• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29096
+
-

انگلیس بدون آمریکا در برجام می‌ماند

معاون وزیر خارجه انگلیس در پایان سفر 2روزه به ایران از تلاش برای رفع موانع همکاری اقتصادی با تهران خبر داد

انگلیس بدون آمریکا در برجام می‌ماند

معاون وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و انگلیس به تهران سفر کرده، در ادامه برنامه‌هایش با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دیدار کرد. او در این دیدار گفت: در تلاش هستیم موانع فنی مربوط به همکاری‌های اقتصادی با ایران را از سر راه برداریم و از شرکت‌های اروپایی هم می‌خواهیم به‌کار و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دهند.

به گزارش ایرنا، ‌آلیستر برت در دیدار حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به پرونده نازنین زاغری، متهم ایرانی - انگلیسی بیان کرد: از اقدام انسان‌دوستانه ایران برای اعطای مرخصی به نازنین زاغری و دیدار او با خانواده‌اش تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تداوم این رویکرد شاهد آزادی و بخشش چنین افرادی باشیم.
معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به حمایت کشورش از تداوم برجام گفت: برجام سند مهمی برای ادامه همکاری‌های ایران و اروپاست و ما بدون توجه به سیاست‌های ایالات متحده در مورد این سند، مایل به حفظ برجام هستیم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این دیدار با اشاره به دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپا حول برجام افزود: ایران بعد از خروج آمریکا از برجام عجولانه و احساسی تصمیم نگرفت و با حمایت سایر طرفین از تداوم برجام، گفت‌وگو و مذاکره را برای روشن شدن ابعاد همکاری‌های فیمابین در شرایط جدید در پیش گرفت.

وی یادآور شد: از اروپا انتظار می‌رود با تسهیل مبادلات بانکی، حمایت از تداوم فروش نفت توسط ایران و ترغیب شرکت‌های اروپایی برای کار با ایران حداقل‌های لازم برای تداوم برجام را فراهم کند.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: در شرایط کنونی توازن و همزمانی اقدامات ایران و دیگر طرف‌های برجام مشهود نیست لذا انتظار می‌رود طرف‌های اروپایی برجام، اقدامات عملی و ملموسی را در دستور کار قرار دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس افزود: عزم سیاسی کشورهای اروپایی برای تداوم برجام قابل احترام است اما حمایت‌های اقتصادی و عملی اروپایی‌ها تا‌کنون ناچیز بوده است.

فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات سازنده ایران در منطقه به‌ویژه مبارزه ایران با تروریسم در عراق و سوریه و مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر، اسلحه و انسان گفت: ایران در راه استقرار صلح و امنیت در منطقه، شهدای زیادی تقدیم کرده و امکانات مالی فراوانی را به‌کار گرفته است.
وی اظهار داشت: اروپایی‌ها باید قدردان این رویکرد مشارکت‌جویانه ایران باشند و توجه کنند اگر این مجاهدت‌ها نبود این خطرات و تهدیدها مرزهای اروپا را درمی‌نوردید. آلیستر برت در سفر به تهران با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رایزنی درباره روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی محور سفر برت به تهران بود. همچنین مارتین لانگ‌دن، نماینده ویژه بریتانیا در امور سوریه با حسین جابری انصاری، نماینده ایران در پرونده سوریه مذاکره کرد. در این دیدار طرف انگلیسی از همکاری ایران و بریتانیا درخصوص بحران سوریه استقبال و آمادگی کشورش را برای کمک به تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه و اعاده ثبات به این کشور اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید