• دو شنبه 1 اردیبهشت 1404
  • الإثْنَيْن 22 شوال 1446
  • 2025 Apr 21
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29064
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JXD9
+
-

صندلی خالی اصناف در مدیریت شهری

همشهری جایگاه نمایندگان صنفی قزوین را بررسی می کند

اصناف
صندلی خالی اصناف در مدیریت شهری

فریبا قاسمی| قزوین- خبرنگار:


با توجه به اهمیت اصناف و کسبه در شهرها و همچنین مشارکت قابل توجه آن‌ها در پرداخت عوارض شهری و مالیات، انتظار می رود که در اجرای پروژه های شهری و همفکری با مدیران شهری اصناف، نقش پررنگ‌تری داشته باشند. غیبت یک نماینده از خانواده اصناف و بازاریان در مجموعه مردمی شورای شهر، از مواردی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، ضمن این‌که انتظار یک اطلاع رسانی مداوم  و آگاهی رساندن به عموم مردم در باره فعالیت اتاق اصناف قزوین که نماینده مستقیم کسبه و  بازاریان بوده  از دیگر موضوعاتی است که به نظر می‌آید نیاز به توجه بیشتری از سوی اتاق اصناف قزوین دارد.  
برای بررسی هر چه بیشتر این مساله پای صحبت های «عبدالحسین کولجی» نایب رئیس اتاق اصناف نشستیم که توضیحات وی را دراین باره می‌خوانیم:


نظرشما در مورد مشارکت اصناف در سیستم مدیریت شهری چیست؟ 

 اعضای اتاق اصناف حق ورود به سیستم‌های انتخابی شهری، به غیر از اتاق اصناف را ندارند. قانون به یک فرد صنفی که در هیات رئیسه اتاق اصناف مشغول است  این اجازه را نمی‌دهد که در حوزه های شهری مانند شورای شهر ورود پیدا کند . البته این قانون شامل رؤسای اتحادیه های صنفی هم می‌شود .اصناف و کسبه در عرصه‌های مختلفی می‌توانند حضور داشته باشند و نقش اثرگذاری را ایفا کنند. حضور در عرصه‌های مختلف باعث می شود تا این قشر از خیلی اتفاقات و فاکتورهایی که در جامعه پیش می آید دور نمانند.

 لزوم معرفی یک نماینده از خانواده اصناف و بازاریان خارج از نیرو‌های اتاق اصناف و رؤسای اتحادیه‌ها به انتخابات شورای شهر چیست؟ 

در زمان انتخابات شورای شهرقزوین ، البته در دوره‌ سابق و نه دوره فعلی ، از اصناف خارج از نیروهای اتاق و رؤسای اتحادیه‌ها یک نامزد را معرفی کردیم ولی به دلیل تبلیغات ضعیف و شرایط ویژه حرکت قابل توجهی در این عرصه صورت نگرفت و این نامزد معرفی شده برای حضور در شورای شهر، رای لازم را به دست نیاورد. البته ما بنا داریم که در دوره آینده انتخابات شورای شهر قزوین، مجددا کاندیدای دیگری که خارج ازحوزه سیاسی باشد اما با تبلیغات قوی‌تر معرفی کنیم.  

تعا مل با رسانه ها آیا به پیشبرد اهداف اتاق اصناف کمک می‌کند؟

 قطعا این موضوع مساله‌ای اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته حدود 2 ماه است که تلویزیون عمومی کشور به مسائل اتاق اصناف می‌پردازد.  قطعا اصناف به غیر از سایتی که جدیدا در یکی 2 سال اخیر راه اندازی شده است،  در همه عرصه ها وارد نشده‌اند، هرچند این موضوع یک ضعف نیست. البته اصناف از مسائل سیاسی دور هستند، اما سعی می‌شود حضورشان در چارچوب قانون و تعریف شده باشد.

ارتباط اتاق اصناف با رسانه‌ها چگونه است؟ 

شاید هنوز انتشار اخبار از سوی اتاق قزوین به رسانه ها به وقوع نپیوسته باشد، اما اتاق اصناف در قزوین همیشه پاسخگوی رسانه های مختلف در زمینه های متفاوت بوده است.
ما می‌توانیم فضا را این‌طور ترسیم کنیم که اگر فرهنگ رسانه‌ای و رسانه‌ای شدن را  در خودمان تقویت کنیم، طبیعتا می‌توانیم بسیاری از فعل و انفعالات اجتماعی را در آن چارچوب
پیگیری کنیم.
ضمن این‌که داشتن رسانه‌ای مستقل برای اصناف باید از اهداف اتاق اصناف باشد.این برای ما مهم است که با وجود یک رسانه مستقل ، خودمان کار رسانه‌ای را انجام دهیم و اخبار را به طور پیوسته به بیرون از اتاق نشر دهیم . 

پیگیری مسائل اتاق اصناف با گفتمان و آرامش انجام می شود، کمی ازچالش‌های احتمالی بین اصناف و بازاریان با سایرنهادها و سازمان‌ها بگویید.

اتاق اصناف قزوین گفتمان در کمال آرامش را سرلوحه کار خود قرار داده است . اکنون ما با اداره دارایی ، تعامل بسیار خوبی داریم . نماینده‌هایی که از سوی اتاق اصناف به دارایی معرفی شده‌اند  با فعالیت های خود مانع به وجود آمدن مشکل و اختلافات بین اصناف و دارایی شده‌اند. از طرفی با مجموعه مدیریت شهری هم مشکل خاصی نداریم. شاید اختلاف عقیده و سلیقه در بحث فهم و درک از قانون وجود داشته باشد. قطعا سعی می کنیم ارتباطات خود را در حد مطلوب با مجموعه مدیریت شهری حفظ کنیم . اتاق اصناف قزوین بر این اعتقاد است که می‌شود با گفتمان و آرامش،  مسائل مختلف اصناف و  بازاریان را پیگیری کرد .

نقش اصناف در حمایت از کالای ایرانی چیست؟ 

اصناف با ورود به عرصه فرهنگی می‌تواند به ترویج و تبلیغ در مورد استفاده از کالای ایرانی بپردازد و به کسب وکار تولید کنندگان داخلی رونق ببخشد . توصیه ما به کسبه و بازاریان این است که با توجه به این‌که تولید کالای ایرانی از مصادیق حرکت پویای اقتصادی است و به کسب و کار در جامعه رونق می بخشد ، باید مصرف کنندگان را تشویق به استفاده از کالای ایرانی کرد . البته تولید کنندگان هم باید با ارتقای کیفیت محصولات خود ، اعتماد مصرف کنندگان را به دست آورند. 


لزوم برقراری ارتباط بین اصناف و تولیدکنندگان

تولید و فروش ، یک کار گروهی است که نیاز به تبادل نظر و اطلاعات دارد . برای به وجود آمدن این فضای تبادلی باید زیر ساخت‌های ارتباطی بین اصناف، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته باشد . در صورت تقویت این ارتباط، اصناف می‌توانند یک حلقه اتصال شفاف بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید