• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 29031
+
-

می‌ترسند و نمی‌دانند

مهرو پیرحیاتی /خبرنگار



داستان رمان «غریبه‌ای در خانه» نوشته شاری لاپنا، در مورد کرن و تام زوج خوشبختی است که در خانه‌ای در محله‌های مرفه‌نشین نیویورک زندگی می‌کنند. آنها به‌تازگی ازدواج کرده‌اند و فرزندی ندارند. زندگی آنها به ظاهر مملو از ظواهر زیبای یک زندگی عالی است با چشم‌اندازی زیباتر درآینده. تا آنکه یک شب وقتی تام به خانه برمی‌گردد متوجه می‌شود که همسرش در خانه نیست. چراغ‌های روشن خانه، وسایل آماده کردن اسپاگتی که روی میز آشپزخانه به‌صورت نیمه‌آماده رها شده و همه ظواهر نشان می‌دهد که کرن تازه از خانه خارج شده. شاید برای خرید وسیله‌ای. تام بعد از مدتی جست‌وجو در خانه متوجه می‌شود کرن ناپدید شده. او حتی کیف پول، کارت شناسایی و موبایلش را در خانه جا گذاشته است. تام به پلیس زنگ می‌زند. اما هنوز لحظه‌ای نگذشته که پلیس زنگ خانه را می‌زند. 

آنان آمده‌اند تا تام را به بیمارستان ببرند، چون همسرش به‌علت تصادف در یکی از خطرناک‌ترین و فقیرترین محله‌های شهر بستری شده. گرچه آسیب جسمانی کرن سطحی است، اما دکتر به تام می‌گوید که کرن به‌علت ضربه به سرش دچار فراموشی مقطعی شده. از طرف دیگر پلیس معتقد است کرن فقط وانمود می‌کند که حافظه‌اش را از دست داده است. 

کرن بعد از مرخص شدن از بیمارستان سعی می‌کند زندگی آرام گذشته‌اش را از سر بگیرد. اما متوجه جابه‌جایی‌هایی در وسایل خانه می‌شود. انگار در خانه‌اش غریبه‌ای در رفت‌وآمد است. او که گذشته‌ای سخت را از سر گذرانده، کم‌کم با ترس‌هایی از زندگی گذشته مواجه می‌شود. حالا در درونش غوغایی برپاست و ترس، شک و رازهایی که حتی نتوانسته آنها را با همسرش بازگو کند، احاطه‌اش کرده‌اند. همزمان با این ماجراها، اتفاقی در آن سوی شهر می‌افتد؛ قتل مردی که هنوز برای مأموران پلیس هویتش آشکار نشده.

 پلیس کم کم متوجه مسائل پیچیده‌تری می‌شود... «غریبه‌ای در خانه» علاوه بر ماجراها و اتفاقات 
تو در تویش، مملو از دیالوگ‌ها و مونولوگ‌هایی است که شخصیت‌های داستان با دیگران و خود نجوا می‌کنند. این گفت‌وگوها باعث می‌شوند که مخاطب به قضاوت منصفانه‌ای از زندگی کرن برسد. درعین حال از طریق آنها لحظه به لحظه با ترس‌های این زوج آشنا می‌شود؛ ترس‌هایی که از فقدان شناخت درست ناشی می‌شود و نشان می‌دهد با وجود عشق و علاقه کرن و تام به یکدیگر، موضوعاتی مهم در زندگی‌شان وجود داشته که آنها نادیده گرفته‌اند. 

در تمام این مدت که خواننده با دغدغه‌ها و ترس‌های این زوج آشنا می‌شود، یکی از همسایه‌های آنها به نام بریجید را هم می‌بیند که از دوستان صمیمی کرن است و به خانه آنها رفت‌وآمد می‌کند. کنجکاوی‌های این زن و واگویه‌های او در تنهایی‌اش رازهای دیگری را برملا می‌سازد تا خواننده را به عمق فاجعه‌ای رهنمون کند؛ جایی که ترس از گفتن حقیقت می‌تواند مصیبت به بار آورد.

غریبه‌ای در خانه/ شاری لاپنا
عباس زارعی/ ناشر: آموت/ 328صفحه
1100نسخه/ 23هزار تومان​​​​​​​
 

این خبر را به اشتراک بگذارید