• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28662
+
-

پیشنهاد افزایش رسمی قیمت خودرو روی میز شورای رقابت

با نزدیک شدن قیمت پراید به مرز 42میلیون تومان در حاشیه بازار، رئیس شورای رقابت از قرار گرفتن درخواست افزایش قیمت خودروهای داخلی در دستور کار نشست دوشنبه هفته آینده این شورا خبر داد.

به گزارش همشهری، قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر از سیری صعودی برخوردار بوده است؛ به‌نحوی که دیروز قیمت پراید سایپا 111به 40تا 42میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۱۰۰ میلیون، تیبا2 به‌ حدود 46میلیون و پژو پارس اتوماتیک به 96میلیون رسید. اگرچه خریدارچندانی برای خودروهای گران شده در بازار صفر کیلومترها وجود ندارد اما افزایش قیمت این خودروها موجب گرمی بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم و رشد نسبی قیمت آنها حتی درمقایسه باخودروهای صفر کیلومتر شده است. با این شرایط گمانه‌زنی‌ها درباره عوامل مؤثر در نابسامانی بازار خودرو بالا گرفته است، درحالی‌که دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه احتکار خودرو و تأثیر آن بر رشد قیمت‌ها در حاشیه بازار را رد کرد و خودروسازان با وعده رشد عرضه خودرو، قیمت‌گذاری دستوری را عامل ورود سرمایه‌های سرگردان  و افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو اعلام کردند، اما دست‌اندرکاران بازار و مشتریان خودرو، توقف یا کاهش شدید عرضه خودرو را عامل رشد تقاضای کاذب و گرانی می‌دانند. در این میان رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با ابراز تعجب از روند رشد قیمت خودروها در حاشیه بازار در گفت‌و‌گو با همشهری، گفت: شورای رقابت بررسی وضعیت بازار خودرو و درخواست احتمالی خودروسازان برای افزایش رسمی قیمت‌ها را دوشنبه هفته جاری در دستور کار قرار داده بود اما به‌دلیل تعطیلات تابستانی خودروسازان، امکان حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی در این نشست وجود نداشت و به همین دلیل بررسی این موضوع به نشست دوشنبه هفته آینده موکول شد.

رضا شیوا با بیان اینکه شورای رقابت ابزار نظارتی برای رصد و کنترل قیمت خودرو در اختیار ندارد، افزود: نظارت بر بازار و برخورد با گرانفروشی خودرو در شرکت‌های خودروسازی در حیطه وظایف دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تعزیرات حکومتی است. به گفته او با وجود این امکان کنترل قیمت خودرو در حاشیه بازار وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با گرانفروشی احتمالی خودرو در شرکت‌های خودروسازی یا کاهش عرضه این محصولات برخورد کنند. شیوا با تأکید بر اینکه شورای رقابت در نشست هفته آینده خود درخواست شرکت‌های خودروسازی برای افزایش قیمت خودرو متناسب با رشد هزینه‌های تولید را دریافت خواهد کرد، افزود: هنوز میزان درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت مشخص نیست و باید شورای رقابت در این نشست با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی بررسی کند که با توجه به شرایط کنونی تا چه حد به ارائه درخواست افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی نیاز وجود دارد. رئیس شورای رقابت تأکید کرد درصورتی که خودروسازان چنین درخواستی را ارائه کنند، شورای رقابت با دریافت نرخ تورم بخشی 6ماهه خودرو از بانک مرکزی و درنظر گرفتن سایر عوامل مؤثر در تعیین قیمت خودرو مانند نرخ بهره‌وری و شاخص کیفیت این درخواست‌ها را بررسی و ضوابط و میزان افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی پرتیراژ را اعلام خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید