• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29269
+
-

تداوم انتقادها از صید چینی‌ها

 انتقاد از شیوه صید چینی‌ها در آب‌های جنوب همچنان ادامه دارد. با وجود این، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و تنها برخی مسئولان جسته‌وگریخته در واکنش به این انتقادها اظهارنظر کرده‌اند.
همشهری تا‌کنون گزارش‌های متعددی در این زمینه منتشر کرده، همچنان‌که رسانه‌های دیگر هم به این موضوع پرداخته‌اند. برخی نمایندگان مجلس ازجمله نماینده هرمزگان چندی پیش نسبت به وضعیت موجود هشدار داده و از اینکه صیادان چینی مجال صید را از صیادان بومی گرفته‌اند انتقاد کرده بودند. علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیری که صیادان چینی به اکوسیستم‌های خلیج‌فارس و دریای عمان وارد می‌کنند، با تداوم این روند از یک سو، بسیاری از آبزیان جنوب منقرض می‌شوند و ازسوی  دیگر جامعه صیادی جنوب، معیشت موروثی خود را از دست می‌دهد. با وجود این، مشخص نیست چرا مسئولان ذی‌ربط همچنان چشم بر این فاجعه بسته‌اند. اکنون این پرسش مطرح است که چه رخدادی باید در آب‌های جنوب اتفاق بیفتد تا مسئولان را به چاره‌جویی ملزم کند؟ هرچند که چاره‌جویی زمانی مؤثر است که کار از کار نگذشته باشد.

در ادامه انتقاد از صید چینی‌ها، کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری به ایسنا گفت: خلیج‌فارس با مساحتی حدود ۲۵۱ هزار کیلومترمربع، عمق متوسط ۵۰ و حداکثر عمق ۹۰متر حدود ۹۰۰ گونه ماهی و گونه‌های با ارزش دیگر از سایر جانداران دریایی همچون سخت‌‌پوستان، نرم‌تنان، سایر بی‌‌مهرگان و حتی انواع جلبک‌های دریایی را درخود جای داده است. دریای عمان نیز با مساحتی بالغ بر ۱۸۱هزار کیلومترمربع عمقی تا بیش از ۳۶۰۰ متر دارد و حدود ۱۲۰۰گونه مختلف ماهی (از جمله گونه‌های خلیج‌فارس) در آن زندگی می‌‌کنند.

میلاد خسروی تصریح کرد: بنا به تخمین‌‌های صورت گرفته مشخص شده که حدود ۳۵۰ گونه ماهی و بی‌‌مهرگان با ارزش شیلاتی مثل ماهی مرکب، میگو و لابستر مزوپلاژیک از خلیج‌فارس تا دریای عرب وجود دارد. همچنین در مورد قسمت‌‌های شمالی مربوط به ایران در دریای عمان  وجود  حدود ۲۰ گونه مزوپلاژیک تأیید شده است. خسروی افزود: یکی از شناخته‌شده‌‌ترین این‌گونه‌ها در منطقه،فانوس ماهی است. فانوس ماهیان در تمام دنیا سهم بزرگی در تولید زیست توده (Biomass - منبع تجدیدپذیر زیستی تولید انرژی) مناطق نیمه عمیق دریایی دارند. گونه‌های مزوپلاژیک در عمق بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر زیست می‌‌کنند، این منطقه نسبت به سطح فوقانی خود نور کمی دریافت می‌کند، بنابراین تقریبا گونه‌های وابسته به نور مثل جلبک‌‌ها در آن یافت نمی‌‌شوند.  به گفته این کارشناس، ماهیان مزوپلاژیک معمولاً دارای یک رفتار رایج تحت عنوان مهاجرت عمودی در طول شبانه‌روز هستند که باعث می‌شود در طول شب تا عمق ۱۰۰متر و حدوداً نزدیک به سطح آب دریا بیایند و در روز با طلوع خورشید به مناطق عمیق‌‌تر بازگردند. این ماهیان از مصرف‌‌کنندگان اصلی پلانکتون‌‌های جانوری، لاروها و ماهیان نابالغ کوچک هستند و خود به‌عنوان شکار برای شکارچیان سطح بالا مثل تن ماهیان، ماهی مرکب و دلفین‌‌ها محسوب می‌‌شوند.

 به گفته وی صید با تور ترال  که نقدهای بسیاری بر استفاده از آن وارد است،  باعث آسیب به بستر دریا و تپه‌های مرجانی واقع در بستر می‌شود. تخمین زده شده که با هر بار کشش تور ترال حدود ۵ تا ۲۵ درصد محیط زنده بستر دریا از بین می‌رود. این کارشناس تأکید کرد: با آسیب دیدن و از بین رفتن مرجان‌‌ها به‌وسیله تور ترال - که نقشی اساسی در تأمین زیستگاه برای سایر موجودات دریایی و تصفیه آب دریاها دارند - محیط‌زیست دریایی به‌شدت تهدید می‌شود. این نوع صید به‌ویژه برای صید گونه‌های مزوپلاژیک مثل فانوس ماهیان تهدیدی جدی برای محیط بستر دریاهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید