• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28619
+
-

«سفر اشتراکی» برای حل مشکل ترافیک

فناوری می‌تواند با پیداکردن مسافران هم‌مسیر خودروهای تک‌سرنشین را در شهرهای بزرگ کم کند

«سفر اشتراکی» برای حل مشکل ترافیک


هر چند در دنیا چند سالی است که ایده سفر اشتراکی، طرفداران بسیاری دارد، اما در ایران با وجود محبوبیت تاکسی‌های اینترنتی این ایده هنوز خیلی مشهور نشده است. سفر اشتراکی، ایده ساده اما کارسازی دارد؛ شما می‌خواهید از نقطه یک به نقطه۲ بروید اما می‌پذیرید که راننده درصورتی که مسافر دیگری هم با اعلام سامانه اینترنتی می‌خواهد همان مسیر را برود در سفر شما شریک شود. این کار دو سود مهم دارد؛ اول از همه هزینه سفر را کم می‌کند؛ یعنی شما اگر قرار است مسیر مشخصی را ۱۴هزار تومان پرداخت کنید درصورت استفاده از گزینه سفر اشتراکی ۸هزار تومان پرداخت می‌کنید. شخص دیگری هم اگر درخواست مسیر مشابهی داشته باشد توسط سامانه تاکسی اینترنتی تشخیص داده می‌شود و در جایی از مسیر سوار می‌شود. پس سود دوم به نفع راننده است و می‌تواند با شرکت در سفر اشتراکی درآمد بیشتری از طی کردن یک مسیر به‌دست آورد. سود سوم اما مهم‌تر ماجرای کمک به کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای شلوغ است.


راه‌حل شهرهای شلوغ

تاکسی‌های اینترنتی شاید استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهند، اما آنچنان تأثیر محسوسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر ندارند، چون همچنان خودروها در حال حمل‌ونقل با یک مسافر هستند. شاید فناوری بتواند این مشکل را به نوعی حل کند. راه‌حلی که به ما کمک کند فرد یا افرادی را پیدا کنیم که در ساعت و روز مورد نظر با ما هم‌مسیر هستند و بتوانیم با آنها، برای رسیدن به مقصد به‌صورت اشتراکی از یک خودرو بهره‌مند شویم. درصورتی که استفاده گسترده از سفر یا خودروی اشتراکی که در کشورهای دیگر به Ride Sharin یا Carpooling مشهور است می‌تواند کمک مهمی در این زمینه باشد. هم‌اکنون چند استارتاپ تاکسی اینترنتی کشور مشغول اجرای این طرح هستند که در مراحل اولیه خود قرار دارند. در طرح فعلی، راننده دو مسافر را که مبدأ و مقصد نسبتا مشابهی دارند طی یک سفر جابه‌جا می‌کند که این امر کاهش هزینه 30 تا 35درصدی را برای مسافرین به همراه خواهد داشت، اما از سوی دیگر هزینه سوخت و استهلاک کمتر و البته هزینه‌ای بیشتر از جابه‌جایی یک مسافر را برای راننده به ارمغان خواهد آورد. این مسئله به‌ویژه در ساعت‌های اوج ترافیک بسیار مهم است. چون در این ساعت‌ها مثل اول صبح که دانشجویان به دانشگاه و کارمندها به سر کار می‌روند خیلی‌ها مسیرهای مشابهی دارند. صف‌های طولانی تاکسی‌های خطی در تهران نشان‌دهنده همین مسئله است.


ایده آسان اما سخت

ایده خودروی اشتراکی هرچند به‌نظر ساده می‌آید اما اجرای آن در کشور مشکلات و سختی‌های خود را داشته است. یکی از موارد مهم، آشنا نبودن مردم با این مقوله است. بسیاری از مردم همچنان تمایل دارند اگر از تاکسی اینترنتی هم استفاده می‌کنند خودرو اصطلاحا به‌صورت دربست در اختیارشان باشد. این در حالی است که استفاده از سفر اشتراکی می‌تواند به‌صورت قابل توجهی هزینه را کم کند. از سوی دیگر شرکت دنبال‌کننده ایده باید امکانات زیرساختی مناسبی ازجمله سامانه قدرتمند نرم‌افزاری در کنار راننده و مسافران زیاد داشته باشد. عملا تعداد زیاد مسافر است که امکان پیدا شدن هم‌مسیر یا اصطلاحا مچ شدن مسافران را فراهم می‌کند و در غیراین صورت عملا سفرها همچنان به‌صورت تک‌مسافر باقی می‌ماند. استارتاپ «می‌بریم» یکی از شرکت‌هایی بوده که به‌دنبال اجرای این ایده رفته، اما سرانجام برای خیز دیگر شکست اولیه را پذیرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید