• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29489
+
-

بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی وظیفه شهرداری نیست

شورای شهر تهران مصوبه بهای خدمات بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی را اصلاح و تصویب کرد

شورا
بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی وظیفه شهرداری نیست

حامد فوقانی/خبر‌نگار

اتفاقات داغ صبح دیروز خیابان بهشت، خیلی زود صحن و جلسه آرام شورای شهر تهران را هم گرم کرد. اعضای شورای شهر تهران در هشتاد و چهارمین جلسه خود که دستور جلسه‌ای مهم درباره مدیریت پسماندهای پزشکی را در برنامه کاری داشتند، به ناگاه خبردار شدند که متأسفانه فردی روبه‌روی ساختمان مرکزی شهرداری اقدام به‌خودسوزی کرده است. این باعث شد تا چند عضو شورا، علاوه بر اینکه خواستار پیگیری ماجرای بریده شدن گوش پسربچه زباله‌گرد شده بودند، بر بررسی دقیق این اتفاق هم تأکید کنند. در این میان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که شخصا پیگیر ماجرای جرح کودک کار است اما هنوز گزارشی در مورد صحت و سقم آن دریافت نکرده‌ است. او گفت که شهرداری نیز موظف است موضوع را بررسی و گزارش جامعی به شورا ارائه دهد.

نرخ جدید پسماندهای خطرناک

دیروز بررسی مصوبه اصلاحیه «تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی» در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست در رابطه با این دستور جلسه گفت: «2نوع پسماند عادی و ویژه وجود دارد که ویژه شامل پزشکی، کشاورزی و‌صنعتی است. طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ شهرداری‌ها مسئول جمع‌آوری، امحا، دفن و... زباله‌های عادی بوده و مسئول پسماندهای ویژه هم تولیدکننده است. در این بین، نقش شهرداری تهران تسهیل‌گری و حمل و‌دفن زباله‌های ویژه بعد از عادی‌سازی در سلول‌های بهداشتی آن هم به‌طور موقت برای حفظ بهداشت عمومی است. قرار نیست هر اتفاقی که در شهر رخ می‌دهد مدیریت شهری پاسخگو باشد. یعنی شهرداری تهران مسئول بی‌خطرسازی زباله پزشکی نیست.»

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورا اما درباره رهاسازی پسماندهای بیمارستانی بدون رعایت نکات ایمنی گفت: «بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در حال انجام و اقدام است و مراکز درمانی در حال استفاده از تکنولوژی بی‌خطرسازی هستند. اگر یک یا چند مرکز نسبت به جداسازی پسماند ویژه خود حساس نیستند، باید بر حسب مورد روی آ‌نها بحث کرد، چراکه ما امروز می‌بینیم درباره مسائل مختلف بدون مستندات متقن کلی‌گویی می‌شود.» به گفته او این روزها گفته می‌شود که عده‌ای در میان زباله‌ها نسوج بدن انسان را تشخیص داده‌اند؛ درحالی‌که تنها پاتولوژی‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک بافت متعلق به بدن انسان است یا خیر، حتی چشم یک‌متخصص نیز قادر به تشخیص این مسئله نیست و در بیمارستان‌ها نیز تشخیص این مسئله به پاتولوژی سپرده می‌شود.

پس از این ابراهیم امینی که ریاست شورا را با خروج محسن هاشمی برعهده گرفته بود، به موضع عدم‌تحقق مدیریت یکپارچه پرداخت و گفت:‌« قانون مصوب مجلس شورای اسلامی وظیفه هر یک از بخش‌ها را در موضوعات مختلف مشخص کرده است اما به‌دلیل عدم‌تحقق یکپارچه شهری هزینه گزافی به مردم تحمیل می‌شود. مثال معروفی وجود دارد که یک روز زمین به وسیله شرکت آب کنده می‌شود و در روز دیگر توسط گاز و روز دیگر توسط سایر نهادهای خدمات رسان و هزینه تمامی این دوباره کاری‌ها را شهروندان باید پرداخت کنند. در زمینه زباله‌های بیمارستانی نیز به همین گونه است و در تمام دنیا در کنار مراکز تولید زباله‌های عفونی و بیمارستانی تاسیساتی ایجاد شده است که وظیفه بی‌خطر‌سازی‌ زباله‌ها را بر عهده دارند و پس از انجام عملیات لازم زباله‌های بی‌خطر در سطح شهر حمل می‌شوند.» بعد از این نیز چند عضو دیگر ازجمله میرلوحی نسبت به خطرات پسماندهای پزشکی و شیرابه‌ای که ممکن است به آب‌های زیرسطحی وارد شوند، هشدار دادند.

سرانجام لایحه‌ای که برای ساماندهی پسماندهای پزشکی تهیه شده بود به رأی گذاشته شد و با رأی اعضا مصوب شد. براساس این مصوبه شهرداری تهران (سازمان مدیریت پسماند) مجاز است درصورت تمایل واحدهای تولیدکننده پسماندهای ویژه (پزشکی، صنعتی و کشاورزی) با رعایت قوانین و مقررات موضوعه (با لحاظ اینکه عادی‌سازی‌، جمع‌آوری و حمل اینگونه پسماندها بر عهده شهرداری تهران نیست و صرفاً به‌صورت موقت و جهت حفظ بهداشت عمومی فضاها و معابرعمومی انجام می‌شود) پسماندهای تولیدی آنها را توسط پیمانکاران واجد شرایط بخش خصوصی (تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند) با رعایت دستورالعمل ابلاغی و نکات بهداشتی جمع‌آوری و حمل کند.


 رکود در فعالیت‌های شهرداری پذیرفته نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری جلسه دیروز پارلمان شهر با اشاره به شرایط رکود اقتصاد موضوع تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری تهران را یک موضوع کلیدی دانست و گفت: « شهرداری تهران در دوره جدید وارث یک بدهی 55هزار میلیارد تومانی است و باید سالانه 4میلیارد تومان بازپرداخت شود که هزینه سنگینی به‌حساب می‌آید. بنابراین شهرداری باید راهبرد جدیدی برای ایجاد تحول در تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری تهران اتخاذ کند.» محسن هاشمی با بیان اینکه در دوره گذشته، فعالیت‌های عمرانی و توسعه گرا در شهرداری حالت انبساطی داشته افزود: «بخشی از این فعالیت‌ها مانند ایجاد زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی مثبت و لازم بوده و بخشی نیز مانند خودرو محوری و ساخت بی‌رویه بزرگراه‌ها و تونل‌ها در اولویت قرار نداشته و بخشی دیگر نیز مانند ساخت باغ کتاب، باغ پرندگان و نمایشگاه اقدامی مثبت بوده اما باید توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران انجام می‌شده نه با اتکا به بودجه شهرداری. طبیعی است که بخشی از بدهی مالی وبحران فعلی کمبود نقدینگی در شهرداری ناشی از سیاست‌های گذشته بوده است اما ما نباید رکود و روزمرگی فعلی در فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای شهرداری را بپذیریم.» او در ادامه به راه‌حل‌های مختلفی برای ایجاد رونق و تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای در شهر تهران اشاره داشت و گفت: « بسته‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی که دارای توجیه اقتصادی هستند، باید طراحی شود. به‌طور نمونه می‌توان بسته سرمایه‌گذاری بخش دوم بزرگراه صیاد شیرازی در منطقه بازار را به‌صورتی تعریف کرد که هم از طریق عوارض بزرگراهی و هم از طریق پارکینگ‌ها و فضای تجاری حاصل از اجرای پروژه دارای توجیه اقتصادی شود. البته همه این پیشنهادات درصورتی امکان تحقق و استقبال از سوی سرمایه‌گذاران را می‌یابد که مدیریت شهری بتواند امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات را که لازمه فعالیت‌های درازمدت اقتصادی  است تأمین کنند.»





این خبر را به اشتراک بگذارید