• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28728
+
-

نارسایی‌های مزمن کلیوی در انتظار شهروندان کلانشهرها

نارسایی‌های مزمن کلیوی در انتظار شهروندان کلانشهرها

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت‌ مجلس با تأیید خبر تأثیر سرب ناشی از آلودگی هوا بر ایجاد نارسایی‌های مزمن کلیوی اطمینان داد که میزان آلودگی هوای کنونی تهران نمی‌تواند در سطح وسیع شهروندان تهرانی را به این معضل دچار کند.
محمد نعیم امینی فرد گفت: آلودگی هوا به‌طور کل بر مکانیسم‌ها و فیزیولوژی بدن تأثیرگذار است و بیشترین تأثیر را هم در ریه و هم قلب و عروق دارد، اما اگر درصد آلاینده‌ها به‌ویژه سرب افزایش چشمگیری داشته باشد، می‌تواند بر سایر ارگان‌های بدن ازجمله کلیه‌ها هم اثرگذار باشد. وی در رابطه با میزان احتمال ابتلای تعداد زیادی از تهرانی‌ها به بیماری‌های کلیوی در پی افزایش آلودگی هوا افزود: تهران با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است و شاید ده‌ها سال از بروز این مشکل می‌گذرد و منابع این آلاینده‌ها هم مشخص بوده و راه برون‌رفت از آن هم استفاده از تجربیات جهانی است و بی‌توجهی به راه‌های رفع این معضل به بروز بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری‌های کلیوی منتهی خواهد شد.
وی با اشاره به نوع بیماری کلیوی که در پی افزایش آلودگی هوا ایجاد می‌شود،افزود: آلودگی هوا به نارسایی‌های مزمن کلیه منتهی می‌شود، اما در شرایط کنونی تهران، بعید به‌نظر می‌رسد که آسیب مستقیم ناشی از آلودگی هوا روی کلیه داشته باشیم، اما در مجموع کلیه‌ به‌عنوان ارگان تسویه‌کننده سموم بدن تحت‌تأثیر این معضل قرار می‌گیرد. (خانه ملت)

این خبر را به اشتراک بگذارید