• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29439
+
-

طرح‌های بزرگ پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس در عسلویه افتتاح شد

روحانی: به قبل از 57 برنمی‌گردیم

دولت
روحانی: به قبل از 57 برنمی‌گردیم

رئیس‌جمهور دیروز به جای سخنرانی در مراسم سالانه خبرگان به عسلویه رفت تا چند طرح مهم را به بهره‌برداری برساند. او هشدار داد که ایران به دوران قبل از انقلاب بر نخواهد گشت و آرزوی آمریکا برای تسلط بر ایران محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،‌حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس در عسلویه، با اشاره به اینکه دشمن فقط زمانی موفق می‌شود که امید و حرکت ما متوقف شود، تصریح کرد: دشمنان مشکلاتی بر مردم تحمیل می‌کنند، اما محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و اینکه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی ‌طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، در دوران تحریم شروع شد، گفت: امروز در دوره‌ای که دشمن در فکر تحریم‌های جدید و اجرای تحریم‌های جدید است، این پروژه‌ها افتتاح شده و پروژه‌هایی نیز همزمان امضا‌ شد که آغاز می‌شود. در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس، قراردادهای جمع‌آوری گازهای همراه نفت(مشعل) در حضور رئیس‌جمهور میان‌ شرکت ملی نفت مارون، شرکت ملی نفت‌خیز جنوب و شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به امضا‌ رسید.

روحانی در این‌باره اعلام کرد: واحد پتروشیمی مهم مرجان یک میلیون و 650هزار تن را به‌عنوان محصول دارد و فاز سوم یک واحد پتروشیمی مهم به نام پردیس که مجموعه محصولاتش بیش از یک میلیون و 700هزار است و نیروگاه دماوند که 650مگاوات برق تولید می‌کند و می‌تواند تأمین‌کننده خدمات جانبی واحدهای مختلف پتروشیمی باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه «دشمن فقط زمانی موفق می‌شود که امید و حرکت ما متوقف شود»، گفت: اگر حرکت و تلاش ما ادامه پیدا کند، حتما دشمن ناموفق خواهد بود. امروز مردم با مشکلات جدیدی مواجه هستند و همه ما در زندگی این را لمس می‌کنیم، پس دشمن می‌تواند برای ما مشکل درست کند اما دشمن قادر نیست به اهدافش برسد و این برای ما مثل روز روشن است.

روحانی با بیان اینکه دشمن می‌گوید ایران عزتمند، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان را نمی‌پسندد، خاطرنشان کرد: دشمن می‌گوید ایرانی می‌خواهم در اختیار و مشت من که با اراده من مسیرش را انتخاب کند، سودش در اختیار من باشد و بتوانم از نو سلطه‌ام را بر ایران به‌دست آورم البته رسیدن به این هدف از محالات است و امکان ندارد که بدخواهان موفق شوند ما را به قبل از سال‌57 برگردانند.

 رئیس‌جمهور اضافه کرد: اینها می‌خواهند ما را به 40سال پیش برگردانند، تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که خواستیم مستقل شویم و روی پای خود بایستیم. اشتباه کردیم شما را از کشور بیرون راندیم و اشتباه کردیم که به‌عنوان ایران می‌خواهیم در منطقه تأثیرگذار باشیم، اشتباه کردیم که گفتیم مردم‌سالاری دینی می‌خواهیم. این آرزوهای دشمن هیچ‌وقت محقق نخواهد شد.

به گفته روحانی، با افتتاح این پروژه برای بیش از 1300نفر شغل ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهور افتتاح هر طرح و پروژه را به‌معنای انقلابیگری دانست و گفت: اینکه در یک روز آن هم در شرایطی که بدخواهان و دشمنان به فکر خودشان در روزهای فشار بر مردم و تحریم غیرقانونی و ظالمانه به ملت ایران هستند، در این ایام می‌توانیم 3طرح مهم را افتتاح کنیم به‌معنای پیروزی در برابر نقشه‌های دشمن است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز روز جنگ اقتصادی و روانی در برابر ملت ایران است، افزود: ما با همه توان می‌کوشیم هم نفت تولید و هم صادر کنیم. ما هم مواد پتروشیمی تولید و هم صادر می‌کنیم و امروز برای تأمین نیازمندی‌های ارز کشور، پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته است. تأمین بخش بزرگی از ارز بازار ثانویه بر دوش پتروشیمی‌ها‌ست. اینکه محصول تولیدی شما سالانه می‌تواند 12میلیارد تا 14میلیارد دلار کمتر و یا بیشتر ارزآوری داشته باشد، معنایش این است که شما در خط اول مبارزه هستید و دشمن می‌خواهد در همین زمینه فشار وارد کند و شما بحمدالله در خط مقدم این ایستادگی و مبارزه هستید.

رئیس‌جمهور حفظ محیط‌زیست را اولویت پروژه‌های حوزه انرژی دانست و گفت: از ابتدای دولت یازدهم به مهندس زنگنه دو سه نکته گفتم و خوشحالم که همه اینها دارد دنبال می‌شود. نخستین آن گازرسانی به روستاها بود، مسئله دومی که به ایشان گفتم، همین گازهایی است که در این فلرها می‌سوزد. الحمدلله امروز طرح اجرای آن با سرمایه‌گذاری داخلی امضا‌ شد و با اجرای آن ضمن حفظ محیط‌زیست، از سوختن یک منبع اقتصادی جلوگیری می‌شود. سومین مسئله، فروش نفت ما بیرون از خلیج‌فارس و در دریای عمان بود. این برای من بسیار مهم و یک موضوع استراتژیک است و باید فروش بخش بزرگی از نفت ما از خارک به جاسک منتقل شود و این کار هم امسال شروع شده است.

در این مراسم و پیش از سخنان روحانی، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گزارشی از روند احداث و فعالیت‌های پتروشیمی‌های مرجان و پردیس ارائه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید