• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28755
+
-

الو؛ شما برنده قرعه‌کشی شده‌اید!

تماس تلفنی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری برای دسترسی به حساب‌های بانکی افراد است

شهری
الو؛ شما برنده قرعه‌کشی شده‌اید!

مریم صدری| البرز - خبرنگار:


«حدود ساعت 11 صبح یکی از روزهای تابستان که مشغول کار در خانه بودم با گوشی همراه من تماس گرفته شد و خانمی در آن طرف خط با برخورد بسیار خوبی خبر از برنده شدن من در قرعه‌کشی و اعزام به سفر کربلا را نوید داد. من نیز که سال‌ها در انتظار چنین سفری بودم و در پوست خود نمی‌گنجیدم، با تشکر و قدردانی از خانم تماس‌گیرنده به وی گفتم این قرعه‌کشی بر چه اساسی انجام شده که این سفر به نام من رقم خورده است.

وضع مالی ما خوب نیست اما تنها آرزوی چند ساله من سفر به کربلا و عتبات بود که کلاهبرداران از این نیت من آگاه شدند. آنان در مدت چند روز آن قدر در ساعات صبح با من تماس گرفتند و اعتماد مرا جلب کردند تا برای ثبت‌نام اولیه و اعزام به کربلا رمز دوم حساب بانکی مرا گرفتند و از طریق این رمز حساب بانکی مرا خالی کردند و پس از آن برای همیشه ارتباط من با آنها قطع شد.»  این داستان زندگی «مریم روحی» است که در دام کلاهبرداران تلفنی افتاد و پس‌اندازش را از دست داد. کلاهبرداران تلفنی با سخنان جذاب طعمه خود را به دام می‌اندازند. مردم باید مواظب این افراد باشند.


قربانی قرعه‌کشی

جوانی 24 ساله که قربانی پیامک تبلیغاتی شده است، می‌گوید: پس از دریافت این پیامک که مدعی برنده شدن من در قرعه‌کشی بود، فریب خوردم و رمز دوم کارت بانکی‌ام را به او دادم و بعد متوجه شدم حساب بانکی من خالی شده است؛ البته به یکی از کلانتری‌های شهر مراجعه کرده‌ام اما نمی‌دانم شکایت من به نتیجه می‌رسد یا نه. «احمد سلیمانی» می‌افزاید: از طریق دریافت پیامک وارد یک چرخه کلاهبرداری شده و ظرف چند دقیقه، مقدار زیادی از حساب بانکی‌اش از طریق اینترنت به سرقت رفته است.


برنده خوش‌شانس در راه خودپرداز

معاون دادسرای عمومی و انقلاب کرج با توضیح درباره شگرد کلاهبرداران می‌گوید: در این روش فرد کلاهبردار به قربانی خود اعلام می‌کند که برنده سفر به عتبات عالیات یا برنده خوش‌حساب تلفن همراه و ... است و او را برنده جایزه اعلام می‌کند که برای دریافت جایزه باید سراغ خودپرداز برود و در نهایت با راهنمایی تلفنی جلو بانک اقدام به خالی کردن حساب مالباخته ‌کند. «جواد یاوری» با اشاره به شیوه‌های جدید کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی می‌افزاید: یکی از کلاهبرداری‌هایی که در چند سال اخیر بیشترین شکایت در دادسرا در مورد آن اتفاق می‌افتد درباره تماس‌هایی تلفنی است که کلاهبرداران با برخی شهروندان برقرار می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب کرج ادامه می‌دهد: در این روش فرد کلاهبردار به قربانی خود اعلام می‌کند برنده سفر به عتبات عالیات شده است و برای دریافت جایزه باید سراغ خودپرداز برود و با راهنمایی تلفنی او در جلو بانک اقدام به خالی کردن حسابش می‌کند.

وی به شگرد دیگر این کلاهبرداران نیز اشاره و اضافه می‌کند: اخیرا، نیز در یک اقدام اغوا‌کننده و با ایجاد هیاهو به گونه‌ای القا می‌کنند که از یک برنامه زنده تلویزیونی تماس گرفته‌اند و با قرار دادن مالباخته در شرایط عجله‌ای، به هدف خود می‌رسند.
وی یافتن این مجرمان و کلاهبرداران را به دلیل استفاده از شماره حساب‌ و شماره تماس مخدوش و مجهول‌الهویه، دشوار عنوان می‌کند و می‌گوید: افراد باید بدانند که برای واریز وجه نیازی به مراجعه به دستگاه خودپرداز نیست و احیانا اگر در مسابقه‌ای شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند تنها کافی است شماره حساب خود را بدهند.

یاوری ادامه می‌دهد: با وجود اهمال‌کاری مالباختگان، دادسرا به وظایف قانونی خود برای احقاق حق آنها و تعقیب کلاهبرداران عمل می‌کند ولی ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری خود مانع از این کلاهبرداری‌ها شوند.


انواع کلاهبرداری در جامعه

یک جامعه‌شناس درباره کلاهبرداری می‌گوید: کلاهبرداری فقط بردن مال دیگری نیست. آن کسی که از پرداخت مالیات هنگفت فرار می‌کند، کسی که گرانبهاترین ثروت شما را که همان وقت‌تان است از شما سلب می‌کند، کسی که از اعتماد شما سوءاستفاده می‌کند، وعده‌های بیجا و بی‌مورد می‌دهد، کارمندی که کار دیگران را انجام نمی‌دهد و کم‌کاری می‌کند، کارگری که کارش را درست انجام نمی‌دهد، مدیری که از امکانات اداری و دولتی در راه حوائج شخصی سود می‌برد یا مسئولانی که از رانت اقتصادی به نفع خود و بستگانشان استفاده می‌کنند، به نوعی در مفهوم عام و گسترده، کلاهبرداری می‌کنند.

«علی اسماعیلی» می‌افزاید: کلاهبرداری از جرائمی است که برای تحقق آن صرف بردن مال کفایت نمی‌کند بلکه متقلبانه بودن وسایلی که کلاهبردار از آن استفاده می‌کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است مثل فریب دادن مردم به وجود شرکت یا تأسیسات موسوم یا دارا بودن اموال واهی، ‌ترسانیدن دیگران از حوادث غیرواقع، گرفتن اسم جعلی با استفاده از وسایل تقلبی.

این جامعه‌شناس می‌گوید: به هر صورت وقوع کلاهبرداری در جامعه و زندگی باعث بی‌اعتمادی و فشارهای روانی بسیاری می‌شود. آنان که کلاهشان برداشته شده است دیگر به کسی اعتماد نمی‌کنند که این امر منجر به انجام رفتارهای بد و گاهی انتقام‌جویانه می‌شود، به‌خصوص زمانی که متوجه می‌شوند از سادگی و نا‌آگاهی‌شان سوءاستفاده شده است.وی می‌گوید: آگاهی در هر زمینه‌ای می‌تواند از وقوع جرم‌ جلوگیری کند. مردم باید هوشیار باشند و جلو هر گونه کلاهبرداری را بگیرند. تا زمانی که افراد رفتار ساده‌لوحانه دارند  مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید