• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29205
+
-

رونمایی از فرهنگ بوشهر در بمبئی

۱۴نفر از هنرمندان بوشهری در برنامه‌‌ای با عنوان کوچه‌کالچر در هند ‌روی صحنه می‌روند

فرهنگی
رونمایی از فرهنگ بوشهر در بمبئی

علیرضا برازجانی| بوشهر- خبرنگار:


فرهنگ فولکلور بوشهر به گواه فرهنگ‌شناسان سرشار از ویژگی‌های ممتازی است که با زندگی روزمره ساحل نشینان بوشهر عجین شده به طوری که از دیرباز این بندر جزو جدایی ناپذیر آن بوده و همواره در طول زندگی خود با آن همنوایی کرده و با جان و دل خود آن را پرورش داده‌اند.
موقعیت خاص بنادر و سواحل بوشهر که بیشترین مرز مشترک را با خلیج فارس دارد امتیاز ویژه‌ای را به عنوان دروازه تبادل فرهنگی اقوام و سایر ملل برای آن فراهم آورده است.
این موقعیت توانسته است ضمن تاثیرگذاری بر فرهنگ موسیقی کشورهای هم‌مرز با خلیج فارس و دریای عمان، برغنای محتوایی و جلوه‌های خاص آن اثری ماندگار بگذارد، به‌طوری که با اقتباس از سایر فرهنگ‌ها، آیین‌ها و رسوم سنتی خود را بومی‌سازی  کند و ارتقا بدهد. به همین دلیل گروهی از هنرمندان بوشهری به بندر بمبئی هندوستان سفر می‌کنند تا گوشه‌ای از آداب و رسوم مردم این دیار را در برنامه‌ای به اسم «کوچه کالچر» برای بندرنشینان هندی رونمایی کنند.


اشتراکات فرهنگی بوشهر و بمبئی

سرپرست هنرمندان بوشهری درجشنواره بمبئی هندوستان با اشاره به وجوه اشتراک بین فرهنگ بنادر بوشهر و بمبئی در قرون گذشته که هنوز اصالت خود را حفظ کرده اند، احیا و بازآفرینی پیوند تاریخی و فرهنگی بین این دو بندر و ارائه ظرفیت‌های فرهنگی بوشهر را از اهداف حضور هنرمندان این استان جنوبی کشور اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: برنامه تدارک دیده شده برای اجراهای مختلف هنرمندان از تاریخ ۱۳تا ۲۳ شهریور به مدت ۱۰روز است. 

در طول این مدت گروه ۱۴نفره هنرمندان برنامه‌های مختلفی اجرا خواهند کرد.
کنسرت موسیقی لیان به رهبری محسن شریفیان، کارگاه نقد وبررسی فیلم «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی پور با حضور کارگردان، نمایش آثار «داریوش غریب زاده» مستندساز بوشهری و برپایی غرفه صنایع‌دستی همچنین اجرای تئاتر و برگزاری نمایشگاه عکسی از جلوه‌های متنوع فرهنگ بوشهر و معرفی فرهنگ غذای محلی بوشهر از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.
افزون براین استاد «ایرج صغیری» پیشکسوت هنری استان، راوی ریشه‌های ارتباطی و فرهنگی بوشهر و بندر بمبئی خواهند بود تا در کنار اجرای آقای «شاهین بهرام نژاد» به بهترین وجه ممکن برنامه برگزار شود.

«ادریس عبدی‌پور» می‌افزاید: بمبئی از بنادر تاریخی و پرجمعیت هند است که ایرانیان زیادی هم در آنجا زندگی می‌کنند. 
این شهربا توجه با این‌که اکثر ساکنانش مسلمان و شیعه هستند قرابت فرهنگی و مذهبی فراوانی با ایران دارد.
 همچنین برابر تقویم برگزاری جشنواره ۴ روز آخر مصادف است با شروع دهه اول محرم که این فرصت بی‌نظیری است برای اجرای موسیقی سنتی بوشهر که سوگواره سنج و دمام‌زنی اجرا می‌شود. رگه‌هایی از این موسیقی عزاداری بوشهر در فرهنگ سنتی بمبئی هم دیده می‌شود و می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب این «کوچه کالچر» محسوب شود.


تکرار فستیوال

عبدی پور با بیان این‌که هزینه اعزام هنرمندان و اسکان گروه در بمبئی ۲میلیارد ریال شده که بخشی آن توسط حامی مالی و نیم دیگر توسط هنرمندان شرکت‌کننده تامین شده‌، اضافه می‌کند: سال گذشته تجربه میزبانی چند گروه موسیقی را از استان‌های مختلف کشور در «کوچه فستیوال» بوشهر داشتیم که با استقبال بی‌نظیر مردم و هنردوستان روبه‌رو شد.
 بر همین اساس بنا داریم تا در اسفندماه و با دعوت از ۲ گروه از کشورهای ترکیه و هند در کنار۵ گروه کشوری این فستیوال را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.


سند خواهرخواندگی

«استاد ایرج صغیری» پیشکسوت هنرهای آیینی و نمایشی بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به وجود سند خواهرخواندگی بندر بمبئی و بندر بوشهر و با تاکید بر حفظ ساختارهای فرهنگی بین مردم دو بندر از کاربرد زبان هندی در موسیقی سوگواری بوشهر، وجود کتاب‌هایی با چاپ بمبئی در مدرسه‌ سعادت بوشهر، راه‌اندازی اولین سینمای ایران توسط یک هندوتبار به عنوان اشتراک‌های فرهنگی یاد کرده و می‌گوید: هرچند استان بوشهر از وسعت کمی در پهنه خاکی ایران برخوردار است اما فرهنگ غنی و منحصر بفردی دارد که جایگاه آن را در بین سایر استان‌ها ممتاز می‌کند. بوشهر تا ۵۰ سال پیش فقط در محدوده کوچکی به نام چهارمحل یعنی محله‌های کوتی، شنبدی، بهبهانی و دهدشتی خلاصه می‌شد و همین وسعت کوچک منشا تاثیر بزرگی در حوزه فرهنگ بوشهر در جنبه‌های مختلفش شد، به طوری که در خلال جنگ جهانی اول مطبوعات بریتانیا از مردان شجاع و دلیری همچون شهید رئیس‌علی دلواری، شیخ حسین‌خان چاهکوتاهی و زایرخضرخان اهرمی به نیکی یاد می‌کند اما آن طور که شایسته است فضایی برای معرفی فرهنگ غنی بوشهر در خارج از محدوده جغرافیایی فراهم نشده است. این رویداد فرهنگی می‌تواند اتفاق میمون و مبارکی باشد و البته فرصتی بی‌نظیر برای عرضه بهتر و بیشتر فرهنگ بوشهر تا شایستگی فرزندان هنرمندش بیش از گذشته به منصه ظهور برسد و توسعه را در تبادل فرهنگی دو کشور شاهد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید