• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29303
+
-

مکلف به تأمین داروی تولید داخل و ژنریک هستیم

نبود و کمبود دارو از مهم‌ترین مشکلاتی است که این روزها بیماران و خانواده‌هایشان را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است. 


سخنگوی وزارت بهداشت با‌تأیید این مطلب می‌گوید: کتمان نمی‌کنیم که برخی عناصر تولید و پخش مانند سایر صنایع گاهی برای آنکه قیمت بیشتری دریافت کنند، اقداماتی انجام می‌دهند. هم‌اکنون کمبود دارو در حوزه اقلام تولید داخل بسیار کم است. این کمبود در زمینه برخی اقلام وارداتی نیز در حد کم است. از طرفی برخی پزشکان، داروسازان و مردم انتظار دارند که به آنها داروی خارجی داده شود اما طبق قانون اقتصاد مقاومتی و مجلس، ما مکلف به تأمین داروی تولید داخل و ژنریک هستیم. در مورد لغو اعمال جراحی نیز موارد بسیار اندک و نادری داشتیم که در تأمین مواد مورد نیاز مشکلات مختصری داشتند ‌اما به هیچ وجه مشکل جدی نداشته‌ایم.

ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت کمبودهای دارویی و اظهاراتی مبنی بر لغو برخی اعمال جراحی به‌دلیل کمبود داروی بیهوشی، چنین توضیح داد: معمولا طبق استاندارد جهانی، کمبود یک تا 5/1درصدی اقلام دارویی، طبیعی است و پیش می‌آید. گاهی مواداولیه گران و گاهی خط تولید یک دارو با مشکل روبه‌رو می‌شود. طی ۱۰ یا ۱۵‌سال گذشته کمبودهایی به میزان 7 یا 8درصد در زمینه اقلام دارویی تجربه کرده‌ایم اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت کمبود این اقلام به کمتر از یک درصد یعنی حدود ۳۵ تا ۴۰ قلم رسید.

وی افزود: با توجه به شرایط اخیر، تغییرات خاصی در بازار دارو به‌خصوص در‌ماه اردیبهشت داشتیم و همانند بسیاری از کالاها نگرانی‌هایی ایجاد شد. هنوز در حوزه مواداولیه دارو دچار مشکل چندانی نشده‌ایم اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه مثل بسته‌بندی مشکلاتی ایجاد شده باشد. در عین حال ممکن است مردم حس متفاوتی نسبت به میزان داروی موجود در بازار داشته باشند. البته‌ این روال متداول است که هر دارویی که به اندازه 8ماه مصرف در کشور موجودی داشته باشد، کمیاب نامیده نمی‌شود اما اگر این موجودی به 4‌ماه کاهش پیدا کند، دارو از طریق مجاری خاص مثل داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود. اگر مردم نتوانند دارو را از داروخانه اول پیدا کنند، احساس نگرانی می‌کنند. گاهی در شهرهای کوچک که داروخانه دولتی ندارند، مردم مجبور می‌شوند به شهرهای مجاور مراجعه کنند. 
گاهی نیز برخی افراد هنگام تحویل دارو به مردم می‌گویند شاید دفعه بعد دارو موجود نباشد. در این صورت مردم احساس کمبود دارو کرده و درخواست می‌کنند که بیشتر برایشان تجویز شود.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید