خبر: سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس گفت: براساس گزارش سازمان بازرسی، سایپا و ایرانخودرو در ماههای گذشته با کاهش تولید روبهرو نبودهاند. بهرام پارسایی با اشاره به جلسه مشترک خودروسازان، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت با اعضای شورای رقابت افزود: مقرر شد خودروسازان تعهدات خود را در قبال ثبتنام متقاضیان انجام دهند و در برخی از ثبتنامها که تخلف صورت گرفته است رسیدگی لازم برای ابطال قرارداد انجام شود.
نقد: بازار و صنعت خودروی ایران خود آیینه تمامنمایی از ساختار نارکارآمد، غیرشفاف مدیریت و مالکیت شرکتهای خودروسازی و فقدان آیندهنگری تصمیمسازان است و نشستهای شورای رقابت هم به یقین نه به نفع مصالح صنعت خودرو و نه به سود مردمی است که این روزها شاهد تاخت و تاز قیمت خودرو هستند. راستی کافی است به جای این همه دور هم نشستن و تصمیمهای غلط گرفتن یکبار از همه شامل دولت و مجلس و خودروسازان سؤال شود نقش و سهم هر یکی از اضلاع این نابسامانی در بازار چیست؟ به فرض اینکه کوپنی شدن فروش خودرو با 3شرط مداخلهگرایانه شورای رقابت مبنی براینکه به هر ایرانی بالای 18سال یک خودرو پیشفروش شود به شرطی که حق فروش آن را تا یک سال بعد نداشته باشد. آیا این است نشانه رقابت و شفافیت و آیا شهروندان رأی دادهاند تا رأیگیرندگان برای آنها محدودیت اعمال کنند؟ صنعت خودروسازی ایران بیمار است و از مدیریت و مالکیت غیرشفاف و غیرپاسخگو رنج میبرد و فشار آنها برای تعیین قیمت در حوالی قیمت بازار بیش از آنکه نشانه تدبیرشان باشد، آیتی از تقصیرشان است. سهمیهبندی فروش خودرو هم نشانهای از تدبیر نادرست تصمیمگیرندگانی است کهزاده و بزرگشده اقتصاد دولتیاند. در این میان نقش شورای رقابت به یک شوخی تلخ میماند زیرا گاه تصمیمگیری این شورا خود مانع رقابت است.
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب :
29276
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/YX7Y
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved