• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29400
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gXkk
+
-

اینترنت در راه روستاهای سیستان‌وبلوچستان

روستاییان سیستان‌وبلوچستان از وزیر ارتباطات خواسته‌اند دسترسی‌شان به اینترنت پرسرعت روی موبایل فراهم شود

اینترنت در راه روستاهای سیستان‌وبلوچستان


شاید زمانی گروهی اینترنت را خدمتی لوکس و حتی برای سرگرمی و چت تصور می‌کردند اما اکنون تقاضا برای اینترنت پرسرعت مانند آب و برق تبدیل به یکی از خواسته‌های مردم کشور شده که نشان می‌دهد ارتباطات با زندگی آنها گره خورده است.

در نقشه ارتباطات کشور، سیستان‌وبلوچستان بدترین وضعیت را دارد و وزیر ارتباطات به همین دلیل راهی این استان شده است. محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز در مسیر چابهار به زاهدان در تنگه سرحه توقف کوتاهی داشت و از این درخواست در اینستاگرام خود خبر داد. او با انتشار عکسی از گفت‌وگویش با چند هنرمند روستایی سرحه نوشت: مطالبه این هنرمندان روستایی برای تقویت پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت، هم شگفتی‌آور بود و هم خوشحال کننده. آنها مایلند صنایع‌دستی خویش را به ایران و دنیا معرفی و عرضه کنند. به گفته آذری جهرمی، یکی از اهداف مهم توسعه پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در نقاط روستایی، رونق کسب و کارهای خرد و منحصر به فرد در فضای مجازی است. از این طریق امکان معرفی و عرضه محصولات و صنایع‌دستی مردم در دوردست‌ترین مناطق کشور فراهم خواهد شد. بر خلاف گروهی که دل خوشی از دسترسی به اینترنت پرسرعت در تمام نقاط کشور ندارند، وزیر ارتباطات زندگی و جان مردم را وابسته به ارتباطات می‌داند. او با اشاره به سفرهای استانی‌اش در یک سال گذشته، می‌گوید: در این سفرها در جاده‌هایی تردد کردیم که دارای ارتباط نبودند و به همین علت بسیاری از هموطنان جان خود را به‌دلیل عدم‌دسترسی به امداد از دست داده‌اند.


وضعیت قرمز سیستان‌وبلوچستان
محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که وضعیت ارتباطات کشور را هر روز به‌صورت لحظه‌ای در اتاق خود رصد می‌کند. او تأکید دارد که وضعیت وخیم کشور در حوزه ارتباطات اکنون مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان و همچنین خوزستان است. او اعلام کرده که 95درصد از 5 هزار روستای سیستان‌وبلوچستان ارتباط کامل مخابراتی یعنی تلفن ثابت، همراه و اینترنت ندارند و این وضعیت غیرقابل‌قبول است. به گفته او، اما وزارت ارتباطات خیز بلندی برای این استان برداشته و تا پایان امسال این 5 درصد ارتباط به 25درصد می‌رسد و برای 14درصد مناطق فاقد ارتباط سیستان‌وبلوچستان نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد تا حداقل یک ارتباط داشته باشند.


خیز دسترسی به اینترنت
از آغاز دولت یازدهم به‌صورت خاص دسترسی به اینترنت پرسرعت روی موبایل توسعه جدی پیدا کرده است. براساس آماری که وزیر ارتباطات اعلام کرده، اکنون اینترنت پرسرعت در کشور ۶۵‌ میلیون کاربر دارد. پیش از دولت یازدهم استفاده از 3G و LTE به‌عنوان نسل‌های ارائه اینترنت پرسرعت روی موبایل در بسیاری از شهرهای کشور ممکن نبود اما اکنون تمام شهرهای کشور براساس اعلام وزارت ارتباطات تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند و تلاش جدیدی برای روستاهای کشور صورت گرفته است. در آمار کنونی ۵۴درصد روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت روی موبایل دسترسی دارند که نیاز به پیشرفت بیشتر در این حوزه دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید