• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28537
+
-

ممنوعیت شکار پرندگان در مازندران

همزمان با آغاز فصل زمستان‌گذرانی مهاجرت پرندگان و ورود این پرندگان به تالاب‌ها و آبگیرهای استان مازندران، اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد صید و شکار پرندگان در شهرهای فریدونکنار و محمودآباد فقط به شیوه سنتی، آن هم با مجوز مجاز بوده و سایر شیوه‌های صید در سال‌جاری ممنوع است. فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر از چند روز گذشته با ورود پرنده خوتکا به‌عنوان پیشقراول مهمانان زمستانی شروع شد.

در این اطلاعیه آمده است: «‌به‌منظور ساماندهی و مدیریت شکار و صید در شهرستان‌های فریدونکنار و محمودآباد، در سال ۱۳۹۳ طرحی ۵ ساله مبنی بر ساماندهی صید پرندگان و حذف روش‌های غیرسنتی و غیرقانونی تهیه و تدوین شد که این طرح مورد اتفاق‌نظر مسئولان استان نیز بود. بر اساس این طرح حذف روش‌های غیرگزینشی و صید و کشتار جمعی پرندگان  با روش تدریجی در برنامه قرار گرفت اما متأسفانه اجرای این طرح از سوی دامگاه‌داران مورد تمکین قرار‌نگرفت.

در سال گذشته نیز در راستای برقراری تعامل، 5 جلسه با نمایندگان دامگاه‌داران و دستگاه‌های محلی برگزار شد که باز هم متأسفانه به‌علت عدم‌تمکین دامگاه‌داران به حذف روش‌های صید غیرگزینشی (کرس، گذر، دام هوایی و شب دام) عملاً برقراری تعامل ممکن نشد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران براساس قوانین و مقررات و تکالیف سازمانی خود، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع قضایی اقدام‌کرد که براساس آرای صادره، برپایی هرگونه روش غیرگزینشی در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است. ممنوعیت شکار به روش‌های غیرگزینشی و اطلاع‌رسانی‌های گسترده اعم از ابلاغ آرای قضایی صادره به متخلفین، اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌های گروهی، صداوسیما و استفاده از سایر روش‌های اطلاع‌رسانی در منطقه مانند نصب بنرهای هشدار‌دهنده و... هرگونه بهانه‌جویی را درخصوص هزینه‌های احتمالی برای آماده‌کردن اراضی و تهیه دانه از دامگاه‌داران سلب خواهد کرد. براساس این اطلاعیه، درصورت عدم‌اعلام ممنوعیت شکار از سوی سازمان دامپزشکی کشور، این اداره کل جز روش سنتی دوما، آن‌هم برای دومادارانی که نسبت به اخذ پروانه شکار اقدام کنند، بقیه روش‌های شکار را به رسمیت نشناخته و قطعا براساس حکم قضایی اقدام می‌کند. هدف سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفظ سنت دوما و جلوگیری از کشتار بی‌رویه و بی‌رحمانه، به‌منظور استمرار و حفظ گونه‌های حیات‌وحش برای نسل‌های آتی و نسل حاضر است و با توجه به اتفاق‌نظر و همدلی میان دستگاه‌های مسئول و ناظر در سطح کشور، استان و شهرستان برای اجرای صحیح قانون با حفظ سنت‌های پذیرفته شده، انتظار می‌رود تا دامگاه‌داران نیز در این خصوص همکاری کنند. در پایان از همه هم استانی‌های مهمان‌نواز مازندرانی تقاضا می‌شود، میزبان شایسته‌ای برای نادرترین گونه‌های پرندگان مهاجر جهان بوده و محیط‌بانان استان را در حفاظت از این میراث‌های طبیعی ارزشمند یاری کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید