• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29168
+
-

«ظاهرا» همه‌‌چیز خوب بود...

چند نکته درباره بیستمین جشن خانه سینما

مسعود میر/روزنامه‌نگار

بیستمین جشن خانه سینما هم به آرشیو خاطرات پیوست تا عملا پرونده برگزاری این جشن با چنین شکل و شمایلی که از تابستان سال1376 آغاز شده بود در تابستان1397 بسته شود. چند سالی هست که مسئولان خانه سینما در تلاشند تا برندگان جشن را توسط آکادمی علوم و فنون هنرهای سینمایی و به سیاق جشن اسکار برگزار کنند و حالا با تمام شدن بیستمین جشن باید در انتظار اجرای این فرمول برای برندگان دوره بعد بمانیم.

جشن بیستم اما خیلی مختصر با همان شعار صرفه‌جویی در سال سخت اقتصادی کشور که در نشست خبری این جشن درباره‌اش سخن به میان آمده بود، برگزار شد. اگر بی‌نظمی‌‌های معمول برگزاری هر مراسم مشابه در کشور را کنار بگذاریم این جشن را باید با احتساب چند نکته فرعی، در زمره بی‌حاشیه‌‌ترین جشن‌‌های خانه سینما به‌شمار آورد. علی نصیریان که دبیر جشن بیستم بود سخنان خود را به نیاز بی‌حد و اندازه این روزهای جامعه به نمایش و موسیقی معطوف کرد و در دفاعی تمام‌قد از فیلمفارسی‌ها تأکید کرد: «حالا خیلی‌ها راجع‌به آن سینما بد می‌گویند، اما نباید فراموش کرد که همان سینما مردم را با سینماها آشتی داد.»
 
نصیریان دوبار درباره داوری‌های جشن بیستم هم گفت: «البته من در جریان آرا نیستم ولی به من گفته شده که کسی اعمال نفوذ نکرده» و جالب اینکه هر دوبار هم بعد از پایان جمله‌اش کلمه معناداری را به‌کار برد: «ظاهرا...» 

شاید همین ظاهرا گفتن‌ها بود که در پایان جشن، بسیاری از مدعوین و البته اهالی رسانه را برای رسیدن دور از انتظار جایزه بازیگر نقش اول زن به بازیگر فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری- که مدیراجرایی جشن خانه سینما هم هست- به واکنش واداشت. البته جوایز مکرر به فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» هم خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. نوید محمدزاده جایزه نقش مکمل گرفت و جایزه نقش مکمل زن هم به زکیه بهبهانی که نقش روبه‌روی او در همین فیلم را بازی می‌کرد، تعلق گرفت؛ نقشی که هرچه بود کیلومترها از اهمیت گرفتن تندیس خانه سینما دور بود.

شاید هیجان‌انگیزترین بخش جشن بیستم خانه سینما مرتبط بود با میان‌برنامه‌ها و تصاویری که برای یادبود سینمای ایران، درگذشتگان سینما و البته تاریخچه جشن خانه سینما پخش شد. آخرین موضوع قابل اعتنا در جشن اخیر خانه سینما هم مرتبط بود با سخنان تند و تیز حامد بهداد بعد از گرفتن تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «سد معبر». بهداد با همان لحن همیشگی از فعالان محیط‌زیستی گفت که چندماهی است در زندان به‌سرمی‌برند و خواستار آزادی آنها شد.

نمره بیستمین جشن خانه سینما 20نبود اما در شرایطی که اوضاع و احوال عمومی جامعه چندان تعریفی ندارد، همین نمره قبولی هم مغتنم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید