• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29065
+
-

دهیار جوان پیر‌میشان

حل مشکل آب‌ روستا بزرگ‌ترین چالش مردم منطقه است

روستا
دهیار جوان پیر‌میشان

حمید نصرتی قانعی| همدان- خبرنگار:

«محبوبه تاجعلی» دهیار روستای پیر‌میشان ملایر از توابع بخشداری و دهستان جوکار است. وی که به تازگی دهیاری روستای شاد‌کندی را نیز به عهده گرفته،  همزمان با مدیریت روستا در دانشگاه هم تدریس می‌کند. تاجعلی در این گزارش از فعالیت‌های خود و مشکلات روستا می گوید.


 اجرای طرح کرامت

دهیار دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی روستای پیر‌میشان ملایر اظهار می‌کند: حدود یک سال است که مسئولیت مدیریت فعالیت‌های دهیاری روستا را پذیرفته‌ام قبل از من دهیا‌ری که مرد بود این مسئولیت را در روستا بر‌عهده داشت. در مدت یک‌سال گذشته سعی کردم با همکاری تعامل و مشارکت مردم و اعضای شورا بخشی از طرح های عمرانی روستا مانند تخریب خانه‌های مخروبه را که به محل تجمعی برای افراد معتاد تبدیل شده بود، در قالب طرح کرامت به مرحله اجرا برسانم تا دیگر معتادان رهگذر نتوانند از این فضا‌های خالی موجود در روستا برای مصرف مواد‌مخدر استفاده کنند.

به غیر از این، جلسه‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی را با همکاری مشاوران بهزیستی در قالب طرح کرامت در روستا برگزار کردیم و اهالی مسایل خود را به طور خصوصی با مشاوران در میان گذاشتند. این بانوی دهیار با بیان این‌که فردی خیر تعدادی کتاب اهدا کرد و کتابخانه‌ای را در روستا راه‌اندازی کردیم، می افزاید: بیشتر اهالی روستا پا به سن گذاشته‌اند و  برخی خانه‌ها هم خالی از سکنه است، چرا که به دلیل نبود آب برای کشاورزی، بخشی از اهالی روستا به شهر ملایر و تهران مهاجرت کرده‌اند. روستا مدرسه مقطع ابتدایی دارد اما فرزندان اهالی برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید به جوکار یا ملایر بروند که به دلیل مشکل رفت‌و آمد اهالی موافق ادامه تحصیل فرزندان خود نیستند. 


آب بی کیفیت

وی اظهارمی کند: از دیگر مشکلات روستا که دهیاری و شورای روستا  پیگیر آن است تحت پوشش قرار دادن منابع آب روستا زیر‌نظر آبفار است تا آن‌ها بتوانند از آب با کیفیت برای شرب بهره‌مند شوند، در حال حاضر اهالی با کمک هم آب روستا را تامین می‌کنند. با کاهش سطح آب‌ 3 حلقه چاه روستا اکنون آب روستا املاح زیادی دارد و باید برای بهبود کیفیت آن کف‌شکنی انجام دهیم که اهالی توان پرداخت هزینه‌های بالای آن را ندارند. با همکاری اعضای شورا با اداره آبفار مکاتبه کردیم تا در این حوزه به روستای پیرمیشان  کمک کنند و منتظر دریافت پاسخ هستیم.  تاجعلی اضافه می کند: در روستا خانه مخروبه وجود دارد و بنیاد مسکن هم تسهیلات اختصاص می‌دهد، اما اهالی توان باز‌پرداخت این تسهیلات را ندارند و خانه ها همچنان فرسوده باقی می‌ماند.


ساختمان دهیاری

 دهیار روستای پیر‌میشان درباره مشکلات دهیاری ادامه می‌دهد: روستا ساختمان دهیاری ندارد و تا زمان آماده شدن ساختمان دهیاری برای انجام امور روستاییان باید مزاحم اهالی شوم که اهالی هم تاکنون با سعه صدر مرا کمک کرده‌اند که قدر‌دان آن‌ها هستم. برای ساخت ساختمان دهیاری حمام مخروبه روستا را که در حدود 50 سال قدمت دارد احیا و بازسازی خواهیم کرد تا اهالی برای رسیدگی به امور خود مستقیم به ساختمان دهیاری بیایند و مشکلات آن‌ها سریع‌تر حل شود. خیلی از اهالی توان پرداخت خود‌یاری را ندارند و از دهیار انتظار دارند که برای این موضوع به آن‌ها کمک کند.


 همکاری شورا

تاجعلی با اشاره به اینکه اجرای همه امور روستا باید با مصوبه شورای روستا باشد، ادامه می‌دهد: اعضای شورای روستا با همکاری و هماهنگی و تعاملی که تاکنون با من داشته‌اند به خوبی به توسعه امور روستا 
کمک کرده‌اند. وی اضافه می کند: برای بهبود معیشت روستاییان در عید نوروز امسال برای نخستین بار در سطح بخشداری جوکار با کمک اهالی نمایشگاهی را از محصولات روستا در کنار جاده در قالب‌های مختلف برپا کردیم. استقبال خوبی از این نمایشگاه شد و روستای پیر‌میشان از طریق آنتن صدا‌ و سیمای مرکز همدان معرفی شد.

  این بانوی دهیار اظهار می‌کند: دهیاری برای نظافت روستا اعتبار ندارد و باید از خودیاری اهالی برای حفظ نظافت و سلامت روستا استفاده کند. اهالی هم توان پرداخت خودیاری را ندارند، اما در هر هفته به صورت خود‌جوش کمک می‌کنند تا زباله‌ها را به سر جاده منتقل کنیم تا پیک بهداشت شهرداری این زباله‌ها را حمل کند. معابر روستا خاکی است و پیگیر هستم که آسفالت شود اما تا آسفالت شدن این معابر اداره راه و شهر‌سازی شهرستان قرار است معابر را با گریدرتیغ‌زنی کند که برای رفت‌و آمد اهالی مناسب‌سازی شود.


دهیار روستای شاد‌کندی

«محبوبه تاجعلی» علاوه بر روستای پیرمیشان به تازگی دهیاری روستای شاد‌کندی را نیز به عهده گرفته است. وی در این باره می‌گوید: قبلا دهیار پاره وقت بودم، چند روزی است که دهیاری روستای شاد‌کندی را هم به من تحویل داده‌اند که باید بیشتر با محیط این روستا آشنا شوم. اکنون با تحویل گرفتن این روستا دهیار تمام‌وقت محسوب می‌شوم و در کنار این فعالیت‌ها در دانشگاه علمی و کاربردی بروجرد هم تدریس می‌کنم. برای آن‌که تداخلی در امور مدیریت دهیاری نداشته باشم همه کلاس‌های تدریس دانشگاه را بعد‌ازظهر گرفته‌ام و با توجه به اعتقادی که برای خدمت به اهالی روستا و مردم دارم آن‌ها را ولی‌نعمت خود در هر شرایطی می‌دانم.  

در برخورد با اهالی روستا این رویه را در پیش گرفته‌ام تا با تمام توان در خدمت اهالی باشم و از مشارکت آنان برای توسعه روستا‌ استفاده کنم. تاجعلی ادامه می دهد: مشکل اصلی روستا‌ها کمبود اعتبار است و اهالی هم انتظار دارند که توسعه  و بهسازی روستا با سرعت پیش‌برود. من هم انتظار دارم برای روستا اعتبار بیشتری در نظر بگیرند تا از خدمت به اهالی شرمنده نشوم. مسئولان باید دهیاران را رابط و تسهیل‌کننده امور روستا‌ییان بدانند تا مشکلات اهالی با سرعت بیشتری حل شود.


درباره روستای پیرمیشان

روستای پیرمیشان جوکار ملایر از شمال به روستای مبارک‌آباد از جنوب به روستای شوشاب از غرب به زیر‌آبیه و زمان‌آباد و از شرق هم به شیرین‌آباد محدود است. 3حلقه چاه آب مورد نیاز روستا را برای کشاورزی و شرب تامین می‌کند. اهالی شغلی به غیر از کشاروزی ندارند و بیشتر جو و گندم می‌کارند که با نبود آب آن هم محدوده شده است. بانوان روستا هم بیشتر خانه‌دارند و فقط تعدادی اندکی از آن‌ها به تهیه لواشک و رب گوجه فرنگی مشغولند.  روستای پیر‌میشان حدود 22 خانوار و 172 نفر جمعیت دارد. بخشی از روستا هم خالی از سکنه است و اهالی آن کوچ کرده‌اند.  نقل است که این روستا زمانی میعاد‌گاه تعدادی عارف و صوفی بوده و زمانی هم چند فرد در این روستا به پرورش گوسفند مشغول بوده‌اند، به این دلیل هم این نام بر این روستا باقی است. روستای پیرمشیان حدود 5 کیلو‌متر با جوکار فاصله دارد. اهالی روستای پیر‌میشان به زبان ملایری با لهجه ترکی صحبت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید