• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29057
+
-

رکود تورمی در بازار لوازم خانگی

رئیس اتحادیه کالای خانه اهواز: قیمت‌ کالاهای ایرانی تا ۲۰ درصد افزایش یافته است

ذره‌بین
رکود تورمی در بازار لوازم خانگی


سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار: 


نوسانات ارزی و افزایش چندبرابری نرخ دلار قیمت کالاهای خانگی را نیز تحت ‌تاثیر قرار داده و وضعیتی را به وجود آورده است که شهروندان و فروشندگان سردرگم شده‌اند. 

افزایش ناگهانی قیمت ارز از ابتدای امسال سبب رکود سنگینی در بازار کالای خانگی شده است چراکه عرضه‌کنندگان در شرایط فعلی به عرضه تمایلی ندارند و از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت کالاها متقاضی هم برای خرید محصولات دیده نمی‌شود.

افزایش چند برابری قیمت کالاهای خانگی خارجی مردم را به سمت خرید کالاهای تولید داخل سوق داده است اما تولیدکنندگان داخلی نیز کمی از عرضه محصولات خود کاسته‌اند تا ساز و کار و افزایش قیمت محصولاتشان مشخص شود. البته بسیاری از مردم هم در وضعیت فعلی بازار به خریدن کالاهای ایرانی تمایلی ندارند. وضعیت مبهم کنونی سبب سردرگمی تولیدکنندگان و واردکنندگان و خریداران شده است. 


سردرگمی فروشنده و خریدار

یک فروشنده لوازم خانگی در اهواز به همشهری می‌گوید: همیشه قبل از رسیدن ماه محرم بازار خرید جهیزیه داغ بود و بازار پرتحرکی داشتیم. اما امسال از زمانی که نوسانات نرخ ارز پیش آمد، قیمت کالاهای خانگی چندبرابر شد و مردم توان خرید آنها را ندارند. «حمید» با بیان این‌که تا پیش از التهاب در بازار ارز قیمت‌ها مناسب بود، می‌افزاید: افزایش بدون برنامه قیمت‌ها در مرحله اول سبب سردرگمی فروشندگان شد چون قیمت کالاهای خانگی ثابت نمی‌ماند و فروشنده‌ها نمی‌دانستند کالایی را که امروز می‌فروشند، فردا با چند برابر قیمت باید بخرند. 

این فروشنده کالای خانگی ادامه می‌دهد: مردم هم سردرگم شده‌اند چون در روزهای اولِ گرانی به امید بازگشت قیمت‌ها کالای مورد نیاز خود را نخریدند و رفته‌رفته قدرت خرید خود را از دست دادند. یک ماشین لباس‌شویی خارجی که تا 2، 3 ماه پیش 2 میلیون و 500 هزار تومان بود، الان حدود 5 میلیون تومان به فروش می‌رسد. وضعیت لوازم ایرانی هم همین‌طور است. همه کالاها افزایش قیمت داشته‌اند ولی طبیعتا لوازم خارجی به این دلیل که از خارج کشور وارد می‌شوند، گران‌تر هستند. 
وی می‌گوید: خب طبیعی است که مردم در همین مدت کوتاه قدرت خرید خود را به شدت از دست داده‌اند و نمی‌توانند کالاهای خانگی مورد نیازشان را بخرند. 


کاهش فروش کالاها

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: در گذشته قیمت‌ها با وضع اقتصادی مردم تناسب داشت و حتی اگر توان خرید نقدی نداشتند، می‌توانستند به‌ صورت اقساط کالای مورد نیازشان را تهیه کنند. اما حالا شرایط خرید اقساطی کالا هم برای شهروندان سخت و حتی غیرممکن شده است. 
«حسین ناصر» ادامه می‌دهد: ما هم تقصیری نداریم، وضع ما فروشنده‌ها هم بهتر نیست. از زمان شروع التهاب در بازار تا الان فروش من بسیار کم شده است. هیچ چیز هم معلوم نیست. معلوم نیست فردا باید با چند برابر قیمت کالاها را تهیه کنیم. 
این فروشنده کالای خانگی با بیان این‌که قیمت همه تولیدات ایرانی و خارجی افزایش یافته است، می‌افزاید: البته افزایش قیمت کالاهای ایرانی زیاد نبوده اما بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند کالاهایی مثل کولر، تلویزیون و یخچال را از برندهای خارجی تهیه کنند، برای همین دست نگه داشته‌اند و کمتر به سمت کالاهای داخلی می‌روند. 


هراس از گرانی‌

یک شهروند اهوازی نیز به همشهری می‌گوید: بعد از برگزاری مراسم عقد دخترم می‌خواستیم جهیزیه او را تهیه کنیم، اما جایی برای نگهداری آن نداشتیم برای همین فقط به بازار می‌رفتیم و قیمت‌ها را می‌پرسیدیم. 
«محمد شهنی» اظهار می‌کند: کولر، یخچال، تلویزیون و ماشین لباس‌شویی ضروری‌ترین کالاهای مورد نیاز در هر خانه هستند اما قیمت آنها در ۵ ماه گذشته بین یک تا ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. 

این شهروند اهوازی ادامه می‌دهد: هیچ‌کس گرانی‌ را پیش‌بینی نمی‌کرد برای همین ما هیچ وسیله‌ای نخریدیم. این گرانی عجیب همه برنامه‌هایمان را به هم ریخته است و حالا باید کالاها را گران‌تر از گذشته بخریم. البته آدم با امید زنده است و برای همین فعلا منتظریم ببینیم قیمت‌ها در آینده کاهش پیدا می‌کند یا نه. 
وی می‌گوید: ما همان موقع هم قدرت خرید بالایی نداشتیم و خود من با خون جگر دوتا از دخترهایم را عروس کردم. الان که دیگر با خون جگر هم نمی‌شود کاری کرد. گرانی‌ها همه را نگران و کلافه کرده است. دیگر آینده تبدیل شده به همین فردا و خیلی از مردم از فردای خود ترس دارند. 


افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالای خانگی ایرانی

رئیس اتحادیه کالای خانه اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که درصد افزایش قیمت‌ کالاهای خانگی تولید داخل و خارجی متفاوت است، می‌گوید: کالاهای ایرانی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و برخی شرکت‌ها به تناوب در حال افزایش قیمت محصولاتشان هستند تا خود را به وضعیت ارزی کشور برسانند. 
«سعید گمراوی» می‌افزاید: افزایش قیمت کالاهای خارجی یا کاهش قیمت آنها به سرعت در بازار مشاهده می‌شود چراکه نرخ ارز به ‌صورت مستقیم بر افزایش یا کاهش قیمت این اقلام تاثیر می‌گذارد. 

وی می‌گوید: همه تصور می‌کردند افزایش قیمت دلار مقطعی و حباب است و منتظر ارزان شدن آن بودند اما حالا انگار می‌دانند که قیمت ارز کاهش پیدا نمی‌کند. 
رئیس اتحادیه کالای خانه اهواز با بیان این‌که در وضعیت فعلی کشور کالاهای خانگی به ‌وفور در بازار پیدا می‌شود، ادامه می‌دهد: خیلی از افراد به‌ صورت اعتباری کالا وارد کرده‌اند و نمی‌توانند آن را با کمتر از قیمت خرید عرضه کنند. 
وی بیان می‌کند: فروشندگان کالای خانگی نمی‌توانند کالاها را براساس قیمت سابق دلار عرضه کنند چون برای جایگزینی کالا باید از جیب خودشان مایه بگذارند و این یعنی ضرر. 
این فعال اقتصادی می‌افزاید: امروز فروشنده و واردکننده کالاهای خانه را با قیمت کمتر از خریدشان به مشتری می‌فروشند، هرچند این قیمت‌ها نیز با جیب مردم متناسب نیست و آنها باز هم توان خرید ندارند. 


در انتظار راهکار

رئیس اتحادیه کالای خانه اهواز اظهار می‌کند: وضعیت فعلی ارز، تورم و گرانی‌ سبب شده است بازار کالای خانگی به سمت رکود کامل حرکت کند و باید ببینیم دولت چه راهکاری برای خروج از این بحران دارد. 
«سعید گمراوی» در پاسخ به این سوال که قیمت کالاها چه زمانی کاهش می‌یابد، می‌گوید: ارزان شدن قیمت‌ها به نرخ ارز بستگی دارد که گمان نمی‌کنم کاهش پیدا کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید