• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28385
+
-

سازمان شیلات مسئول نظارت بر صید چینی‌ها در جنوب است


چینی‌ها بیش از 5سال است که منابع آبزی خلیج‌فارس و دریای عمان را غارت می‌کنند. طی همه این سال‌ها فعالان و کارشناسان محیط‌زیست نسبت به پیامدهای صید بی‌رویه آبزیان جنوب توسط چین هشدار می‌دهند. محمدرضا فاطمی، استاد اکوبیولوژی دریا ضمن ابراز نگرانی از غارت آبزیان جنوب به همشهری گفت: 5سال پیش، چینی‌ها براساس یک قرارداد تحقیقاتی درباره «ذخایر دریایی» وارد دریای عمان شدند. آنها ابتدا برای تحقیقات خود از تور ترال استفاده می‌کردند که تحت کنترل و نظارت بود اما پس از چندی بر تعداد کشتی‌ها افزوده شد و به بهانه صید فانوس‌ماهی مشغول صید در دریای عمان شدند. از آن زمان تاکنون چینی‌ها با به‌کار‌گیری کشتی‌های ایرانی که پرچم ایران بر فراز آنها افراشته است مشغول فعالیت هستند.

 مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در واکنش به انتشار اخبار مرتبط با صید بی‌رویه آبزیان جنوب توسط چینی‌ها به ایسنا گفت: احتمال گرفتار شدن گونه‌های در معرض خطر انقراض دریای عمان در تورهای صیادی وجود دارد. بر این اساس ضروری است شناورهای صیادی به ابزارهای کاهش صید ضمنی تجهیز شوند.

داوود میرشکار درباره نظارت بر فعالیت صیادی شناورهای چینی در دریای عمان گفت: طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از آبزیان، سازمان شیلات ارزیابی ذخایر آبزی را انجام می‌دهد و نسبت به برداشت پایدار آبزیان اقدام می‌کند و این سازمان باید بر فعالیت کشتی‌های چینی در دریای عمان نظارت کند.
وی در مورد آسیب‌های زیست‌محیطی صیادی کشتی‌های چینی در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان گفت: باید بتوانیم از منابع شیلاتی به شکل پایدار استفاده کنیم تا بهره‌برداری از این زیستگاه‌ها به قیمت نابودی ذخایر آبزی تمام نشود.


 درخواست مستندات

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از سازمان شیلات درخواست کردیم که گزارش‌های مربوط به میزان صید، تنوع گونه‌های صید شده و میزان صیدهای ضمنی را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کند اما هنوز پاسخی از سازمان شیلات دریافت نکرده‌ایم.
میرشکار تصریح کرد:  با توجه به گفته‌های مقامات سازمان شیلات، تمامی برداشت‌ها از دریای عمان برداشت‌های پایدار است و میزان برداشت‌ها و انتخاب محل صید بر مبنای ارزیابی ذخایر آبزی این منطقه بوده است. با وجود این، سازمان حفاظت محیط‌زیست این مستندات را از سازمان شیلات درخواست کرده است. میرشکار در مورد بحث نظارت بر صیادی دریای عمان توسط کشتی‌های چینی تأکید کرد: علاوه بر سازمان کشتیرانی که در منطقه این موضوع را رصد می‌کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم درصورت تخریب زیستگاه‌ ورود خواهد کرد اما چون صیادی دریای عمان در اعماق صورت می‌گیرد، سازمان حفاظت محیط‌زیست تجهیزات لازم را برای نظارت در اختیار ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید