• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29678
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/173P
+
-

کار در دبی، شگرد کلاهبرداری از دکترها و مهندسان

مرد کلاهبردار برای اجرای نقشه‌هایش سراغ دکترها و مهندسان می‌رود. او با انتشار آگهی استخدام، طعمه‌هایش را شناسایی می‌کند و به بهانه پیدا کردن کار با درآمد ماهانه بیش از 50میلیون تومان در دبی، آنها را سرکیسه می‌کند. به گزارش همشهری، تا‌کنون پزشکان و مهندسان زیادی قربانی این مرد شده‌اند و عجیب اینکه هنوز کسی موفق به دیدن چهره او نشده است؛ چراکه وی در ترکیه به‌سر می‌برد و همه نقشه‌هایش را از طریق ایمیل و واتس‌اپ عملی می‌کند. سعید یکی از طعمه‌های این مرد که در آرزوی پیدا کردن کار در دام او گرفتار شده بود می‌گوید:  چند هفته پیش بود که در روزنامه با یک آگهی استخدام روبه‌رو شدم. در آگهی نوشته شده بود: «استخدام مهندس عمران با 10سال سابقه کار». او ادامه می‌دهد: «پروژه‌ای که در آن کار می‌کردم در حال اتمام بود و به‌دنبال کار جدید می‌گشتم. به همین دلیل با آدرس ایمیلی که در آگهی درج شده بود مکاتبه کردم و رزومه‌ام را فرستادم.»

شما استخدام شده‌اید

چند روز از این ماجرا گذاشته بود که مهندس جوان ایمیلی دریافت کرد که حسابی وسوسه‌کننده بود؛ «در ایمیل نوشته شده بود که من استخدام شده‌ام و پروژه‌ای که قرار است در آن کار کنم، یک پروژه ساختمانی در دبی است. شرایط استخدام کاملا وسوسه‌کننده بود. حقوق ماهانه 16هزار درهم (بیش از 50میلیون تومان)، بیمه، هزینه غذا و... از طریق واتس‌اپ با شماره تلفنی که در ایمیل درج شده بود تماس گرفتم و فردی که خودش را مدیر شرکت معرفی می‌کرد مدعی شد که شرکت آنها در ترکیه در حال انجام یک پروژه ساختمانی است و از من خواست همه مدارکم به همراه گواهی سلامت و تعهد کاری را برایش ایمیل کنم. او همچنین درخواست کرد یک آگهی دیگر مبنی بر استخدام مهندس در روزنامه‌ها منتشر کنم و آدرس ایمیلی را که گفته بود در آگهی درج کنم؛ چراکه خودش در ترکیه بود و نمی‌توانست آگهی استخدام منتشر کند. بعد از انجام این کار قرار شد ‌به ترکیه بروم تا از آنجا برای شروع کار راهی دبی شوم.»  سعید که تصور می‌کرد کار خوبی پیدا کرده طبق قراری که با مدیر شرکت گذاشته بود شال و کلاه کرد و بعد از خداحافظی از خانواده‌اش راهی ترکیه شد. او می‌گوید: «در همه این مدت با کارفرمایم در ارتباط بودم. به درخواست او به هتلی در استانبول رفتم تا کارهای سفرم به دبی انجام شود.

حدود یک هفته در آنجا بودم تا اینکه او تماس گرفت و گفت که همه‌‌چیز مهیا شده اما هزینه بلیت سفر به دبی 1400دلار است که باید خودم آن را پرداخت کنم. وقتی به او گفتم که 550دلار بیشتر همراهم نیست، مدعی شد که بقیه پول را خودش پرداخت می‌کند و وقتی حقوقم را گرفتم، باید آن را پس بدهم. پس از آن هم پیکی به هتل فرستاد و من 550دلار همراهم را به پیک دادم تا به او برساند اما پس از آن دیگر خبری از وی نشد و هر چه با او تماس گرفتم جوابم را نداد. آنجا بود که فهمیدم همه این ماجراها ترفندی برای کلاهبرداری از من بوده و حتی من با انتشار آگهی در روزنامه‌ ممکن است باعث شده‌ باشم که افراد دیگری در دام این مرد گرفتار شوند.»  سعید که در این ماجرا علاوه بر دلارها بیش از 7میلیون تومان خرج کرده بود، به ایران برگشت و یک‌راست راهی اداره پلیس شد تا از مرد کلاهبردار شکایت کند. او ادامه می‌دهد: «در تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم مهندسان و پزشکان دیگری هم با این شگرد در دام کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌اند و قرار است پس از شکایت از این مرد در دادسرا، پلیس فتا تحقیقات برای دستگیری او را آغاز کند.» او از همه افراد جویای کار می‌خواهد که فریب آگهی‌های وسوسه‌کننده استخدام را نخورند و تا زمانی که تحقیقات کاملی درباره چنین آگهی‌هایی انجام نداده‌‌اند، راهی سفر خارجی نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید