• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28733
+
-

اوراق‌فروشی برای راه‌آهن خرم‌آباد

معاون عمرانی استاندار لرستان از راهکارهای تسریع پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک می‌گوید

فاطمه حافظی/خرم آباد - خبرنگار

راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک با توجه به موقعیت جغرافیایی لرستان و قرار گرفتن در شاهراه اصلی کشور، می‌تواند توسعه همه جانبه این استان را به دنبال داشته باشد. این پروژه با وجود گذشت 5 سال از عملیات اجرایی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. تملک اراضی و کمبود اعتبار از موانع پیش روی اجرای پروژه است، اما اظهار‌نظرهایی هم درباره توقف طرح در پایان قطعه خرم‌آباد مطرح می‌شود.


پیشرفت 33 درصدی پروژه

کارشناس پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد با بیان این‌که قطعه دورود - خرم‌آباد به طول 114 کیلومتر در دست ساخت است، به همشهری می‌گوید: عملیات اجرایی پروژه دی سال 92 آغاز شد و طبق برنامه قرار بود طی 4 سال تکمیل شود، اما تاکنون پیشرفت 33 درصدی داشته است. مرتضی حسنوند با بیان این‌که سال 98 را زمان تکمیل پروژه عنوان کرده‌اند، می‌افزاید: قرارداد اولیه 469 میلیارد تومان بود، اما طبق برآورد جدید بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است تا 114 کیلومتر تکمیل شود. اعتبار این طرح ملی است و از محل سهام فولاد خوزستان تامین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: به دلیل شرایط کوهستانی، عملیات اجرایی کند پیش می‌رود. در مسیر حدود 30 کیلومتر تونل اصلی و اضطراری داریم که عملیات اجرایی آنها به سختی صورت می‌گیرد، اما همان هم با تلاش متخصصان فنی در حال انجام است. حسنوند طرح اصلی را مسیر راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک می‌داند و توضیح می‌دهد: در چند ماه آینده ادامه مسیر از محل ایستگاه حسن‌آباد کمالوند یا همان پایان قطعه دورود - خرم‌آباد به فرودگاه به طول 27 کیلومتر در قالب قطعه جدید خرم‌آباد به مناقصه گذاشته می‌شود. ادامه پروژه هم در آینده کلید خواهد خورد، زیرا تصویب شده است راه‌آهن دورود - خرم‌آباد به شبکه سراسری کشور وصل شود.

تحویل اوراق به‌ مردم

معاون عمرانی استاندار لرستان هم با بیان این‌که قرارداد پروژه 48 ماهه بوده است، به همشهری می‌گوید: راه‌آهن 7 ایستگاه، 52 پل بزرگ و 26 تقاطع دارد که مانند سایر پروژه‌ها با طولانی بودن چرخه پرداخت و کمبود اعتبار مواجه شد. مشکلی اصلی پروژه این است که مجوز خرید اراضی مردم صادر نشده و حتی اگر اعتبار هم باشد، نمی‌توانیم آنها را تملک کنیم. 
احمد مرادپور می‌افزاید: چند جلسه برگزار شد و از معاون وزیر هم دعوت کردیم به استان بیاید. قرار بود تیمی از وزارت راه و قرارگاه خاتم با مردم وارد مذاکره شوند تا شهروندان به جای پول نقد اوراق قبول کنند. 
وی با تشریح این‌که اگر پروژه به اندیمشک متصل نشود کارکرد اصلی خودش را از دست می‌دهد، تصریح می‌کند: باتوجه به این‌که ایستگاه نهایی یعنی کمالوند دسترسی خوبی نداشت، قرار شد ایستگاه پایانی، فرودگاه خرم‌آباد باشد. قرارگاه این یک قطعه را در قالب یک قرارداد انجام می‌دهد و در این صورت قطعه خرم‌آباد - اندیمشک هم احیا می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید