• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29315
+
-

استارتاپ‌های انرژی در میدان ایران

کسب و کارهای نوپا در حوزه انرژی با شتاب‌دهنده‌های تخصصی این حوزه خیز جدیدی برداشته‌اند

استارتاپ
استارتاپ‌های انرژی در میدان ایران

تا همین چند سال پیش، نفت و‌ گاز حرف اول را در تولید و عرضه انرژی کشور می‌زدند و برای بیشتر از 90سال تصور اینکه شرکت‌های کوچک یا ایده‌پردازان بی‌سرمایه بتوانند در این حوزه وارد شوند، به ذهن کسی هم نمی‌آمد. اما با رشد استارتاپ‌ها در چند سال گذشته، شرایط نسبت به قبل تفاوت‌های جدی کرده است. استارتاپ‌های حوزه انرژی در تمام جهان بسیار جوان هستند. در کشور ما نیز قرار است اکوسیستم جدیدی برای استارتاپ‌های حوزه انرژی، ‌از نفت و گاز گرفته تا انرژی‌های تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف سوخت و... شکل بگیرد. 

روز گذشته، همزمان با نشستی که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد،‌ یکی از شتاب‌دهنده‌های جدید کشور به صورت ویژه برای استارتاپ‌های حوزه انرژی اعلام موجودیت کرد. این شتاب‌دهنده قرار است برنامه‌هایی را برای پشتیبانی از استارتاپ‌های این حوزه و ارتباط‌ دادن منتورها(مربی‌های استارتاپی) با ایده‌پردازان تازه‌کار تدارک ببیند. استارتاپ‌های انرژی چرا مهم هستند و چطور توانسته‌اند به بهبود وضعیت جهان کمک کنند؟


استارتاپ‌های حوزه انرژی در تمام دنیا فعالیت‌هایی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در سطوح کلان دولتی و در میان شهروندان اجرا کرده‌اند. این کسب‌وکارهای تازه‌کار در آلمان، آمریکا، هندوستان، چین، فرانسه و... فعالیت می‌کنند و تا به حال حضورشان نتیجه‌های مثبتی داشته است. این فضا قرار است در آینده نزدیک در کشور ما نیز شکل بگیرد. شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در ساخت اکوسیستم استارتاپ‌ها در هر حوزه‌ای دارند. این سامانه جدید سرمایه‌گذاری به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند استارتاپ‌ها را با شبکه متخصص‌های حوزه‌های خاص خودشان آشنا کند. این نیروهای متخصص چون شرایط بازار و شیوه کار در هر حوزه را می‌دانند، برای استارتاپ‌های تازه‌کار کمک مهمی محسوب می‌شوند. پلتفرمی مثل شتاب‌دهنده که در سود و زیان استارتاپ‌ها شریک شده و بخشی از سهام‌شان را در اختیار می‌گیرد،‌ تمام امکانات خود را در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذارد تا پیشرفت کنند.
امیر عابدپور، مدیرعامل شرکت توسعه بالادستی پارسیان به عنوان شتاب‌دهنده حوزه انرژی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «متاسفانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه انرژی شکل نگرفته و کسب‌وکارهای سنتی که سرمایه‌گذاران بالقوه این حوزه هستند، فعالیت بهتری در اکوسیستم دارند. این شرایط با شکل‌گیری اکوسیستم بهتر خواهد شد اما فعلا شتاب‌دهنده‌ می‌تواند استارتاپ‌ها را به فعالان سنتی این حوزه مرتبط کند. بخشی از فضا سنتی است که با حضور استارتاپ‌ها و شکل‌گیری اکوسیستم بهتر خواهدشد».


lightning System
زمینه فعالیت: بهینه‌سازی مصرف انرژی


این استارتاپ روی بهینه‌سازی مصرف سوخت با استفاده از بازبینی رفتار رانندگان در جاده‌های بین‌شهری و خیابان‌ها تمرکز دارد. داده‌های مربوط به چگونگی مسیریابی و حرکت راننده در مسیر،‌استهلاک قطعات و... در یک سامانه ابری و به صورت بلادرنگ (Realtime)‌گردآوری می‌شود. این اطلاعات در نهایت به دست متخصصان رسیده و آنها بنا بر مشخصات هر راننده و خودرو ویژگی‌هایی را برای بهتر شدن رانندگی، مصرف سوخت کمتر و روش‌های جلوگیری از تخریب تجهیزات خودرو ارائه می‌کنند. 

 Brightsource
حوزه فعالیت:  انرژی‌های تجدیدپذیر

این شرکت با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی و پایش بلادرنگ (Realtime)‌ می‌تواند میزان انرژی الکتریکی دریافت شده از خورشید را به حداکثر برساند. حسگرهای این استارتاپ با استفاده از فناوری اینترنت اشیا‌ به سلول‌های خورشیدی متصل می‌شوند و باتوجه به محل قرار‌گرفتن خورشید در هر ساعت، بهترین زاویه سلول‌های خورشیدی نسبت به نور را تعیین می‌کنند. با این حساب، سلول‌ها همیشه بیشترین بازدهی را برای تولید نیروی الکتریسیته خواهند داشت.

 solarcoin
حوزه فعالیت:  رمزارز

این استارتاپ به کاربرانی که از سلول‌های خورشیدی برق تولید کنند، مقدار مشخصی رمزارز اختصاص می‌دهد. رمز ارز ویژه این استارتاپ Solar Coin نام گرفته است. به ازای تولید هر مگاوات‌ساعت برق خورشیدی یک سولارکوین به تولید کننده داده می‌شود. نحوه کار سولارکوین به این ترتیب است که تولیدکننده سیستم خود را در نهادهای وابسته به سولارکوین ثبت کرده و هر 6ماه یک بار به ازای تولید برق از انرژی خورشیدی، به صورت مجانی سکه دریافت می‌کند. این رمزارز قابل‌تبدیل به ارزهای رمزنگاری شده و پول‌های دولتی است و  به صورت دیجیتال(آنلاین و آفلاین) در کیف پول نگهداری می شود. رمزارزها چون بر مبنای بلاک‌چین که یک فناوری جدید است کار می‌کنند، امنیت بالایی داشته و ارزش‌شان نیز بنا به تعداد کاربران و گردش مالی تعیین می‌شود. با این حساب، کاربران این شرکت به مرور دارایی قابل‌توجهی کسب خواهند کرد.


 Soter Spine
حوزه فعالیت: صنایع و ایمنی

این استارتاپ با به‌کار گرفتن امکان ردیابی بلادرنگ کارگران در کارخانه و ارزیابی ماشینی (Machine Learning) ‌فرایندهایی را برای کاهش آسیب‌های عضلانی- اسکلتی مدیریت می‌کند. این لباس با اندازه‌گیری شرایط و تحلیل موقعیت کارگر و پیرامون آن،‌ موقعیت‌های خطرناک را در کارخانه‌ها تجزیه و تحلیل کرده و برای برطرف کردن آنها راه‌حل ارائه می‌کند. این استارتاپ یک بخش به نام مربی دیجیتال دارد که الگوهای مناسب برای محیط کار پیشنهاد  داده و بهره‌وری را نیز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. 


استارتاپ ویکند انرژی تهران


اولین استارتاپ‌ویکند حوزه انرژی 23 تا 25 آبان‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود. این همایش محل گردهمایی متخصصان حوزه انرژی، برنامه‌نویسان، سرمایه‌گذارهای شخصی ، خطرپذیر و... در حوزه انرژی خواهد بود و ایده‌های مطرح شده در این برنامه شانس بیشتری را برای تبدیل شدن به یک استارتاپ دارند. قرار است برنامه‌هایی برای شناسایی و تشویق تیم‌های برتر حوزه انرژی نیز در همین استارتاپ‌ویکند برگزار شود.  آرش عطاری، مسئول امور بین‌المللی شتاب‌دهنده به همشهری می‌گوید: « ما در این برنامه استارتاپ‌های توانمند را شناسایی کرده و در یک برنامه مفصل که تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت، از آنها پشتیبانی می‌کنیم تا در نهایت سرمایه‌های بیشتری جذب کرده و پیشرفت کنند».



 

این خبر را به اشتراک بگذارید