• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28620
+
-

ترفند جدید کلاهبرداران اسکیمری برای دور زدن امنیت بانکی


کلاهبرداران اسکیمری با شناسایی ضعف امنیتی در سیستم بانکی شگرد تازه‌ای را برای خالی کردن حساب طعمه‌هایشان و فرار از دست پلیس به‌کار گرفته‌اند.

این شگرد به‌تازگی و با شکایت یکی از طعمه‌های آنها در پلیس فتای خراسان رضوی فاش شد. ماجرا از این قرار است که چندی پیش اعضای یک خانواده کرمانی تصمیم گرفتند برای تفریح و زیارت راهی شهرهای شمالی کشور شوند و از آنجا به مشهد بروند. پدر خانواده که از موجودی چندین میلیون تومانی حساب عابربانکش اطمینان داشت، برنامه‌ مفصلی برای این سفر تابستانی چیده بود و آنها پس از چند روز اقامت در شهرهای شمالی کشور، راه مشهد را در پیش گرفتند. اعضای این خانواده به هتلی در مشهد رفتند و پس از چند روز اقامت، زمانی که قصد بازگشت به شهرشان را داشتند، پدر خانواده برای تسویه حساب نزد رزروشن هتل رفت و کارت عابربانکش را به او داد اما در عین ناباوری متوجه شد که هیچ پولی در حسابش نیست. او اطمینان داشت که دست‌کم 17میلیون تومان در حسابش است و چندبار دیگر هم کارتش را امتحان کرد اما حسابش خالی بود. مرد جوان که کاملا گیج و سردرگم شده بود راهی بانک شد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که همه موجودی حسابش در یک طلافروشی در یکی از شهرهای شمال‌غربی کشور، خرج خرید طلا شده است. او که شوکه شده بود نزد مأموران پلیس فتا رفت و با شکایت وی تحقیقات برای کشف راز این سرقت میلیونی آغاز شد.

کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی پس از بررسی‌های تخصصی موفق شدند راز این سرقت را فاش کنند. آنها متوجه شدند زمانی که شاکی پرونده در حال عبور از یکی از شهرهای شمالی بوده و در آنجا اقدام به خرید کرده، در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار شده است. فرد کلاهبردار با قرار دادن دستگاه اسکیمر در کنار دستگاه پز، توانسته بود اطلاعات ضبط شده در کارت عابربانک شاکی را کپی کند و از آنجا که شاکی رمزش را هم به او گفته بود، به‌راحتی از این اطلاعات استفاده کرده و با ضبط اطلاعات در کارتی دیگر موفق شده بود حساب عابربانک شاکی را خالی کند. این اما همه ماجرا نبود؛ چراکه در ادامه تحقیقات مشخص شد کلاهبردار اسکیمری برای اینکه شناسایی نشود و کسی به او شک نکند از شگردی جدید استفاده کرده بود. او پس از کپی کردن اطلاعات کارت شاکی توسط اسکیمر، با ترفندی خاص توانسته بود این اطلاعات را به‌جای کارت خام، در کارت عابربانک خودش ذخیره کند. به این ترتیب وقتی برای خرید به طلافروشی رفته بود به جای اینکه کارتی بی‌نام و نشان به طلافروش بدهد و باعث شک او شود، کارت عابربانک خودش را به وی داده و به‌راحتی توانسته بود حساب شاکی را خالی کند. با این اطلاعات، مأموران پلیس فتای خراسان رضوی تحقیقات گسترده‌ای را برای دستگیری این کلاهبردار که احتمال می‌رود به‌حساب افراد دیگری هم دستبرد زده باشد، آغاز کرده‌اند.

   راهی برای ناکام گذاشتن کلاهبرداران

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: متأسفانه کلاهبرداری با استفاده از اسکیمر و از طریق کپی کردن اطلاعات کارت عابربانک شهروندان، یکی از کلاهبرداری‌های رایج در کشور است. با این حال بهترین راه برای مقابله با کلاهبرداران و گرفتار نشدن در دام آنها، نگفتن رمز کارت هنگام خرید است. او ادامه می‌دهد: کلاهبرداران اسکیمری تنها در صورتی می‌توانند به‌حساب طعمه‌هایشان دستبرد بزنند که رمز 4رقمی آنها را هم بدانند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان هنگام خرید از فروشگاه‌ها و حتی دستفروش‌ها به‌جای اینکه خودشان رمزشان را وارد کنند، آن را با صدای بلند به زبان می‌آورند و همین باعث می‌شود که کلاهبرداران اسکیمری به‌راحتی به خواسته‌شان برسند. سرهنگ جهانشیری از شهروندان خواست هنگام خرید هرگز رمز خود را به فروشنده نگویند و برای اطمینان بیشتر، رمزشان را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید