• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29280
+
-

2سناریو برای جبران هزینه معیشت

تضعیف قدرت خرید خانوارهای ایرانی به‌دنبال جهش نرخ ارز، مسئله‌ای است که از یک‌سو درخواست کارگران برای جبران قدرت خرید از دست رفته را در پی داشته و از سوی دیگر دولت را ناچار به چاره‌اندیشی برای به حمایت از اقشار ضعیف کرده است. پیگیری‌های همشهری حاکی از این است که دولت 2 سناریوی افزایش یارانه نقدی 5دهک ضعیف یا توزیع کالابرگ الکترونیک را برای اجرای طرح حمایتی خود درنظر دارد. در این میان جلسه شورای‌عالی کار برای بررسی درخواست جبران هزینه‌های معیشت کارگری، تا تعیین تکلیف طرح حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد به تعویق افتاده است و احتمالاً ادامه بررسی درخواست کارگران برای جبران افزایش هزینه معیشت در هفته آینده و پس از نهایی شدن طرح دولت پیگیری خواهد شد.

در انتظار طرح حمایتی دولت

اواخر تیرماه بود که گروه‌های کارگری اعلام کردند جهش نرخ ارز، افزایش 48درصدی هزینه‌های معیشت را در پی داشته و بر همین اساس رسما درخواست بازنگری دستمزد سال 97کارگران را روی میز شورای‌عالی کار گذاشتند. در ادامه، اعضای کارگری، کارفرمایی و دولتی در شورای‌عالی کار و کمیته مزد این درخواست را بررسی کردند و مقرر شد پیشنهاد‌های خود برای جبران هزینه‌های معیشت کارگری را در یک فرصت یک‌ماهه به دبیرخانه این شورا ارائه دهند. در این میان گرچه استیضاح وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملا تداوم کار شورا را مختل کرد اما با مشخص شدن سرپرست این وزارتخانه، دوباره برگزاری جلسات شورای‌عالی کار از سر گرفته شد و بررسی خواسته کارگران دوباره آغاز شد. دراین‌باره، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دوره جدید وزارت کار، یک جلسه شورای‌عالی کار برگزار شده و کارگران نیز پیشنهاد خود را برای احیای ستاد بن ارائه کرده‌اند اما برگزاری جلسه بعدی این شورا به پس از تعیین تکلیف طرح دولت برای کمک به معیشت اقشار پایین جامعه موکول شده است. اسماعیل ظریفی آزاد، در گفت‌وگو با همشهری افزود: فعلا دولت نیز روی موضوع کمک به معیشت دهک‌های پایین جامعه ازجمله کارگران حداقل بگیر تمرکز کرده و قرار است در هفته جاری درباره آن تصمیم‌گیری شود، بر این اساس جلسه این هفته شورای‌عالی کار به‌منظور بررسی درخواست کارگران برگزار نمی‌شود و جبران هزینه‌های معیشت کارگری در هفته آینده پیگیری خواهد شد. به گفته او، جزئیات طرح حمایتی دولت هنوز مشخص نیست اما روی تصمیم‌گیری شورای‌عالی کار در مورد بررسی دستمزد کارگری سال 97اثرگذاری مستقیم دارد. ظریفی آزاد تصریح کرد: اگر دولت پیشنهاد قابل‌توجهی برای توزیع کالا در میان خانوارهای کم‌درآمد ارائه دهد، احتمالا احیای ستاد بن از دستور کار خارج می‌شود چراکه منابع موردنیاز برای این طرح باید از سوی دولت تأمین شود. از سوی دیگر این مقام مسئول معتقد است اگر طرح دولت قادر به رفع مشکل معیشتی کارگران نباشد احتمالا حمایت‌های تکمیلی از خانوارهای کارگری در قالب احیای ستاد بن یا افزایش رقم دستمزد مطرح می‌شود و اجرای هرکدام باید به تأیید شرکای اجتماعی برسد.

کارگران وارد طرح دولت نمی‌شوند

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار نیز خبر برگزار نشدن جلسه این شورا تا زمان مشخص شدن تکلیف طرح حمایتی دولت را تأیید کرد اما یادآور شد: کارگران منتظر طرح دولت نیستند و موضوع درخواستی که برای جبران قدرت خرید از دست رفته دارند، عملا با طرح حمایت دولت از اقشار نیازمند متفاوت است. علی خدایی در گفت‌وگو با همشهری، گفت: در جلسه اخیر با انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، او صحبت‌هایی داشت مبنی بر اینکه تلاش می‌شود در کنار طرح دولت برای توزیع کالا میان اقشار کم‌درآمد، بسته‌ای نیز برای حمایت از کارگران مدنظر قرار بگیرد که این مسئله نزدیک به پیشنهادی است که کارگران برای جبران قدرت خرید از طریق احیای ستاد بن دارند.

خدایی تصریح کرد: دولت مکلف است معیشت اقشار کم‌درآمد را که زیرنظر سازمان‌های حمایتی هستند تأمین کند اما معیشت کسانی که مشغول کار هستند، باید از طریق کاری که انجام می‌دهند و در قالب دستمزد و مزایای حاصل از کار تأمین شود نه اینکه با قرار گرفتن در ردیف اقشار کم‌درآمد، کالا بگیرند. عضو کارگری شورای‌عالی کار ادامه داد: در جلسه اخیر کمیته مزد، مقرر شد نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت نظرات مطرح شده از سوی شرکای اجتماعی برای جبران هزینه معیشت کارگران را به وزارتخانه‌های مربوطه منتقل کنند و پیشنهاد‌هایی را به این کمیته برگردانند تا در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش یارانه کم‌درآمدها  روی میز دولت

دولت از چند هفته پیش وعده داده حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد را پیگیری کند اما هنوز طرحی ارائه نداده است. در این زمینه 2 روز پیش نیز نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی رأی دادند و با چراغ سبز مجلس، احیای کوپن قوت گرفت. یک منبع مطلع در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: طرح حمایتی دولت در حال نهایی شدن است و در آن 2سناریو برای جبران معیشت خانوارهای اقشار کم‌درآمد مدنظر قرار گرفته که براساس آن یا دولت یارانه نقدی 5دهک پایین جامعه را افزایش می‌دهد یا صدور کالابرگ الکترونیک برای این اقشار را در دستور کار قرار می‌دهد. به گفته این مسئول دولتی، هنوز جزئیات این دو پیشنهاد نهایی نشده و بررسی‌های دولت برای انتخاب هر یک از این شیوه‌ها نیز به نتیجه نرسیده است اما در این میان گزینه سومی هم وجود دارد که دولت مبلغی را به‌عنوان یارانه در قالب کارت‌های کالابرگ الکترونیک در اختیار خانوارهای ضعیف قرار دهد که مختص خرید کالا باشد و ماهانه مبالغ اضافه شده به یارانه نقدی این خانوارها را در این کارت‌ها شارژ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید