• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28598
+
-

چهره دیگری از همدان

همدان


فاطمه کاظمی|  همدان- خبرنگار:

برای شهری که حتی یک سالن مناسب برای برگزاری همایش‌ها و مراسم ملی ندارد، برگزاری یک رویداد بین‌المللی تقریبا محال
 به نظر می‌رسد.
میزبانی رویداد 2018 هم آ ن‌قدر دیر اعلام شد که هیچکس نتواند امیدوار باشد که در این زمان کم این همه کار بر زمین مانده انجام و شرایط برای حضور نمایندگان 33 کشور در همدان فراهم شود. اما به هر حال همدان به 5 شهریور رسید و حالا 2 روز است یک رویداد بین‌المللی را میزبانی می‌کند و به نظر می‌رسد تقریبا سربلند از این آزمون بیرون آمده است. 
اجلاس وزرای گردشگری کشو‌رهای آسیایی به مدت 2 روز در همدان آغاز به کار کرد و مراسم افتتاحیه آن مهمانان ویژه‌ای داشت. برگزاری 3 پنل تخصصی در حوزه گردشگری و تورهای گردشگری از دیگر برنامه‌های جانبی این اجلاس بود.

همزمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی همدان 2018 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال‌جاری میلادی، حال و هوایی خاص در دیار هگمتانه حاکم بود.
نصب نشانه های شب‌نما با عنوان لاتین همدان 2018 وآذین بندی ورودی‌های همدان و خیابان‌های شهر با تبلیغات متعدد این رویداد آسیایی چهره شهر را متفاوت کرده است.


همدان؛ آماده سرمایه‌گذاری

استاندار همدان در مراسم افتتاحیه اجلاس بین المللی گردشگری کشو‌های آسیایی گفت: زیرساخت‌هایی مانند آزادراه، قطار و فرودگاه همدان را مستعد سرمایه‌گذاری کرده است. همدان شرایط بهره‌برداری در تمام فصول سال را دارد و با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی  پایلوت نیروگاه خورشیدی در کشور خواهد شد .
«محمدناصر نیکبخت» به ساخت هتل هما اشاره کرد و با بیان این ‌که کلنگ این هتل  در سال ۹۴ زده شده و تاکنون اقدامی نشده است از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کرد به این مهم توجه کند.
وی اضافه کرد: همدان آمادگی برای تبادلات عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و به ویژه گردشگری  را با کشورهای آسیایی دارد و امیدواریم این اجلاس زمینه‌ای برای تبادلات کشورهای آسیایی باشد.


 فرصتی برای رونق گردشگری ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آیین افتتاحیه همدان ۲۰۱۸ گفت: همدان جزو ۵ استان گردشگری کشور است و در یک سال گذشته با اهتمام استاندار روند رو به رشدی در حوزه گردشگری این استان به وجود آمده است. برگزاری اجلاس unwtoبه این روند کمک خواهد کرد. 
«علی اصغر مونسان» افزود: رویداد تبریز ۲۰۱۸ و همدان ۲۰۱۸ به رونق گردشگری کشور کمک زیادی خواهد کرد.


 چهره جدید    

دبیرکل مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی گفت: همدان باید با چهره و تصویری جدید به دنیا معرفی شود.   «باندیت لیمچون» اظهار کرد: اکنون زیبایی و فرهنگ مشخص همدان در میان اعضای کمیته شناخته شده و این افراد برگزاری اجلاس را در سطح وسیعی در رسانه‌های جهان منعکس می‌کنند، در اجلاس مهر ماه که در تهران برگزار می‌شود از همدان بازدید می‌کنند تا با زیبایی‌های همدان بیشتر آشنا شوند. وی اظهار کرد: اکنون با برگزاری این همایش مردم تمام دنیا همدان را خواهند شناخت و امیدواریم هرچه سریع‌تر با چهره و تصویری جدید و قابل قبول به  دنیا معرفی شود.


همدان فقط یک نام نیست

معاون اول رئیس جمهوری نیز به عنوان سخنران ویژه مراسم گفت: توفیق حضور در مراسم ماندگار همدان ارزشمند است و رویدادی تاریخی برای همدان محسوب می‌شود. امیدوارم همه مهمانان در همدان اوقات خوب  و لحظات به یادماندنی داشته باشند.
«اسحاق جهانگیری» ادامه داد: امسال کشور میزبان 2 رویداد بین‌المللی گردشگری یکی رویداد تبریز و دیگری همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بود که اقدام ارزنده‌ای صورت گرفت و امیدوارم این فرصت بهره‌مندی 
بیشتر برای آشنایی با فرهنگی و استعدادهای طبیعی باشد.

وی اضافه کرد: همدان تنها یک نام نیست، نشانه و نماد بزرگی از حیات فرهنگی و تمدنی ایران و کانونی زایا در متن طبیعت سرزمین ماست، با داشتن دانشمندان نامی بر تارک جهان تابیده و امروز نیز با مردمانی صبور و هنرمند نقش زیادی در توسعه دارد.
جهانگیری افزود: همدان شهری مزین به مفاخری چون ابن سینا و باباطاهر و ارزش‌های شعرو ادب و عرفان از دیرباز نه در آسیا بلکه در جهان است. اگر تاریخ همدان را از دوران ماد در نظر بگیریم خواهیم دید همدان امروز نیز زاینده و زیباست و با صنعتگران و هنرمندان و سرمایه گذاران باهوش خود می‌تواند قطب مهمی در توسعه
گردشگری باشد.  معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: ایران در فرهنگ و تاریخ بشری نقش مهمی دارد و همه استعدادهای جغرافیایی، انسانی و تاریخی را شامل می‌شود که می‌تواند در مسیر گردشگری  زمینه خوبی را فراهم کند.ایران با داشتن یک میلیون آثار تاریخی،  ۴ هزار اثر ثبت ملی و ۲۳ اثر ثبت جهانی و تنوع اقلیمی مطلوب دارای مزیت‌هایی در حوزه گردشگری است که این ظرفیت می‌تواند ثروت جدیدی در منابع ملی ایجاد کند.


بازدیدهای میهمانان

مهمانان خارجی اجلاس بین المللی وزرای گردشگری بعد از مراسم افتتاحیه از آثار تاریخی همدان بازدید کردند. کتیبه‌های گنجنامه، شیرسنگی، باغ موزه دفاع مقدس و گنبد علویان از جمله مکان‌هایی بود که این مهمان‌ها از آن بازدید کردند. باغ آکواریوم گنجنامه سازه دست‌ساز دیگری بود که پذیرای سفیران گردشگری کشورهای آسیایی شد. خبرنگاران داخلی و خارجی نیز در کاروانسرای تاریخی فرسفج در شهرستان تویسرکان و کارگاه‌های سفال در شهر جهانی سفال بازدید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید