• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29114
+
-

اتهام مشایی؛ ارتباط با جاسوس اسرائیلی

گزارش
اتهام مشایی؛ ارتباط با جاسوس اسرائیلی

جنجال بر سر کیفرخواست رئیس نهاد ریاست‌جمهوری (محمود احمدی‌نژاد) و اتهام ارتباط با جاسوسان اسرائیلی و انگلیسی، مهم‌ترین محورهای دومین دادگاه رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم‌مشایی بود. این دادگاه که روز گذشته، علنی و با حضور رسانه‌ها و به ریاست قاضی موسی غضنفرآبادی برگزارشده بود به پایان رسید و قرار است در وقت معین، حکم مشایی صادر و اعلام شود. اتهاماتی که روز گذشته از سوی رئیس دادگاه خطاب به مشایی اعلام شد هم خبرساز بود؛ از ارتباط با جاسوسان انگلیسی و اسرائیلی گرفته تا تلاش برای ارتباط با جیسون رضائیان، جاسوس آمریکایی.

به گزارش ایسنا، در این جلسه از ابتدا تا انتها، مشایی بدون لحظه‌ای توقف، مدام داد و فریاد می‌کرد و مدعی بود که دادگاه صلاحیت ندارد. روز گذشته کیفرخواست او از سوی نماینده دادستان، قرائت و 3اتهام اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی به متهم تفهیم شد که وی از پاسخ به اتهامات امتناع کرد.

جلسه اول رسیدگی به اتهامات مشایی سوم شهریور‌ماه برگزار شده بود. در آن جلسه مشایی با اقدامی عجیب، پیراهن خود را درآورده و از ادامه رسیدگی به اتهاماتش به‌صورت معمول جلوگیری کرده بود. روز گذشته هم بخشی از جلسه دادگاه به موضوع لباس مشایی مربوط شد. او خطاب به ریاست دادگاه گفته بود: می‌خواهم با کت و شلوار از خود دفاع کنم که ریاست دادگاه به او گفت: اینجا سفارت انگلیس نیست و دادگاه است، چرا شما خود را تافته جدابافته می‌دانید؟

در دادگاه روز گذشته علاوه بر نام جیسون رضائیان- جاسوس معروف آمریکایی- و اتهام تلاش مشایی برای ارتباط با وی که رسانه‌ای شد، اسامی‌ای چون پانته‌آ فیوزی و آزیتا شفازند و لیلا زند هم از سوی ریاست دادگاه اعلام شد و حتی در جایی از وی سؤال شد که «لیلا زند چه ارتباطی با اسرائیل داشت؟»

مشایی 26 اسفند سال گذشته دستگیر شده بود. همچنین رئیس نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دهم، عصر همان‌روز که دستگیر شده بود با حضور در منزل حمید بقایی - معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق- مدعی شده بود که قوه قضاییه به زور و ناعادلانه احکامی را به وی منسوب کرده و او را در شرایط سختی قرار داده است. او حکم محکومیت بقایی را هم در انظار عمومی آتش زده بود. حکم حبس 15ساله بقایی به اتهاماتی شبیه اختلاس، 3 روز قبل از آن به اجرا درآمده بود. پیش از دستگیری و محکومیت بقایی و مشایی، محمدرضا رحیمی که معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد و از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران بود، در 26بهمن سال93 به اتهام اخذ رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع و با رأی شعبه 11دیوان عالی کشور به 5سال و 91روز حبس و پرداخت 2میلیارد و 850میلیون تومان رد مال و یک‌میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده بود. البته او در اردیبهشت امسال با پذیرش آزادی مشروط از زندان آزاد شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید