• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2861
+
-

25 فیلم در خط استارت، 5فیلم ذخیره

اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر مشخص شد

جشنواره
25 فیلم در خط استارت، 5فیلم ذخیره

مسعود میر/ خبرنگار:

نشست خبری ضرب‌الاجلی جشنواره سی و ششم فیلم فجر روز گذشته در محل مؤسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد تا حدود یک‌ماه مانده به ماراتن سینمایی، شناسنامه این دوره جشنواره در بخش رقابتی صادر شود.

دبیر جشنواره و هیأت هفت نفره انتخاب فیلم در این نشست حضور داشتند تا درباره وضعیت فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اطلاعاتی در اختیار نماینده رسانه‌ها قرار دهند.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، احمد امینی به نیابت از اعضای هیأت انتخاب و البته مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره در نیمروز گرم زمستانی پشت تریبون نشستند تا از سبد محصولات رقابتی جشنواره امسال رونمایی کنند.

 

 «در یک‌ ماه گذشته به‌رغم ثبت‌نام بیش از 100فیلم برای حضور در جشنواره فجر مجموعا نسخه کامل 67فیلم سینمایی به دفتر جشنواره ارائه شد که از میان آنها 22فیلم سینمایی داستانی برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب شدند.

همچنین از میان فیلم‌های مستند ارائه شده به دبیرخانه جشنواره 2فیلم مستند هم به بخش مسابقه سینمای ایران راه یافتند.

به‌جز این 24فیلم و با توجه به توصیه ریاست سازمان سینمایی برای حمایت ازآثار انیمیشن یک فیلم انیمیشن هم به بخش مسابقه معرفی شده است.» این حرف‌های ابراهیم داروغه‌زاده البته با معرفی نام فیلم‌ها همراه شد.

 

فصل خوب برداشت

با یک نگاه ساده به فهرست فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و ششم می‌توان حضور برجسته دو تهیه‌کننده را حس کرد.

امسال سیدمحمود رضوی و محمد خزاعی هر کدام دو فیلم را در بخش مسابقه جشنواره تهیه کرده‌اند و می‌توان از حالا جشنواره سی و ششم را فصل خوب برداشت برای این دو نفر به‌حساب آورد.خزاعی هم تهیه‌کننده «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی است و هم در تیتراژ به وقت شام به کارگردانی حاتمی‌کیا نامش را به‌عنوان تهیه‌کننده ثبت کرده است.

از سوی دیگر محمود رضوی که سال گذشته هم با «ماجرای نیمروز» جشنواره مطلوبی را از سر گذراند امسال تهیه‌کننده جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان یعنی «لاتاری» است و فیلم «دارکوب» بهروز شعیبی را هم تهیه کرده است.

 

فیلم‌هایی که زیاد دیده شدند

در همان نخستین روزهای انتشار فراخوان ثبت‌نام آثار فیلمسازان برای شرکت در جشنواره سی و ششم بود که زمزمه‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ممکن است فیلم حمید نعمت‌الله به‌خاطر یک تبصره در مقررات ثبت‌نام از رقابت کنار گذاشته شود.

در بندی از مقررات ثبت‌نام ذکر شده که اگر فیلمی توسط هیأت انتخاب در ادوار قبل دیده شده باشد اجازه ثبت‌نام مجدد در جشنواره ندارد. سال گذشته هیأت انتخاب فیلم «شعله ور» را به‌صورت ناقص دیده بود و بعد با توجه به ناتمام ماندن مراحل فنی فیلم، حمید نعمت‌الله ترجیح داد با همان یک فیلم «رگ خواب» مهمان جشنواره باشد.اتفاق مشابهی هم برای «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی رخ داد اما حالا و همزمان با انتشار اسامی فیلم‌های جشنواره نام دو فیلم در بخش سودای سیمرغ دیده می‌شود.

موضوعی که به گفته دبیر جشنواره حالا برطرف شده و ظاهرا آن بند از مقررات جشنواره چندان مورد توجه مسئولان قرار نداشته است.

 

حذفی‌ها و رزروی‌ها

هنوز موضوع قهر بعضی کارگردان‌ها با جشنواره فیلم فجر بیات نشده که 2خبر تازه، حساسیت‌ها درباره انتخاب‌های جشنواره سی و ششم را مضاعف می‌کند.

خبر اول مربوط به فیلم پر قصه و غصه محسن امیر یوسفی«آشغال‌های دوست‌داشتنی» است که به‌رغم تلاش برای حضور در بخش رقابتی جشنواره طی سال‌های گذشته باز هم نتوانست در فهرست رقیبان سودای سیمرغ بگنجد و البته دیروز هم از شرکت در جشنواره انصراف داد.دومین خبر هم مربوط است به حذف فیلم  «نخستین امضا برای رعنا» به کارگردانی علی ژکان که در میان بعضی فیلم‌ها با کارگردانانی نه چندان خبره و خوش‌نام بعید است به‌خاطر ضعف ساختاری از رقابت کنار گذاشته شده باشد.

احمد امینی به‌عنوان نماینده هیأت انتخاب البته در پاسخ به همشهری می‌گوید: «فیلم ایشان در میان 67اثر رسیده بود اما نتوانست نظر هیأت انتخاب را جلب کند.»  همچنین قرار است 5 فیلم به‌عنوان فیلم‌های رزروی در فهرست فیلم‌های جشنواره قرار داشته باشند تا درصورت انصراف هر یک از فیلمسازان یا بروز هر مشکل دیگر فهرست فیلم‌های جشنواره مخدوش نشود. در فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ به‌جز انیمیشن فیلشاه و 2مستند «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اکثر آثار از رویکردی اجتماعی برخوردارند.

البته جشنواره امسال با «خجالت نکش» و «مصادره» از فضای طنز هم بی‌بهره نیست.

 

نگاه

 

فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره

  «اتاق تاریک» سیدروح‌الله حجازی

  «امپراتور جهنم» پرویز شیخ طادی

  «امیر» نیما اقلیما

  «بمب» پیمان معادی

  «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا

  «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی

  «جاده قدیم» منیژه حکمت

  «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی

  «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی

  «خجالت نکش» رضا مقصودی

  «دارکوب» بهروز شعیبی

  «سرو زیر آب» محمد علی باشه آهنگر

  «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی

  «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله

  «عرق سرد» سهیل بیرقی

  «کار کثیف» خسرو معصومی

  «کامیون» کامبوزیا پرتوی

  «لاتاری» محمدحسین مهدویان

  «ماهورا» حمید زرگرنژاد

  «مصادره» مهران احمدی

  «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی

  «هایلایت» اصغر نعیمی

  انیمیشن «فیلشاه» هادی محمدیان

  مستند «بانو قدس ایران» مصطفی رزاقی کریمی

  مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» رضا فرهمند

این خبر را به اشتراک بگذارید