• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28489
+
-

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری:

دستاورد ما آغاز گفت‌وگوی دوسویه در جامعه است

گپ
دستاورد ما آغاز گفت‌وگوی دوسویه در جامعه است

محمود مولایی/خبر‌نگار

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران یکی از فعال‌ترین اعضای شورا محسوب می‌شود. عضو کمیسیون اجتماعی-فرهنگی شورا با برگزاری نشست‌های متعدد تحت عناوینی مانند «تهران امید دارد» بستر گفت‌وگو درباره مسائل شهری میان فرهیختگان، نخبگان و دانشجوها را فراهم کرده. فخاری به مناسبت یک‌سالگی دوره پنجم شورای شهر تهران با همشهری صحبت کرده است.

خانم فخاری، عملکرد شورای شهر در یک سال گذشته چگونه بوده است؟ 

فکر می‌کنم نسبتا قابل‌قبول بوده است. از این نظر که شورا صدای مردم بوده و ارتباط اجتماعی نسبتاً خوبی با بخش بدنه رأی‌دهندگان خودش توانسته برقرار کند و ادامه دهد. همچنین خواسته‌هایی را در حوزه‌هایی پیگیری کرده که شاید در سال‌های گذشته مورد توجه نبوده است؛ مسائلی مانند مشارکت شهروندی، بحث گفت‌وگو در موضوع مدیریت شهری و مصوبه برج‌باغ‌ها که با رأی شورا این مصوبه لغو شد.
به این لحاظ می‌توانیم بگوییم که نسبتا موفق بوده است، اما در مقایسه با هدف‌ها و برنامه‌ای که تدوین و تنظیم‌کنندگان این فهرست 21نفره به‌عنوان برنامه اداره شهر داشتند، فکر می‌کنم نسبت به بعضی از حوزه‌ها، هنوز آن اثربخشی دیده نشده است. واقعیت این است که انتظار می‌رود در برخی موضوعات در سال دوم شورای شهر هم حرکت سریع‌تر و هم اقدامات مؤثری انجام شود. چون ممکن است بعضی‌ از مصوبه‌ها و پیگیری‌ها انجام شده باشد اما تغییرات ملموسی در شهر برای مردم نداشته باشد. بعضی حوزه‌ها مانند روش خدمات شهری تغییر مشخصی نداشته یا در مورد روش مدیریت پسماند موضوع بازیافت هیچ تغییری نداشته است؛ درحالی‌که از همکاری نهادهای دانشگاهی می‌شود استفاده کرد. همچنین کلانشهرهای موفق را هم می‌توان الگو قرار داد تا مثلا در مدیریت پسماند تغییر قابل ملاحظه‌ای ببینیم. اگر بحث مدیریت پسماند را مطرح می‌کنم، دلیلش این است که در پسماند، کودکان زباله‌گرد دیده می‌شوند و می‌توانند ضایعات و پیامدهای محیط‌زیستی را برطرف کنند. در عین حال، یک درآمد پایدار شهری می‌تواند مطرح کند. بحث شفافیت هم بسیار مهم است که فعالیت‌ها در این زمینه در سال نخست شروع شده است. در این بحث گریز از قانون و تخلف پیش از عقد قرارداد جلوگیری می‌شود. در گام دوم بخش‌های دیگری از این قراردادها که می‌تواند موجب تخلف شود، مطمئنا در سال دوم شورا به آن پرداخته می‌شود.

شما با برگزاری نشست‌های متعدد با عنوان «تهران امید دارد» جزو فعال‌ترین اعضای شورای شهر هستید. بگویید که در این مدت چه دستاوردهایی از این طریق به‌دست آورده‌اید؟

ما غیر از 30نشست «تهران امید دارد»، نشست‌های دیگری با عنوان گفت‌وگو و همفکری با فرهیختگان و نخبگان تهران را هم داشتیم که تقریبا 8جلسه برگزار شد. در این نشست‌ها به مرور خاطرات تهران پرداختیم یا درباره آنچه به‌عنوان ارزش برای نخبگان و فرهیختگان در تهران مطرح است به گفت‌وگو نشستیم. در این گفت‌وگوها درباره اینکه چه تغییری برای تهران لازم است نیز صحبت کردیم.
از این نشست‌ها راهنمایی‌های خیلی خوبی گرفتیم؛ نشست‌هایی که با نام «چراغ‌های شهر» برگزار کردیم و شاید کمتر از «تهران امید دارد» نام این نشست‌ها به زبان آمد، ولی نشست چراغ‌های شهر هم اقدام مؤثر و مفیدی بود. همچنین دیداری که با استاد عبدالله انوار داشتیم و راهنمایی‌هایی که ایشان در حوزه شهری داشتند. با استاد شفیعی‌کدکنی و استاد خرمشاهی هم دیدار کردیم و در مورد کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های محله با هم صحبت کردیم و پیش‌طرحی هم در کمیته اجتماعی آماده شد. دستاورد «تهران امید دارد» در وهله نخست موضوع گفت‌وگو بود و اینکه اصولا در جامعه ما گفت‌وگوی دوسویه وجود ندارد و  توانستیم آغازگر این گفت‌و‌گو باشیم. دوم اینکه بخشی از این گفت‌وگوها رهنمودهای بودجه‌ای بود؛ چنان‌که پیشنهادی که برای بودجه97 بنده در صحن شورا ارائه کردم، همه مبتنی بر خروجی نشست‌های «تهران امید دارد» بود.

فکر می‌کنید در 3سال آینده شورای شهر چه میراثی از خود به‌جای بگذارد؟

امیدوار هستم که در سال دوم شورا پرثمرتر و مشخص‌تر حرکت کند و بتواند سربلند باشد. در جاهایی فکر می‌کنم منافع عموم مردم کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، بعضی‌ جاها هنوز هم به ضرورت پژوهش‌های اجتماعی و محیط‌زیستی پیش آوردن یک طرح پیش از تصویب و تغییر آن در شهر کم‌توجهی می‌شود. فکر می‌کنم تغییر این رویه‌ها با مقاومت سیستم اجرایی روبه‌روست ولی ما هم باید سازوکار مناسب پیدا کنیم. امیدوار هستم که حداقل در حوزه محیط‌زیست 2 یا 3 اقدام مشخص و مؤثر انجام دهیم. در حوزه اجتماعی هم فکر می‌کنم تعداد برنامه‌ها و هدف‌ها را باید 
محدود کنیم، ولی با تلاش نامحدود بتوانیم به هدف‌های مدنظر دست پیدا کنیم.

انتخاب ناخواسته 2شهردار در یک سال

 خروج شهردار از جایگاه خود با نظر و خواسته اعضای شورا نبود. متأسفانه استعفای شهردار باعث شد که این تغییر اتفاق بیفتد. درواقع شورا استیضاح نکرد که بگوییم ضعف شورا بوده است. جدایی شهردار متأسفانه بعد از جلسات متعدد صورت گرفت. امیدوار هستیم که شهردار منتخب فعلی با سیاستگذاری‌های شورا و در راستای منافع عموم مردم به‌صورت مؤثر، قابل سنجش و ملموس پیش برود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید