• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28446
+
-

«نگین» به توسعۀ بوشهر یاری می‌دهد


علیرضا برازجانی|‌ بوشهر - خبرنگار:

 در هفته دولت بهره‌برداری از فاز اول مجتمع بندری نگین در پس‌کرانه‌های بندر بوشهر شروع می‌شود که امکان پهلوگیری کشتی‌های۵۰هزار تنی را در اسکله کانتینری به طول ۳۰۰ متر فراهم می‌آورد. 
این مجتمع بندری به دلیل همجواری با بندر بوشهر و دسترسی به منطقۀ ویژۀ اقتصادی، اهمیت خاصی در رونق تجاری استان دارد. با بهره‌برداری کامل مجتمع نگین ظرفیت ۷میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا به ۱۵میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. 

از دلایلی که تسریع در احداث و توسعه این مجتمع بندری را بیش از پیش ضروری می‌کند، ظرفیت ایجاد فرصت جدید برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به سمت بازار کشور قطر با توجه به معادلات منطقه‌ای و تمایل این کشور برای گسترش رابطه تجاری با ایران از یک سو و همچنین ترانزیت کالاهای کشور ترکیه از طریق بنادر جنوبی به قطر است. 
زیرا در بازدیدی که به تازگی هیات قطری از بنادر ایران برای بررسی پتانسیل بنادر جنوبی کشور داشته‌اند به روشنی مشخص شد برنامه شاخص این کشور در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی، گسترش ترانزیت و بهبود شرایط صادرات مواد غذایی ایران و کشور ترکیه از فضای دریایی ایران است.
 این رویکرد مستلزم سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از تجهیزات جدید و شبکه‌های هوشمند بندری است و رفع نقاط ضعف مانند کمبود فضا باید در اولویت قرار گیرد.

 در همین راستا بندر بوشهر می‌تواند به عنوان پس‌کرانه و پشتیبان ظرفیت‌های دریایی قطر قلمداد شود. برای آن‌که بتوان از فرصت ایجاد شده در رابطه با قطر بهره بیشتری برد، می‌توان مدیریت کالاهای ارسالی و دریافتی از قطر را در یک اسکله و محوطه مشخص انجام داد. 
نگین، جزیره‌ای مصنوعی است که بیش از نیم قرن پیش در اثر لایروبی بندر بوشهر شکل گرفت و حالا این جزیره مصنوعی در توسعه زیر ساخت‌های بندری دیار نخل و آفتاب نقش کلیدی و راهبردی دارد. به دلیل محصورشدن در محدوده شهری، این بندر ۵۷ هکتاری جایی برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها و افزایش ظرفیت صادرات و واردات نداشت. به همین دلیل برای استفاده از قابلیت‌های این جزیره به عنوان پس‌کرانه برای توسعه فعالیت‌های بندری در یک نگاه بلند مدت برنامه‌‌ریزی لازم صورت گرفت. بنا بر این عملیات اجرایی آن در دی ماه سال ۹۳ با حضور رئیس جمهوری آغاز شد تا پس از ۴۴ ماه تلاش‌های متخصصان توانمند داخلی با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال به ثمر بنشیند و دومین بندر کانتینری کشور این چنین متولد شود.

 در حال حاضر فضای لازم برای ساخت اسکله 300 متری دیگر هم وجود دارد که همین بر قابلیت‌های این مجتمع افزوده است. وسعت۴۷۰ هکتاری نگین دست متولیان امر را باز نگه داشته است تا بتوانند ۳ پایانه چند منظوره پیش‌بینی و جانمایی کنند که از این مقدار ۲۷۰ هکتار آن به عنوان پشتیبان برای بنادر نسل سوم و ایجاد صنایع جانبی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید