• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28469
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O6KY
+
-

شهردار تهران در بازدید از مترو:

خط6 مترو تا پایان سال 98 افتتاح می‌شود

مترو
خط6 مترو تا پایان سال 98 افتتاح می‌شود

محمد سرابی | خبر‌نگار:

خط 6مترو 3 ایستگاه بعد از دولت‌آباد هم ادامه دارد، اما ریل‌ها تا دولت‌آباد آمده‌اند و اگر گرد و خاک ایستگاه پاک شود و واگن‌ها تأمین شوند، شاید تا مدتی دیگر این ایستگاه هم شاهد رفت‌وآمد شهروندان از جنوب شرقی پایتخت به شمال غربی در «کن» باشد. فضای سبز ایستگاه و شیشه‌های پنجره‌ها آماده است اما تپه‌های خاکی و شهرک مسکونی‌ای که در دوطرف ایستگاه قرار دارد نشان می‌دهد که مسافران نیازمند خدمات حمل‌ونقلی از دولت‌آباد به این ایستگاه خواهند بود.

شهردار تهران که دیروز همراه با مجریان خط 6 مترو، این مسیر را از ایستگاه کن تا دولت‌آباد طی کرده بود، در این باره گفت: اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای این خط هزینه شده است و انتظار داریم بخش عمده‌ای از این خط در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد و تا پایان سال 98نیز تمام خط به‌طور کامل افتتاح شود.

سیدمحمدعلی افشانی در‌باره شروع به‌کار این خط مترو افزود: مجریان پروژه‌ زمان‌های متفاوتی را برای بهره‌برداری اعلام می‌کنند اما من تا زمانی که این پروژه‌ها به 99درصد پیشرفت هم رسیده باشند، آنها را افتتاح نمی‌کنم. به من گفته بودند که فاز اول این خط تا آبان آماده استفاده می‌شود؛ به همین دلیل اعلام کردیم که «نیمه دوم» امسال 10کیلومتر شامل 4ایستگاه از این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار تهران که همراه با محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از این مسیر و چند ایستگاه آن دیدار کرده بود، افزود: حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین مسائل شهر تهران است و مترو و خطوط ریلی از مهم‌ترین قسمت‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شوند و انتظار ما این است که فاز اول خط 6هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

هیأت‌مدیره بانک شهر

پیش از این برای تأمین مخارج ساخت مترو، بانک شهر پذیرفته بود که هزینه خطوط 6و 7مترو را تأمین کند، اما به‌دلیل تغییرات مدیریتی در شهرداری این کار به تعویق افتاد. در دوره جدید با کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه مقررشد بانک شهر هزینه این پروژه را از محل اوراق مشارکت تأمین کند.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت بانک شهر در ارتباط با پروژه خط 6مترو گفت: بانک شهر مشکلاتی دارد که خوشبختانه در حال حل شدن است. اعضای هیأت‌مدیره بانک در شهریور انتخاب می‌شوند و به‌زودی رئیس بانک را انتخاب خواهند کرد.

افشانی تأکید کرد: هفته گذشته کار فروش 700میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط مترو انجام شد که بیشتر آن مربوط به خط 7بود. تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور 1300میلیارد تومان دیگر هم اوراق مشارکت منتشر کنیم که بخش عمده آن متعلق به خط 6خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اعتقاد دارم ما باید در ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو از یک نقطه شروع کنیم و تا نقطه‌ای دیگر پیش برویم و بعد وارد بخش بعدی شویم. اگر بخواهیم یکباره خط متروی 32کیلومتری را افتتاح کنیم باید منابع زیادی را هزینه کنیم؛ درحالی‌که این منابع مدت طولانی بلااستفاده می‌ماند.

او درباره قرارداد ساخت واگن نیز گفت: این قرارداد نهایی شده است اما به‌دلیل اینکه در 20روز گذشته شورای اقتصاد تشکیل نشده است، منتظر هستیم در نخستین جلسه شورا این قرارداد مطرح و تصویب شود. هم‌اکنون تمام کارهای این قرارداد انجام شده است و به‌زودی ساخت 630واگن برای مترو آغاز خواهد شد.

چشمه‌علی در فاصله کمی از ایستگاه دولت‌آباد قرار دارد و بر دیوار این ایستگاه افتتاح نشده تصویری از صحنه معروف شستن فرش‌ها در چشمه نقاشی شده است؛ چشمه‌ای که به گفته اهالی شهرری به‌دلیل فعالیت دستگاه حفار مترو خشک شده است. هزینه ساخت هر کیلومتر مترو براساس برآورد سال 96نزدیک به 250میلیارد تومان است و با توجه به افزایش هزینه‌ها امسال و سال 98که به گفته شهردار خط 6به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسد، بسیار بیشتر خواهد شد.

پیمانکاران جزء

از نکات جالب توجه در این بازدید، تجمع پیمانکاران خرد در ایستگاه دولت‌آباد بود که با آگاهی از حضور شهردار منتظر دیدار و بیان مشکلات خود بودند. برخی از این پیمانکاران اظهار می‌کردند که یک یا 2سال مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند؛ درحالی‌که حجم زیادی از هزینه‌ها شامل حقوق کارگران و هزینه مصالح به‌کار رفته را برعهده دارند. افشانی در پاسخ اظهارات آنان بیان کرد: شهرداری تهران 50هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی از آن متعلق به پیمانکاران جزء است و از هفته قبل پرداخت بخش‌هایی از این بدهی‌ها آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید