• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29174
+
-

وزارت بهداشت به فکر دور زدن تحریم‌ها باشد

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس گفت: وزارت بهداشت باید به فکر راه‌های جانبی باشد تا تحریم‌ها را دور بزند و از الان مواداولیه دارویی را حداقل برای یک سال ذخیره کند.


همایون هاشمی در رابطه با ضرورت پرداخت بموقع مطالبات داروسازان، افزود: مطالبات پرداخت نشده صنف داروسازان و تجهیزات پزشکی حدود 7 هزار میلیارد است، عدم‌پرداخت بموقع مطالبات داروسازان موجب می‌شود به بخش مهمی از نظام سلامت کشور ضربه وارد شود.
وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از طلب‌ها مربوط به شرکت‌های کوچکی است که ضمن مشکلات ارزی، سرمایه در گردش ندارند و از طرفی تعهدات پرداختی دارند. اگر دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور تلاش نکنند تا به این اصناف منابع ریالی و کالایی برسانند، چرخه دارویی کشور مختل شده و به نظام سلامت آسیب جدی وارد می‌شود.
هاشمی افزود: هم‌اکنون بخش اصلی چرخه و زنجیره خدمات پزشکی تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بخش بستری، سرپایی و بیمارستان‌هاست؛ لذا اگر داروسازان دچار کمبود منابع شوند و مطالباتشان را نتوانند بگیرند، این زنجیره ناقص شده و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی را اعم از واردات و تولید دچار مشکل می‌کند. همچنین بخش عمده این‌ مطالبات مربوط به دولت است. وزارت بهداشت ادعا می‌کند مطالبات ریالی خود را از خزانه دولتی اخذ نکرده است. همه اینها نیاز به یک انسجام و همگرایی دارد، ما بیش از آنکه از کمبود منابع رنج ببریم‌ از سوء‌مدیریت رنج‌ می‌بریم و نمی‌توانیم این حلقه‌های زنجیره خدمات را درست به هم ربط دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های دارو در آسیاست، گفت: در تحریم‌های جدید خوشبختانه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار ندارد اما چون زنجیره تعاملات مالی و دادوستد ریالی بانک‌ها محدود می‌شود خودبه‌خود تأثیرات و عوارضی را روی همه صنایع ازجمله دارو هم می‌گذارد و دولت و متولی خاص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی یعنی وزارت بهداشت باید به فکر راه‌های جانبی باشند تا تحریم‌ها را دور بزنند و از الان ذخیره مواداولیه را حداقل برای2‌دوره ۶ماهه یعنی یک سال ذخیره‌سازی‌ کنند. این موضوع باید محل توجه باشد و وزارت بهداشت با درایت بیشتری به آن رسیدگی کند. همچنین رسیدگی به نیاز‌های داروسازان مرتب در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح می‌شود و ما هم توصیه‌مان به وزارت بهداشت این است که از محل‌های دیگر برای پرداخت مطالبات داروسازان استفاده کند. به‌عنوان مثال، واردات عمده مواداولیه به ایران از طریق 2 کشور هند و چین است؛ ما با هند مبادله غیردلاری داریم و می‌توانیم قسمتی از آن را به تهیه دارو و واردات مواداولیه اختصاص دهیم.(مهر)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید