• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28378
+
-

فاصله از رانت برای افزایش منابع پایدار

فاصله از رانت برای افزایش منابع پایدار

محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورا:


اعضای شورای پنجم در این مدت
 کم نگذاشتند


اعضای شورای پنجم در این مدت چیزی کم نگذاشتند؛ تلاش کردند و به همین دلیل، به اعضای شورای شهر نمره قبولی می‌دهم. ما 2سیاست را در شورا اعلام کردیم؛ ‌اول سیاست‌های برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران و دوم سیاست‌های بودجه97. این رویکرد برای ریل‌‌گذاری شهرداری آینده مبنا قرار گرفت. البته ما مصوبات دیگری هم داشتیم. به عنوان مثال تعیین محل اعتراضات تهرانی‌ها که منجر به تصویب در دولت شد؛ مصوباتی که موجبات نظم و انضباط مالی در شهرداری را فراهم می‌کند و شفافیت که ما روی آن تأکید داریم.

زمانی که شورای پنجم روی کار آمد با حجم عظیمی از پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه شدیم و بدین‌ترتیب، مشخص‌شدن اولویت‌ها جزو ضرورت‌ها بود. البته در این میان اتفاقاتی افتاد و با اینکه استعفای آقای نجفی به میل ما نبود ولی در آن زمان کار درستی کردیم. ما برای انتخاب شهردار جدید، 16ویژگی درنظر گرفتیم که هنوز هم این ویژگی‌ها پابرجاست و خوشبختانه این اصول مورد الگوبرداری سایر شوراهای شهر در سراسر کشور نیز قرار گرفت. شورای پنجم، شورای ورزیده و چابکی است و همانطور که دیدید ظرف کمتر از یک‌ماه جانشین آقای نجفی معرفی شد.

آنچه باید به آن اشاره کرد، اینکه در همین یک‌سال شورا توانسته بسیاری از موازین و فعالیت‌ها را به‌صورت شفاف و روشن به سمع و نظر مردم برساند؛ این را مقایسه کنید با 12یا 14سال مدیریت اصولگرایان. در چنین فضایی وقتی سطح توقع رقبای ما بالاست، نشان می‌دهد که شورا به خوبی رفتار کرده است. در 14سال گذشته که پول و ارز فراوانی در دسترس بود بیش از 20هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام و 52هزار میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشتند اما در همین یک‌سال، شورای پنجم توانست اقدامات مفیدی در زمینه حفظ باغات، توسعه و ترویج حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و افزایش نشاط اجتماعی انجام دهد. به‌نظر من، در طول این مدت که یک‌چهاردهم یا یک‌دوازدهم مدیریت جناح رقیب است ما خیلی بیشتر کار و خدمات‌رسانی کردیم.

از مکانیزم ارتباطی با مردم راضی نیستم و آنچه مطلوب ماست مشارکت مردم در محلات و در نهایت در شهر است. البته ما تلاش کردیم به‌صورت منظم از محله‌ها بازدید داشته باشیم ولی باید سامانه‌های موجود نظیر 1888تقویت شده تا نظرات و شکایات مردم در حوزه‌هایی نظیر پسماند و موضوعات فرهنگی بیشتر به‌کار گرفته شود.

در حوزه کاری کمیته خودمان، تلاش کردیم دسترسی به منابع پایدار فراهم شود. رانت‌زدایی، کاهش قیمت تمام‌شده خدمات و کالا از اقداماتی است که سرلوحه کمیته اقتصادی شورا قرار گرفته و در کل ما سعی کردیم از مسیرهای رانت فاصله بگیریم و منابع پایدار را افزایش دهیم.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا:


از کار خود راضی نیستم اما عملکرد شورا قابل دفاع است


شورای پنجم در شرایط خاصی روی کار آمد اما در مجموع می‌شود گفت  که عملکرد شورا قابل دفاع است و اعضا آنچه در توان داشتند را رو کردند البته در این مورد باید مردم نظر دهند. در این بین، یکی از مهم‌ترین مصوبات شورا در سال اول را می‌توان برگرداندن اموال و املاک به شهرداری دانست. از سوی دیگر از مصوبه معروف به برج‌باغ‌ها هم نباید غافل شد. اما در مجموع این‌دو، تأثیر بسزایی در صیانت از سرمایه‌های مردم و شهرداری داشته‌اند و قدم قابل‌قبولی به‌حساب می‌آید. برای اهمیت موضوع نخست باید به این نکته اشاره کرد که بالغ بر 1000ملک شهرداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بود که هیچ حساب و کتابی از بابت حق بهره‌برداری و حقوقی که باید به شهرداری پرداخت می‌شد وجود نداشت و در چنین شرایطی ساماندهی این املاک یک ضرورت بود. باغات پایتخت نیز از چنین وضعیتی رنج می‌بردند. درحالی‌که چند صدهکتار باغ به برج‌های سر به فلک کشیده تبدیل شده با لغو یک‌مصوبه مربوط به شورای دوم این رویه را متوقف کردیم که گام مهمی در حفظ و صیانت از محیط‌زیست به شمار می‌رود و اما برای دفاع از عملکرد یک‌ساله شورای پنجم می‌توان به بحث نشاط اجتماعی و شفافیت عملکرد در فعالیت‌های شورا و شهرداری اشاره کرد. به‌طور حتم باید یادآور شد که تمام مذاکرات مهم مدیریت شهری در یک‌سال گذشته در حضور خبرنگاران انجام شده است. اما در مورد انتخاب شهردار باید بگویم که ما حتی پیش از شروع کار رسمی شورا در مورد انتخاب شهردار جلسات متعددی داشتیم و اینکه 2 بار شورا شهردار انتخاب کرد قابل بحث است. اگر شهردار را ما عزل می‌کردیم نقطه ضعف ما بود اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آقای شهردار (محمدعلی نجفی) خود استعفا کردند. در 2 دوره هم بلافاصله سرپرست انتخاب شد تا شهر بلاتکلیف نماند. لذا وقتی ما نه شهرداری را عزل کردیم نه استیضاح و نه حتی طرح سؤال از او در شورا مطرح شده نمی‌توان گفت که انتخاب شهرداران نشانه ضعف ما بوده؛ گرچه تعدد انتخاب نیز مناسب نیست. در این مجال برخی رقبا با زیر پا گذاشتن منطق و اخلاق به هجمه علیه شورا رو آوردند اما همه بدانند که شورا به واسطه اینکه تغییری در گفتمان مدیریت شهری ایجاد کرده مورد حمله دوست و رقیب قرار گرفته است. این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که در حد توان به مشکلات مردم رسیدگی کرده‌ایم و چندین و چند جلسه ملاقات مردمی داشته‌ایم؛ بازدید‌هایی که از شهرداری داشته‌ایم و نیز از طریق شبکه‌های مجازی و پیامک تقریبا با مردم در ارتباط بوده‌ایم اما این مکانیزم دلخواه و مطلوب نیست و در این زمینه باید تقویت شویم. البته تهران، ری و تجریش ظرفیت‌های بسیاری دارند که طی سال‌های بعد باید درخصوص آن تصمیم‌گیری شود و این نشان از راه پر پیچ‌ وخمی است که همچنان در پیش داریم چراکه مدیریت شهری موظف است از میراث چندهزارساله جای گرفته در بطن شهر حفاظت کند. به‌همین منظور کمیته میراث فرهنگی شورا با ارتباطی که با مردم داشته اینگونه مسائل و تهدیدات و تخریب‌های ابنیه تاریخی را رصد می‌کند و حالا وقت عمل است. بنابراین باید بگویم از کار خود در سال نخست شورای پنجم راضی نیستم زیرا هستند بسیاری از ابنیه میراثی که حریم و شئونات آنها همچنان رعایت نمی‌شود و امیدوارم این رویه بهبود یابد.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری:



انتخاب 2 شهردار نشان از توانمندی دارد


در یک سال گذشته مهم‌ترین اقدامات شورا را می‌توان ایجاد سامانه شفافیت و ابلاغ رویکرد شفاف‌سازی دانست. در سامانه شفافیت، تمامی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان باید توسط تمام ذی‌نفعان شهر و شهروندان مورد رویت قرار گیرد. لغو مصوبه برج‌باغ‌ها نیز دیگر اقدام مفیدی بود که در شورا صورت گرفت تا از شهرفروشی و نابودی فضای سبز جلوگیری شود. مصوبه طرح‌ترافیک که به شکل و سیاق جدیدی به تصویب رسید نیز از اقدامات خوب دیگر شورا در سال اول است؛ به‌گونه‌ای که طرح از انحصار عده‌ای خاص خارج شده و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. هزینه شهروندان کاهش پیدا می‌کند و مدیریت سفر به شکل مفید صورت خواهد گرفت.

انتخاب 2 شهردار در یک‌سال نشان از توانمندی شوراست. حال دلیلش چیست؟ 

شورا توانست اتفاقات را به خوبی مدیریت کند، تغییر شهردار به‌صورت ناخواسته و غیرارادی بود و در آن مقطع شورا توانست انسجام خود را به خوبی نشان دهد و بدون آنکه خللی در امور مدیریت شهری ایجاد شود کارها به خوبی پیش رفت.

در ارتباط با مردم شاید نتوانستیم خوب عمل کنیم و به‌طور کلی برنامه‌ای برای این مهم اجرا نشد و امیدوارم در سال‌های آتی این رویه بهبود یابد و البته به‌طور غیرسیستماتیک و پراکنده ارتباط با مردم داشتیم. باوجود این باید بتوانیم مشارکت حداکثری مردم را در اقدامات مدیریت شهری موجب شویم. کمیسیون سلامت یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های شورا بوده و قریب به 80جلسه در کمیسیون و ده‌ها جلسه در کمیته‌های ذیربط برگزار شده است. کمیسیون سلامت متشکل از 4کمیته است که کمیته‌های سلامت، محیط‌زیست، ایمنی و مدیریت بحران و کمیته حفظ و صیانت از باغات ازجمله آن است.

یکی از اقدامات مفید این کمیسیون تلاش در جهت کنترل رشد آفت سفید بالک‌ها بود و امروز شهروندی را نمی‌بینیم که از این موضوع شکایت کند. حفظ و صیانت از باغات در قالب کمیسیون ماده  7نیز به خوبی صورت گرفت و توانستیم اقداماتی خوبی در جهت جلوگیری از نابودی باغات و فضای سبز انجام دهیم. باغات برای نسل‌های آینده یک گنجینه ارزشمند هستند و باید در حفظ و نگهداری از آنها بیشترین تلاش را به‌کار بست.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی مطرح کرد: 


نمره قبولی در قانونگذاری و نظارت شورا


2موضوع از مهم‌ترین وظایف شورای شهر به‌حساب می‌آید؛ قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات و قوانین توسط سیستم مدیریت شهری و شهرداری‌ها. به اعتقاد من با توجه به گزارش تحویل و تحول که آقای نجفی منتشر کردند که چه چیزی تحویل مدیریت جدید شده، شورای پنجم نمره قبولی در این دو مقوله می‌گیرد.

در چرخه حیات چهارساله شوراها معمولا سال اول را صرف فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و آماده‌سازی شرایط برای دریافت نتایج در سال‌های بعد می‌دانند. در شرایط نابسامان اقتصادی و اینکه درآمدها تحت‌تأثیر اقتصاد ملی کاهش پیدا کرده ولی در عین حال شورای شهر به اعتقاد من توانسته نوعی از شفافیت را ایجاد کند. طوری که در این مسیر به سمت شهرداری شیشه‌ای حرکت کرده و لذا می‌توان گفت عملکرد شورا در این زمینه قابل‌قبول بوده است. شهرداری شیشه‌ای یعنی اینکه هر آنچه اتفاق می‌افتد مردم به‌عنوان صاحبان اصلی شهر از آن مطلع باشند. همه قراردادهای شهری در اختیار عموم است. همه مناقصات، خریدها و درآمدها و بودجه سنواتی تصویب شده و برنامه توسعه پنج‌ساله سوم در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. به‌رغم فشار‌های سنگین مالی هیچ خللی در خدمات‌رسانی به مردم ایجاد نشد و شهرداری وظایف ذاتی خود را به خوبی انجام داد. توقف هزینه‌کرد شهرداری در اموری که جزو وظایف ذاتی شهرداری قرار نمی‌گیرد نظیر ساخت حسینیه‌ها و توزیع پول بین هیأت‌ها نیز از اقداماتی بود که در سال اول شورا صورت گرفت. تصویب سیاست‌ها و الزامات برنامه پنج‌ساله سوم و همچنین بودجه سال 97، استقرار خزانه واحد که موجب شفافیت در درآمد‌های شهری می‌شود همه و همه از اقدامات مفید شورا در سال اول بوده است. در مورد اتفاقی که برای محمدعلی نجفی رخ داد، در واقع یک اتفاق قهری بود. اعضای شورا در آن دخیل نبودند و ناخواسته مجبور شدیم 2 بار شهردار انتخاب کنیم. برای ما البته این مهم بود که انتخاب شهردار قوی، مشهور به پاکدستی و خوشنام باشد و بتواند ضمن اجرای خدمات با فساد ساختار یافته در شهرداری تهران مقابله کند. از این‌رو من از هر دو انتخاب خود دفاع می‌کنم. هم نجفی و هم افشانی دارای سوابق روشنی در نظام اجرایی کشور هستند و هر دو جزو مدیران خوشنام و باسابقه مثبت اجرایی و پاکدست به‌حساب می‌آیند. هرچند به جهت عدم‌ثبات در مدیریت به نفع سیستم مدیریت شهری نیست؛ چرا که ثبات مدیریت، موضوعی است که می‌تواند به توسعه شهر کمک کند و ثبات مدیریت از بالا در مدیریت میانی نیز اثرگذار خواهد بود. لذا این تغییر به نفع شهر نیست اما شورا عملکرد خوبی در این امر داشت.

برای نخستین بار در شورای شهر پنجم اعضای شورا از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و خود من از طریق فضای مجازی با مردم ارتباط برقرار کردم.حدود 3یا 4مورد ملاقات مردمی هر روز در دفتر خود در شورا دارم و هر روز این اتفاق می‌افتد. در یک سال گذشته حدود 409نامه از مردم دریافت کردم و همه این نامه‌ها رسیدگی و ارجاع شده و 93مکاتبه با شورایاران داشتیم.

یکی دیگر از چالش‌ها، شهرفروشی بود که تلاش شد فروش تراکم‌ شهری، استفاده از هولوگرام و کارگزاری‌ها ساماندهی شود. در زمان مدیریت نجفی، توجه ویژه‌ای به این موضوع شد؛ هرچند انتخاب 2 شهردار در یک سال، به روندهایی که آغاز شده بود، ضربه زد و عملا سکته‌ای در کار ایجاد شد که امیدواریم انتخاب دوم ما بتواند برنامه‌های خود را در سال‌های آینده دنبال کند و ما ناچار به انتخاب دیگری نشویم. حال اگر بخواهیم مقایسه‌ای کوچک بین 2 شهردار منتخب‌ از سوی شورا داشته باشیم می‌توان گفت که آقای افشانی با توجه به سابقه‌ای که دارد، اجرایی‌ترند و آقای نجفی نگاهی ستادی دارند و به‌دلیل همین سابقه و نگاه اجرایی افشانی، برنامه‌های مبارزه با فساد در این دوره به واقعیت نزدیک‌تر و واقع‌گرایانه‌تر است که از نگاه من، روش ایشان به صواب و انجام کارهایی که اولویت‌ دارند، نزدیک‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید