• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28770
+
-

چالش در تالش

ابهام شهروندان تالش درباره ماندن یا رفتن شهردار برطرف نشده است

شهری
چالش در تالش

 طاها عبداللهی|  تالش- خبرنگار:

زورآزمایی میان اکثریت اعضای شورای شهر و شهردار تالش به یک نبرد تمام عیار تبدیل شده است. مشکل به حدی بغرنج بود که بسیاری از چهره‌های شهر در 3 ماه گذشته خواه ناخواه وارد این کشمکش شده‌اند. ماجرا بر سر استیضاح شهردار تالش است که علی‌رغم رای شورا به استیضاح شهردار با استمداد از مواد قانونی-به زعم خود- تمایلی برای کناررفتن و پذیرش رای شورا نداشت؛ استیضاحی که آن را باید به یادماندنی‌ترین مورد در تاریخ شهرداری‌های گیلان دانست. 


اعلام پیروزی از سوی شهردار تالش

پس از استیضاح، «رامین باباپور» شهردار تالش ظهر یکشنبه (4 شهریور) در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از پایان جدال به نفع خود و ابقا در پست شهرداری تالش خبر داد.  

وی با قدردانی از انجام وظیفه نظارتی از سوی اعضای شورا اظهار کرد: تذکرات اعضای شورای شهر در خصوص نحوه عملکرد از 3 ماه پیش مطرح بود که نهایتا منجر به طرح سوال و قانع نشدن بیشتر اعضا از پاسخ‌ها و طرح استیضاح از یک ماه پیش شد.  شهردار در مورد استیضاح انجام شده از سوی اعضای شورای شهر تصریح کرد: تمام مصوبات شورا از سوی هیات تطبیق بررسی می‌شود که 3 مورد اشکال در نحوه استیضاح شامل روز و ساعت تحویل دعوتنامه به شهردار، ساعت و روز جلسه استیضاح و ثبت دفاعیه شهردار در دفتر شورا مطرح شد. همچنین اعضای شورا باید جلسه دیگری برای دادن رای اعتماد یا عدم اعتماد برگزار می‌کردند که بدون این جلسه، برکناری شهردار و تعیین سرپرست انجام شد.  باباپور درباره رای هیات تطبیق مصوبات شورا گفت: این هیات با بررسی مستندات ارائه‌شده از سوی موافقان استیضاح در شورا، ابطال مصوبه را در 4 شهریور اعلام کرد. 


فرایند استیضاح درست است

در این رابطه «سهیل سلامی» عضو شورای شهر تالش با دفاع از موضع شورای شهر تالش در مورد صحیح بودن نحوه استیضاح شهردار اظهار کرد: تصمیم هیات تطبیق برای ابطال مصوبه استیضاح را با استناد به قانون قبول ندارم و معتقدم شکل استیضاح نیز با رعایت قانون انجام شده است. مطرح کردن تاریخ و ساعت ارسال دعوتنامه به شهردار بابت حضور در جلسه استیضاح در هیچ جایی استناد قانونی ندارد و مرحله چهارم برای رای اعتماد یا عدم اعتماد نیز دارای وجاهت نیست.  وی حضور نداشتن شهردار در جلسه سوال و ارائه پاسخ سوالات به شورا در جلسه استیضاح را نادرست خواند و از رعایت زمان‌بندی میان تذکر، سوال و استیضاح باباپور خبر داد. 


 برکناری شهردار حق شوراست

سخنگوی شورای شهر تالش هم با اشاره به ابطال مصوبه برکناری شهردار توسط هیات تطبیق مصوبات شورای شهر تالش افزود: انتخاب و عزل شهردار از اختیارات شورای هر شهر و از قوانین خاص است که نیاز به تفسیر هیات تطبیق ندارد. همچنین کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور، درست بودن استیضاح و برکناری شهردار تالش را پذیرفته و نامه مربوط را به فرمانداری ابلاغ کرده‌اند. 

«بهزاد پورپناه» با بیان انجام وظیفه نظارتی شورای شهر بر کار شهردار به عنوان حقی قانونی اظهار کرد: شهردار یک سال فرصت خود را از دست داد و اقدامی انجام نداد. اعضا در مقابل رای مردم مسئولیت دارند و بر اساس حق قانونی استیضاح و برکناری صورت گرفت. 


سیاسی شدن رفتن شهردار

رئیس شورای شهر تالش نیز با اشاره به سیاسی شدن موضوع رفتن یا ماندن شهردار بیان کرد: شهرداری تالش در یک ماه گذشته بنا بر ادعاهای شخص شهردار که از دخالت‌های سیاسیون حکایت می‌کند دچار رکود شده است. شهردار با رای شورا برکنار شده و فرماندار تالش به عنوان رئیس هیات تطبیق مسئولیت ابقا و همه اقدامات شهردار را بر عهده دارد. شهردار نیز عملا قدرتی ندارد و تصمیم‌گیرنده نیست.  «عبدالله حسین‌پور» با هشدار در مورد سوءاستفاده از اموال شهرداری گفت: شهردار قانونا عزل شده است و هیچ حقی برای صدور چک، امضای پروانه‌های ساختمانی، انتصاب، جابه‌جایی و استفاده از اموال سازمانی را ندارد و در صورت ارتکاب هر یک از این موارد باید پاسخگو باشد. صدور یک فقره چک 355 میلیون تومانی از تخلفاتی بود که شناسایی و اخطار قانونی انجام گرفت.  وی افزود: شورا باید جلسه دیگری پس از استیضاح داشته باشد تا اعتماد یا عدم اعتماد خود را به شهردار اعلام کند، اما چنین جلسه‌ای برگزار نشد. 


ارجحیت هیات تطبیق مصوبات بر دیگر سازمان‌ها

رئیس شورای شهر تالش با درست خواندن رای هیات تطبیق اظهار کرد: کلیه مصوبات شورای شهر باید به تصویب هیات تطبیق برسد و رای صادر شده مبنی بر ابطال استیضاح کاملا صحیح است. این هیات نیز در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد، رای وحدت رویه در مورد تفسیر قانون صادر کرده است.  عضو شورای شهر تالش اعلام نظر رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور را صرفا مشورتی قلمداد کرد و در مورد مغایرت نامه دفتر امور شوراهای وزارت کشور با رای هیات تطبیق گفت: پرونده استیضاح اگر به درستی برای وزارت کشور ارسال می‌شد، این نامه به فرمانداری ارسال نمی‌شد. 


جلسات شورا پس از استیضاح تشکیل نمی‌شود

 رئیس شورای شهر تالش همچنین با اشاره به تاثیر استیضاح شهردار و تشکیل نشدن جلسات بیان کرد: 3تن از اعضای که موافق حضور باباپور در مدیریت شهری هستند، پس از جلسه استیضاح در 4 جلسه شورا حاضر نمی‌شوند. 
حضور نیافتن 3 نفر از ترکیب 7 نفری به معنای رسمیت نیافتن جلسه است. تعیین اعضای جدید کمیسیون‌ها و رسیدگی به مشکلات شهری عملا متوقف شده و شورا نیز همچون شهر و شهرداری در یک ماه گذشته در حاشیه به سر می‌برد. 


دعوتنامه به موقع نرسید 

 حسین‌پور با تایید حضورنیافتن خود و 2 تن از همکارانش در جلسات درباره دلایل غیبت گفت: تنها 2 جلسه شورا با ارسال به موقع دعوتنامه در 24 ساعت پیش از جلسه همراه بود و در 2 جلسه بعدی دعوت نامه در همان روز ابلاغ شد که برخلاف قانون است.  وی همچنین افزود: اولین جلسه پس از استیضاح، همراه با «فیروزه اردویی» و «تقی زینعلی» با در بسته ساختمان شورا در خیابان پاسداران مواجه شدیم که موضوع به شکل صورتجلسه به فرمانداری ارسال شد. این مسئول بیان کرد: رئیس جدید شورا قانون را در مورد دستور جلسات رعایت نمی‌کند و دستور جلسه بعدی ضرورت دارد پیش از آن تعیین شود و نباید تخطی صورت گیرد. 


سرانجام ماراتن تالش

«رامین باباپور» شهردار تالش پس از یک ماراتن سخت، 5 شهریور و یک روز پس از دریافت رای هیات تطبیق مصوبات در مورد ابطال مصوبه برکناری شهردار و مصاحبه با رسانه‌ها، کلید اتاق شهردار و سکان شهرداری را به «فریبرز داداشیان» سرپرست جدید شهرداری تحویل داد. داداشیان از سوی اعضای شورا به عنوان سرپرست انتخاب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :