• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28664
+
-

اختلاف 70درصدی قیمت میوه از استان‌ها تا تهران

ناکارآمدی نظام توزیع، میوه را تا 80درصد گران کرد

کاهش نسبی تولید برخی انواع میوه به‌دلیل شرایط جوی و سرمازدگی سردرختی‌ها در بهار امسال، ناکارآمدی نظام توزیع و واسطه‌گری از مراکز تولید تا عرضه موجب شده تا میوه و تره‌بار رکورددار افزایش قیمت‌ اقلام خوراکی باشد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از افزایش 58.2درصدی قیمت میوه و خشکبار در مرداد‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این میان سیر صعودی قیمت میوه در بازار مصرف ادامه دارد. این شرایط موجب گرانی 80درصدی برخی انواع میوه و تره‌بار شده است.  فعالان بازار، کاهش تولید به‌دلیل سرمازدگی درختان میوه در بهار امسال را علت کمبود و افزایش قیمت‌ها تلقی می‌کنند. به گفته مسئولان وزارت جهادکشاورزی میزان تولید انواع میوه و سردرختی نسبت به سال گذشته نه‌تنها کاهش محسوسی نداشته بلکه پیش‌بینی می‌شود در برخی اقلام مانند مرکبات و سیب در نیمه دوم امسال رشد تولید را شاهد باشیم. از سوی دیگر مسئولان دستگاه‌های نظارتی ناکارآمدی نظام توزیع و رشد دلال‌بازی میوه را عامل گرانی این محصولات تلقی کرده و تأکید می‌کنند دست به‌دست‌شدن 7مرحله‌ای میوه از مراکز تولید استان‌ها تا بازار مصرف شهرهای بزرگ مانند تهران علت اصلی گرانی میوه و اختلاف قیمت 60 تا 70درصدی این اقلام در شهرستان‌ها و تهران است. همچنین عرضه میوه‌های بسته‌بندی در برخی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کیفیت و ظاهری لوکس موجب شده تا قیمت این اقلام میوه نسبت به میادین میوه و تره‌بار 2 تا 3 برابر افزایش یابد. 

صدرالدین نیاورانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه اعلام کرد: کمبود تولید ممکن است عامل بخش اندکی از افزایش قیمت‌ها باشد اما بخش عمده‌ای از سطح کنونی افزایش قیمت‌ها  کاذب است. حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران علت اصلی گرانی میوه را سرمازدگی آخر فروردین امسال دانست و گفت: بنا بر برآورد خسارات وزارت جهادکشاورزی، 11هزار میلیارد تومان از تولید امسال کم شده و بخش زیادی از میوه‌های هسته‌دار از بین رفته است. همچنین باید دست به‌دست هم دهیم تا کیفیت تولید میوه‌ها را افزایش دهیم زیرا فقط 20درصد تولیدات داخل، مرغوب و با کیفیت هستند. ناصر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم اختلاف قیمت میوه در برخی از استان‌ها نسبت به تهران را 60 تا 70درصد قلمداد کرد و گفت: متأسفانه یک نوع میوه در میادین میوه و تره‌بار 6 تا 7بار دست به‌دست می‌شود تا به‌دست مغازه دار برسد. او افزود: ‌در سطح عرضه هم مشکلاتی وجود دارد؛ برای مثال میوه‌های بسته بندی شده در سوپرمارکت‌ها با 2‌تا‌3برابر قیمت میوه در میادین تره‌بار عرضه می‌شود. 
همچنین حجم کمی از پرونده‌ها در زمینه میوه و تره‌بار به سازمان تعزیرات ارجاع داده می‌شود که در مقایسه با دیگر پرونده‌های صنفی، ناچیز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید