• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28583
+
-

شیوع سرطان معده در استان

با وجود انجام مطالعات برای جلوگیری از شیوع سرطان، اردبیل رتبه دوم کشور در سرطان معده را دارد

سلامت
شیوع سرطان معده در استان

آنا مغانلو|  اردبیل- خبرنگار:


نام سرطان تا یک دهه پیش آنقدر که این روزها به گوش می‌رسد رایج نبود. اما شیوع چشمگیر این بیماری به‌ویژه در دستگاه گوارشی علاوه بر نگرانی شهروندان، اردبیل را در صدر آمار بیماران مبتلا به سرطان قرار داده است تا زنگ‌های هشدار را به صدا درآورد. مرکز مطالعات بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از سال 79 به دلیل اهمیت موضوع، تحقیقات خود در زمینه کنترل بیماری‌های خاص مانند سرطان را در این استان آغاز کرده است اما همچنان شیوع سرطان به‌ویژه سرطان معده در این استان نگران‌کننده است به طوری که اردبیل در بروز سرطان معده بالاترین آمار در ایران بعد از استان گیلان را دارد.


شیوع عفونت و التهاب‌ معده در مردم 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند: میزان شیوع سرطان معده در اردبیل و آذربایجان شرقی بالاست. به گفته «رضا ملک‌زاده» کمتر از 5 درصد مردم اردبیل معده سالم دارند و 95 درصد دیگر دارای عفونت و التهاب معده هستند.
وی بالا بودن میزان شیوع سرطان معده در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی را نگران‌کننده توصیف می‌کند و می‌افزاید: سردسیر بودن و استفاده از وسایل گرمایشی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، مصرف اندک سبزیجات، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک از دلایل بروز سرطان معده در اردبیل است. 
وی تاکید می‌کند: فرهنگسازی تغذیه درست و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و کاستن از فقر منجر به کاهش سرطان می‌شود.


سهم 20 درصدی از سرطان 

همچنین به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حدود ۲۰ درصد از سرطان‌های تشخیص‌داده‌شده در این استان مربوط به سرطان دستگاه گوارش است که بیشتر آن سرطان معده است. «قدرت اخوان اکبری» در پاسخ به اقدامات انجام‌گرفته در سال‌های گذشته می‌گوید: از 10 سال پیش مرکز تحقیقات سرطان سیستم گوارش به نام کلینیک ارس راه‌اندازی شده است و اطلاعات مربوط به شیوع و بروز انواع سرطان‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) به عنوان قطب سرطان تعیین شده است و با حضور پزشکان فوق تخصص انکولوژی از سال 87 فعالیت می‌کنند و با ۲۸ تخت فعال مشغول ارائه خدمات بستری به بیماران سرطانی است.
اخوان اکبری در مورد میزان شیوع سرطان در جنسیت‌ها اظهار می‌کند: حدود 41 درصد مبتلایان زن و 59 درصد مرد هستند.


ریشه سرطان در تغذیه و فرهنگ غلط

استادیار پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تهران هم در مورد شیوع سرطان دستگاه‌های گوارشی به‌ویژه سرطان معده در استان اردبیل می‌گوید: یکی از دلایل شیوع سرطان معده در اردبیل به تغذیه ناسالم از جمله انواع ترشیجات مرتبط است.
«محمد امانی» می‌افزاید: نوشیدن چای گرم، مصرف بالای نمک و شکر، مصرف پایین سبزیجات و میوه‌ها، چاقی و کم‌تحرکی، مصرف بالای گوشت‌های کبابی و فست‌فود‌ها عوامل تشدید‌کننده سرطان‌ها از جمله سرطان معده است.

امانی رعایت بهداشت دهان و دندان را از راه‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان دستگاه گوارشی عنوان می‌کند و می‌گوید: لازم است شیوه‌های صحیح و عادت دو بار مسواک در شبانه‌روز فرهنگسازی شده و به کودکان نیز آموزش داده شود.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که برخی سرطان‌ها با مراجعه و تشخیص به‌موقع قابل درمان و کنترل هستند می‌افزاید: شهروندان باید در مدت‌های معین برای تست غربالگری به پزشک مراجعه کنند. همچنین مصرف مناسب ویتامین D، کاهش مصرف گوشت قرمز، ورزش و تحرک بدنی و کاهش مصرف دخانیات به کاهش ابتلا به این بیماری کمک می‌کند که در این زمینه نیازمند فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها در اردبیل و سایر استان‌های کشورمان 
هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید