• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29386
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9XgJ
+
-

رنج «طزنجی‌ها» از بی‌آبی

کمبود آب، نبود شبکه گاز و ضعف امکانات رفاهی و خدماتی از مشکلات اهالی روستای «طزنج» مهریز است

روستا
رنج «طزنجی‌ها» از بی‌آبی

علی خاموش |  یزد- خبرنگار:


 کم‎‎آبی در کنار خشکسالی و کم‌رونق شدن فعالیت‎‎های کشاورزی، از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان طزنجی به شهرهای دور و نزدیک است. «طزنج» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز است که در 15 کیلومتری شمال مهریز و جزو دهستان میانکوه قرار دارد. بر اساس آخرین سرشماری‎‎ها، جمعیت این روستا ۲۴۶ نفر در قالب ۸۲ خانوار بوده است، ولی مشکلات متعدد در این روستای ییلاقی از جمعیت آن در سال‎‎های اخیر به‌شدت کاسته است.
اهالی این روستا از خشکسالی و کم بودن حجم مخزن ذخیره‎‎سازی آب شرب روستا، گازرسانی نامناسب، نداشتن سرویس حمل ‌و ‌نقل به مهریز و مرکز استان و خاکی بودن کوچه‌های روستا گلایه دارند.


بحران کم‌آبی در روستا

یکی از اهالی درباره منبع آب روستا می‏‏گوید: سال‌هاست که مسئولان از تلاش برای بزرگ‌تر کردن مخزن ذخیره آب اهالی سخن می‌گویند، ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. «محمد اسدی» می‏‏افزاید: در فصل تابستان که برخی اهالی اصلی روستا برای رسیدگی به باغ‌های خود به روستا مهاجرت فصلی می‎‎کنند، مشکل کم‌آبی مشهود می‌شود.
وی معتقد است که منبع کنونی آب روستا پاسخگوی نیاز اهالی نیست، چراکه روزانه تنها 2 ساعت در شبکه آب‌رسانی روستا آب جریان دارد.
اسدی ادامه می‏‏دهد: این مشکل مهم باعث شده بسیاری از اهالی از روستا مهاجرت کنند و هر روز که می‎‎گذرد شاهد کاهش ساکنان و رونق این روستای خوش‌آب‌وهوا هستیم.


خشکی قنوات   

یکی دیگر از اهالی با بیان این‌که قنات‌های روستا به صورت کامل خشک شده است می‎‎گوید: به همین دلیل، کشاورزی روستا به حاشیه رفته و تقریبا تمام بخش کشاورزی طزنج رو به نابودی است.
«احمد بابایی» ادامه می‎‎دهد: از دیرباز در مناطق کویری، قنات‌ها موجب رونق روستاها و حتی شهرها بود، ولی به دنبال بی‎توجهی به این سازه‎‎های آبی اغلب آنها خشک شده‎‎اند. وی حفر و برداشت بی‌رویه از چاه‎‎ها را از عوامل پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و خشکی قنوات می‏‏داند و می‏‏گوید: این افت آب‏‏های زیرزمینی حتی باعث شده تا چاه‎‎های موجود نیز به خشکی بگراید. بابایی با بیان این‌که مهم‌ترین شغل اهالی این روستا کشاورزی است می‏‏افزاید: به دلیل مشکل کم‏‏آبی، کشاورزی در طزنج به‌شدت از رونق افتاده و اهالی برای گذر زندگی به شهرهای مجاور مهاجرت کرده‎‎اند و این روند نیز رو به افزایش است.
به گفته وی، البته برخی از اهالی با آب موجود به کشت‏‏های گلخانه‏‏ای روی آورده‏‏اند که آنها نیز به دلیل مشکلات بازار وضعیت مناسبی ندارند.


نبود شبکه گاز 

بابایی در مورد محرومیت اهالی این روستای کوهستانی از شبکه گاز می‏‏گوید: اهالی برای تهیه کپسول گاز باید به مهریز مراجعه کنند و علاوه بر هزینه کپسول، مبلغی برای رفت و آمد متحمل شوند.
وی به سالم نبودن کپسول‌های گاز نیز اشاره می‏‏کند و می‏‏گوید: تعداد زیادی از کپسول‌های گاز موجود دچار ضرب‏‏دیدگی شده‌اند که این خرابی استفاده از کپسول‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.
بابایی از وعده‏‏های مکرر مسئولان در سال‌های گذشته برای گازرسانی خبر می‏‏دهد و عنوان می‏‏کند: روستاهای با فاصله کمتر از 25 کیلومتر از مراکز شهرستان‎‎ها باید گازکشی شوند، ولی با این حال هنوز گاز به طزنج نیامده است.


خاکی بودن معابر 

یکی دیگر از اهالی روستا اعلام می‏‏کند: هیچ گونه وسیله ایاب و ذهابی برای تردد اهالی روستا تا مهریز و مرکز استان وجود ندارد و اهالی فاقد وسیله نقلیه باید برای رفت و آمد به شهر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند.
«علیرضا بمانعلی‏زاده طزنجی» می‏‏افزاید: آژانس‌ها برای مسافت‌های بین‌شهری، هزینه بالایی می‌گیرند که برای استفاده مداوم اهالی مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه می‏‏دهد: با توجه به طرح تعریض کوچه‌ها و نقشه‌های تهیه‌شده برای آن، امکان آسفالت کردن کوچه‌ها مثل قبل وجود ندارد، چراکه حتما نیاز به تخریب و عقب‌نشینی برخی از خانه‌ها دارد. بنابراین کوچه‌ها همچنان خاکی هستند و اگر هم آسفالت داشته باشند، آسفالت‌ آنها فوق‌العاده بی‏‏کیفیت است.
طزنجی عنوان می‏‏کند: بی‏‏کیفیت بودن آسفالت کوچه‌ها مشکلات زیادی برای اهالی و همچنین وسایل نقلیه اهالی که اغلب نیز موتورسیکلت است، به وجود آورده و تاکنون ضرر‌های مالی و جانی زیادی به اهالی روستا وارد کرده است.
وی با اشاره به نبود پارک در روستا می‏‏گوید: امکانات رفاهی برای گذراندن اوقات فراغت و ورزش اهالی به‌ویژه نوجوانان و جوانان در این روستا وجود ندارد.


پیگیری افزایش حجم منبع ذخیره آب 

دهیار روستای «طزنج» درباره تلاش‌های صورت‌گرفته برای افزایش حجم منبع ذخیره آب روستا می‏‏گوید: با فرماندار مکاتباتی انجام گرفته و قول‏‏هایی نیز داده شده است، ولی در حال حاضر اهالی تنها بین ساعت‎‎های 12 تا 14 از آب آشامیدنی برخوردار هستند.
«محمدعلی فلاح» با بیان این‌که طبق قوانین و با توجه به نزدیک بودن طزنج به مرکز شهرستان باید روستای طزنج از شبکه گازکشی برخوردار شود اظهار می‌کند: تاکنون با وجود نامه‏‏نگاری‌های متعدد، خبری در مورد زمان گازرسانی به روستا دریافت نکرده‌ایم، ولی امسال گازرسانی از مهریز به سمت روستا آغاز شده است.


نهایی شدن پارک روستا تا پایان سال

دهیار با اشاره به نیاز 16 میلیون تومانی برای تکمیل پارک روستا می‏گوید: این پارک تا انتهای سال جاری نهایی خواهد شد.
وی ابراز امیدواری می‌کند که با رفع مشکلات مذکور، روستا رونق بیشتری بگیرد و دیگر شاهد مهاجرت اهالی به شهرستان‌های همجوار نباشیم.


ایجاد 30 مجتمع آب‌رسانی در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به این‌که روستاهای یزد بیش از هر نقطه دیگری در استان با تبعات خشکسالی مواجه هستند می‏‏گوید: در حال حاضر به 330 روستای استان از طریق تانکر آب‌رسانی می‏‏شود.
«محمد فاتحی» ادامه می‎دهد: این وضعیت برای مردم روستاها و مسئولان آبفار استان بسیار سخت است، ولی شرکت آب و فاضلاب روستایی از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد.
وی بیان می‏‏کند: آبفار استان برای رفع مشکل کم‏‏آبی و بحران خشکسالی در روستاها عملیات ساخت 30 مجتمع آب‌رسانی روستایی را مد نظر قرار داده است.

فاتحی با بیان این‌که تامین آب نقش مهمی ‌در توسعه و رونق روستاها دارد عنوان می‏‏کند: با همکاری خوبی که نمایندگان استان داشتند ساخت این 30 مجتمع در استان آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بیان می‌کند: 388 روستا با 41 هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر از طریق این مجتمع‌ها آب‌رسانی خواهند شد.
فاتحی تصریح می‎کند: امسال 6 مجتمع آب‌رسانی به بهره‌برداری خواهند ‌رسید که با راه‏‏اندازی آنها در مجموع حدود 30 هزار نفر در 74 روستا تحت پوشش شبکه آب استان قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید