• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29116
+
-

جزئیات گفت‌وگوی ظریف و لودریان

سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و فرانسه اگرچه به‌عنوان 2اقدام دیپلماتیک عادی به‌نظر می‌رسید اما منتشرنشدن جزئیات این مذاکرات گمانه‌زنی‌هایی را به‌دنبال داشت. خبر سفر روز شنبه آلیستر برت -معاون غرب آسیای وزارت خارجه انگلیس- ابتدا در رسانه‌های سعودی منتشر شد. العربیه ادعا کرد که او برای گفت‌وگو درباره نقش مخرب ایران در منطقه به تهران سفر می‌کند اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به‌خبرنگار همشهری گفت که این سفر در راستای مذاکرات دوره‌ای سیاسی بین ایران و انگلیس انجام شده است.

اما مهم‌ترین موضوع در مذاکرات سیاسی ایران و کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس و فرانسه چیزی نیست جز برجام. به گفته قاسمی در دیدار عراقچی -معاون سیاسی وزیر خارجه- و همتای انگلیسی‌اش در مورد برجام و وظایفی که در این توافقنامه متوجه کشورهای اروپایی است نیز بحث و رایزنی شده و سخنگوی وزارت خارجه ایران بر این باور است که از این رایزنی‌ها دستاورد خوبی حاصل شده است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت برجام با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد و پیشنهادهای متعددی دریافت کرده‌ایم، تأکید کرد: این پیشنهادها کافی نیست و ما هنوز ضمانت‌ها و تعهدات لازم و عملی را دریافت نکرده‌ایم. بعد از دریافت پیشنهادهای عملی، ایران تصمیم مقتضی در ارتباط با موضوع برجام خواهد گرفت.

ساعاتی بعد از سفر مقام انگلیسی، خبر تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و فرانسه، آن هم بعد از موضع‌گیری تند مقامات سیاسی 2کشور درباره مذاکرات موشکی منتشر شد، اما برخلاف اخبار مشابه جزئیاتی از محتوای مذاکرات حتی به‌صورت کلی به رسانه‌ها نرسید تا سخنگوی وزارت خارجه در مواجهه با خبرنگاران در این رابطه اعلام موضع کند.

متن مذاکرات دیپلماسی منتشر نمی‌شود

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه در ارتباط با اظهارنظرهای اخیر لودریان در مورد ایران گفت‌وگویی داشته است یا نه، افزود: عموما متن مذاکرات دیپلماسی منتشر نمی‌شود و این امر در دنیا مرسوم است.

منتشرنشدن جزئیات مذاکرات ظریف و لودریان و توضیحات بعدی سخنگوی وزارت خارجه نشان می‌دهد که احتمالا این تماس چندان دوستانه نبوده است. لودریان قبل از تماس درباره لزوم مذاکره موشکی با ایران سخن گفته بود.

قاسمی با بیان اینکه ایران روابط خوبی با فرانسه دارد، تأکید کرد: البته داشتن روابط خوب به‌معنای یکسان بودن دیدگاه‌های 2کشور در مورد همه مسائل نیست. 2کشور می‌توانند روابط خوبی داشته باشند ولی در مورد برخی مسائل اختلاف دیدگاه داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید