ایران، معنا و مفهومی ندارد و بیشتر برای شرایط رقابت مناسب است. منصور معظمی حتی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد عرضه محصولات در بورس کالا باید به‌صورت گزینش شده و توسط وزارت صنعت انجام شود. او در این‌باره گفت: در نشستی با حضور رئیس‌جمهوری، تصمیم خوبی برای شرایط بورس گرفته شد تا از این پس کالاها گزینش شده و به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس عرضه شود که با اجرایی شدن این تصمیم بخشی از نگرانی‌های تولید‌کنندگان برطرف می‌شود. این در حالی است که مطابق قانون مداخله وزارت صنعت در بورس کالا کاملا غیرقانونی است.

بورس در مقابل رانت‌خواران

حسین عبده‌تبریزی، دبیر کل سابق بورس تهران و عضو شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا عامل گرانی‌ها بورس است، گفت: این موضوع را همیشه کسانی که سودهای غیرمنطقی کلانی به‌دست آورده‌اند و منفعت‌شان کم شده مطرح می‌کنند. ما هرقدر برای این گروه استدلال می‌کنیم که بورس بازار رقابتی و شفاف ایجاد کرده تا شما نیز وارد آن شوید متأسفانه آنها به سودهای منطقی بسنده نمی‌کنند و برای از میان برداشتن بازار شفاف به هر ریسمانی دست می‌اندازند. عضو شورای بورس با اشاره به سوابق مخالفت رانت‌جویان با بازارهای شفافی مثل بورس کالا گفت: نخستین انگیزه تاسیس بورس کالا ایجاد سلامت معاملات و کاهش سودجویی بود، مخالفان شفاف سازی با بورس کالا دشمنی دارند. او  اضافه کرد: اگر کالایی دولتی را زیر قیمت دنیا می‌فروشیم و در بورس با قیمت بالاتری به فروش رسیده است، مقصر بورس نیست. بورس فقط قیمت واقعی را کشف می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند استدلال علمی بیاورد که بورس در گران شدن کالاها مقصر است.

زمان احتمالی بررسی استیضاح وزیر صنعت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه استیضاح وزیر صنعت اکنون در کمیسیون صنایع و معادن است، از زمان احتمالی بررسی استیضاح خبر داد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی درباره استیضاح محمد شریعتمداری به تسنیم گفت: استیضاح وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است و احتمالا نخستین هفته مهر در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. حاجی‌دلیگانی چندی پیش گفته بود، طرح استیضاح شریعتمداری با ۵۱ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. این طرح در ۱۵محور تدوین شده که ازجمله محورهای آن می‌توان به ‌مدیریت نکردن بازار خودرو و افزایش قیمت در این بخش اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید