• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28866
+
-

بزرگ‌ترین آلبوم‌خانه جهان در تهران است

تهرانگردی
بزرگ‌ترین آلبوم‌خانه جهان در تهران است

عضو شورای شهر تهران نخستین برنامه تهرانگردی شهریورماهی خود را به بررسی غدیر اختصاص داد و از چند ملک قدیمی ارزشمند بازدید کرد.

احمد مسجدجامعی صبح دیروز به همراه تیم تهرانگردی ابتدا در یک کافه قدیمی در باغ‌موزه قصر حاضر شدند و به بازدید از این میراث شهر پرداختند. مسجدجامعی در این میان توضیحاتی راجع به ورود کافه به پایتخت ارائه کرد. او گفت: «کافه، از ثمرات مشروطه‌خواهان است. به گونه‌ای که دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی به‌خصوص فرانسه حضور داشتند، از کافه‌های دیگر کشورها الگوبرداری کرده و در ایران نیز کافه ایجاد کرده‌اند. در سال۱۳۰۷ قانونی در راستای ساماندهی این صنف به تصویب رسید. نکته قابل تامل این است که نقش‌های شاهنامه که در آن زمان در قهوه‌خانه‌ها باب بوده است، ممنوع می‌شود.»

او درباره کافه باغ‌موزه قصر نیز ابتدا به عکسی متعلق به امیرکبیر اشاره کرد و گفت: «تصاویر زیادی وجود دارد که منتسب به امیرکبیر می‌دانند اما براساس اسناد و مدارک موجود تنها 2تصویر از چهره واقعی امیرکبیر وجود دارد که یکی از آنها در این کافه است. این کافه بازسازی‌شده یک کافه قدیمی معروف در میدان بهارستان است که پاتوق مشروطه‌خواهان بود. همچنین در این کافه مجسمه سازنده فیلم آبی و رابی که در سال۱۳۰۹ در لوکیشن کافه فیلمبرداری شده را نیز قرار دادند اما نکته قابل توجه در مورد این کافه تابلوی نقاشی به‌دست استاد مدبر در مورد جنگ خیبر است که ارزش زیادی دارد.» به گزارش ایسنا، خودروی دکترمصدق نیز در این کافه قرار دارد؛ به گونه‌ای که بعد از کودتای ۲۸مرداد راننده دکترمصدق خودروی او را به کرج برده و پنهان می‌کند و بعد از انقلاب این خودرو کشف می‌شود اما 2سال مرمت آن طول می‌کشد و حالا در باغ‌موزه قصر قرار دارد.

تهرانگردان پس از این راهی کاخ گلستان شدند و از مخزن تصاویر و نوشته‌های خطی بازدید کردند. مسجدجامعی در این ارتباط گفت: «در مخزن کاخ گلستان آثار خوشنویسی توسط علما و هنرمندان بزرگ ایران قرار دارد که مجموعه‌ای نفیس است. مخزن عکس کاخ گلستان دومین آلبوم‌خانه دنیاست و ۶۱هزار قطعه عکس در آن قرار دارد.» تیم تهرانگردی از قدیمی‌ترین آلبوم موجود که مربوط به ۱۴۰سال قبل است نیز بازدید کردند؛ آلبومی که به ملک قاسم‌میرزا تعلق داشت.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه آثار باستانی ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد، اعلام کرد: «بنا به گفته مسئولان بیش از ۱۸۰هزار نفر از آثار ایران بازدید کردند و حالا می‌خواهیم همان گنجینه‌ای که در فرانسه به نمایش گذاشته شده نیز از چهارشنبه هفته جاری در موزه مردم‌شناسی کاخ گلستان در معرض دید عموم قرار گیرد.»

در ادامه تهرانگردان از خانه علامه آملی که در منطقه۱۱ قرار دارد بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: «براساس اسناد از سال۱۳۴۰ این خانه در اختیار شیخ محمدعلی آملی که امام جماعت مسجد مجد بود قرار دارد. آقایان جوادی آملی و آملی لاریجانی از شاگردان این علامه بوند.»
در ادامه تهرانگردان به خیابان ۳۰‌تیر رفتند و مسجدجامعی با بیان اینکه از حدود 3سال پیش طرح ایجاد حیات شبانه در منطقه ۳۰تیر آغاز شد،  گفت: «۳۰تیر به خیابان ادیان نیز شهرت دارد و هنگامی که شهرداری در صدد بهسازی این خیابان بود و کف خیابان را کند، متوجه شد که در زیر خیابان سنگفرش بوده است. به همین دلیل این خیابان را مجددا سنگفرش کرد و در راستای احیای زندگی شبانه نیز ون کافه‌ها و کانکس‌های تهیه و توزیع غذا در این خیابان مستقر شدند که تجربه موفق از نظر حیات شبانه است.» او سپس خواستار تأمین مسائل زیرساختی همچون سرویس بهداشتی،‌ آب آشامیدنی و... در این خیابان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید