• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2862
+
-

دیگر از زلزله نمی‌ترسیم

دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از خواسته‌هایشان به همشهری می‌گویند

زلزله
دیگر از زلزله نمی‌ترسیم

علی‌اصغر محمدی | خبرنگار:

هواپیما ساعت 8صبح و با 3ساعت تأخیر کلاف‌کننده از باند فرودگاه مهرآباد به سمت کرمانشاه پرواز می‌کند. قرار است در مراسم آغاز رسمی طرح آموزش الکترونیکی دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه شرکت کنیم. با تأخیر هواپیما برنامه‌ها جابه‌جا می‌شود و بدون لحظه‌ای درنگ، از فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه عازم سرپل ذهاب می‌شویم. حدود ساعت 11 به شهرستان سرپل ذهاب رسیدیم. پس از گذشت حدود50روز از زلزله، امید و پویایی در شهر کاملا مشهود است و مردم با وجود خرابی خانه و کاشانه‌شان و سکونت در چادرها و کانکس‌ها، به‌دنبال مقدمات ساخت مجدد خانه‌هایشان هستند.

برخی از مردان و زنان را در خیابان‌های شهر پرونده به‌دست می‌بینید که از این اداره به آن اداره می‌روند تا پرونده اولیه‌ای برای بازسازی و ساخت خانه‌هایشان تشکیل دهند. آنچه جلب توجه می‌کند تلاش زیاد زنان در کنار مردان‌ برای ایجاد امنیت روانی خانواده است؛ زنانی که یقینا نقش عمده‌ای در آرامش و آسایش پس از وقوع زلزله دارند.

پس از طی چند خیابان که در آنها ساختمان‌هایی با میزان تخریب‌های مختلف وجود دارد و هنوز کاری برای بازسازی یا نوسازی‌شان نشده، به کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر سرپل ذهاب می‌رسیم. اطراف محوطه کانون چادرها و کانکس‌ها بدون هیچ فاصله‌ای دیده می‌شود، چند خانواده زلزله‌زده هم در حیاط کانون چادر زده‌اند. دختران دوره پیش دانشگاهی از صبح منتظر شروع برنامه آموزش الکترونیکی هستند و با توجه به تأخیر در رسیدن مهمانان اندکی خسته شده‌اند. برنامه شروع می‌شود. مسئولان توضیح می‌دهند و آموزش الکترونیکی با ارائه تبلت‌های تهیه شده به دانش‌آموزان کلید می‌خورد. با کمک مؤسسان مدارس غیردولتی استان تهران برای همه دانش‌آموزان پیش دانشگاهی تبلت تهیه شده تا بتوانند از این طریق عقب ماندگی تحصیلی را جبران کنند.

در گوشه‌ای از حیاط کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر اما چند دانش‌آموز پسر بدون توجه به اطراف فوتبال بازی می‌کنند، حتی خودروی پارک شده در وسط زمین بازی هم مانع فوتبال آنها نمی‌شود. کودکان می‌خواهند که داور بازی‌شان باشم. پس از چند دقیقه داوری، سوت می‌زنم و به بهانه اینکه نیمه اول تمام‌شده و پس از استراحت باید دوباره بازی را شروع کنند از آنها درباره وضعیت تحصیلی و زندگی‌شان می‌پرسم.

با توجه به صحبت‌هایی که پیش‌تر با برخی معلمان داشتم، می‌دانستم که دانش‌آموزان از سقف هراس داشته و هنوز بسیاری از آنها به‌دلیل خاطرات ناخوشایندی که از زمان وقوع زلزله به یاد دارند، به هیچ وجه حاضر نیستند زیر سقف، حتی سقف کلاس درس بنشینند.

از زلزله نمی‌ترسیم

رامین شیخ ویسی که خود را دانش‌آموز پایه پنجم معرفی می‌کند، توضیح می‌دهد که مدرسه ما داخل کانکس برگزار می‌شود، 3شیفته است و من شیفت صبح به مدرسه می‌روم. ایلیا صادقی، دانش‌‌آموز پایه چهارم هم می‌گوید: شیفت صبح به مدرسه می‌روم. لابه‌لای پرسش‌ها از او می‌پرسم که دیگر از زلزله نمی‌ترسی، پاسخ می‌دهد: دیگر از زلزله نمی‌ترسم، یکی از بچه‌ها داد می‌زند که «دیشب هم زلزله آمد ولی ما هیچ کاری نکردیم».

امیرحسین عزیزی، دانش‌آموز کلاس چهارم که می‌گفت دیگر از زلزله نمی‌ترسد، از وضعیت درسی‌اش می‌گوید: درس ما خوب است، بعداز زلزله معلمان به ما کمک کردند و الان وضعیت درسی‌‌مان بهتر شده است.

امیرمحمد مرادی، دانش‌آموز پایه ششم مدرسه شاهد سرپل ذهاب هم می‌گوید: زلزله ترس ندارد، سقف و دیوار خانه‌ها و مدرسه ترس دارد و ما از آنها می‌ترسیم.

وقتی می‌پرسم به لحاظ سرویس بهداشتی و حمام مشکلی ندارید، یکی از دانش‌آموزان می‌گوید که مشکل ما حمام است، من دیشب ساعت 10رفتم حمام. 3نفر دیگر از دانش‌آموزان هم اعلام می‌کنند که دیشب به حمام رفته‌اند و صبح‌ها صف سرویس بهداشتی طولانی است.

از دانش‌آموزی که پیراهن ورزشی تیم بارسلونای اسپانیا را بر تن دارد می‌خواهم تا از وضعیت درسی‌اش بگوید: «محمدعلی محکی، کلاس سوم ابتدایی هستم، اصلا از زلزله نمی‌ترسم، می‌خواهم مثل مسی، فوتبالیست بشوم.»

پس از گفت‌وگو با آنها، سوت می‌زنم و آغاز نیمه دوم بازی را اعلام می‌کنم، همچنان به بازی کودکانه ادامه می‌دهند و به‌دنبال فردایی بهتر هستند.

به دنبال جبران عقب‌ماندگی

حدود 70دانش‌آموز دختر دوره پیش دانشگاهی برای شرکت در مراسم در سالن حضور دارند. با برخی از آنها همکلام می‌شوم، همگی از عزم‌شان برای جبران عقب‌ماندگی درسی می‌گویند و اینکه تلاش می‌کنند تا با آمادگی بیشتر در کنکور سال آینده شرکت کنند. البته آنها از مسئولان هم درخواستی دارند؛ اختصاص سهمیه برای دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه در کنکور آینده. البته این موضوع در زلزله بم و آذربایجان‌شرقی اتفاق افتاده است.

سارا ویدی‌پور، دانش‌آموز رشته تجربی دوره پیش‌دانشگاهی، می‌گوید:‌ دبیرستان سمیه که محل تحصیل ما بود کاملا تخریب شده، به مدرسه دیگری منتقل شدم و شیفت ما به‌هم خورده، زمان تشکیل کلاس‌های پیش دانشگاهی از ساعت 11تا 14است که به‌نظرم زمانی کافی برای دروس وجود ندارد. چند روز پیش یکسری کتاب‌های آموزشی به ما دادند. او توضیح می‌دهد: الکترونیکی شدن آموزش‌ها خیلی به ما کمک می‌کند، الان از طریق تبلت به‌صورت آنلاین در کلاس‌های درس شرکت می‌کنیم و کلاس‌ها ضبط می‌شود و به‌صورت آفلاین هر لحظه بخواهیم می‌توانیم دروس را مرور کنیم. به ما تبلت هم داده‌اند.

فاطمه ولایی، دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی در رشته علوم انسانی نیز توضیح می‌دهد: با همه توان تلاش می‌کنیم تا عقب‌ماندگی درسی را با کمک معلمان جبران کنیم، ولی اگر مسئولان هم تسهیلاتی در کنکور برای ما درنظر بگیرند، بهتر است.

کوثر حسین‌بابا، یکی دیگر از دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی می‌گوید: خودتان مشاهده می‌کنید درس خواندن در این شرایط خیلی دشوار است، زیر چادر با این وضعیت تمرکز روی درس، آن‌هم برای شرکت در کنکور سخت است، امنیت و آرامش قبل از زلزله را نداریم.

او اضافه می‌کند: امکانات خانه همه از بین رفته، برخی از همکلاسی‌های ما کشته و برخی هم مصدوم شده‌اند، ولی با این حال ناامید نیستیم و برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنیم. اگر مسئولان هم مساعدتی بکنند، از آنها تشکر می‌کنیم. این دانش‌آموز با قدردانی از ارائه آموزش الکترونیکی معتقد است که این روش از 70تا 80درصد عقب‌ماندگی درسی آنها را جبران می‌کند.

رایزنی برای تخصیص سهمیه کنکور

درخواست دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی برای تخصیص سهمیه در کنکور سال آینده به دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه را بلافاصله پس از پایان مراسم با نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس مطرح کردم. فرهاد تجری اینگونه پاسخ داد: اختصاص سهمیه به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده قطعی است. اختصاص سهمیه کنکور به مناطق زلزله‌زده در حضور رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد و وزارت علوم در حال بررسی این مسئله است تا مشخص شود به چه طریقی می‌توان به این دانش‌آموزان سهمیه داد.

او افزود: اختصاص سهمیه به دانش‌آموزان زلزله‌زده قطعی است اما بحث درصد و میزان آن نیاز به هماهنگی وزارت علوم و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد.

نماینده مردم سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس اظهار کرد: در بحث مقدمات آموزشی، وزارت آموزش و پرورش در حال انجام اقداماتی است که می‌تواند صدمات و لطمات پیش آمده در جریان زلزله را کاهش دهد.

حق با دانش‌آموزان است

وقوع صدها پس‌لرزه طی50روز اخیر در استان کرمانشاه، آرامش خانواده‌ها، به‌ویژه دانش‌آموزان را از بین برده. آنها می‌ترسند زیر سقف بروند، تمرکز لازم برای درس خواندن را ندارند. چگونه می‌توانی در میان تلی از خاک، چوب، آهن و مخروبه‌ای که تا دیروز خانه‌ات بوده، زندگی کنی و درس بخوانی؟ به همت مادران و پدران وضعیت روانی دانش‌آموزان بهتر از گذشته است، ولی نباید آنها را به حال خود رها کرد. زندگی در چادر و کانکس سخت است.

   آموزش الکترونیکی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی

 مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: همه دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه تحت پوشش طرح آموزش الکترونیکی قرار می‌گیرند. آموزش الکترونیکی به‌عنوان مدل پذیرفته شده در کنار آموزش‌های رسمی می‌تواند تقویت‌کننده آموزش باشد و در بحث آموزش الکترونیکی مهم‌ترین هدف تحقق عدالت آموزشی و ایجاد ظرفیت برای دانش‌آموزانی است که امکان حضور در کلاس درس را ندارند. آموزش الکترونیکی باعث می‌شود بحث آموزش دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده تقویت شود.

در بحث آموزش دانش‌آموزان پیش دانشگاهی 3مرحله را تعریف کردیم که 2مرحله در استان کرمانشاه در اسفند‌ماه و یک مرحله در تهران در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.  مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران و استان البرز پذیرفته‌اند برای تمام دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی تبلت تهیه کنند، آموزش و پرورش شهر تهران نیز برای هر کلاس پیش دانشگاهی 2 لپ‌تاپ تهیه می‌کند. همچنین برخی مدارس 3شیفته هستند که می‌خواهیم دانش‌آموزان این مدارس را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید