• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28269
+
-

صدا و سیما گزارشگر تربیت کند

صدا و سیما گزارشگر تربیت کند

صدا و سیما گزارشگر تربیت کند


مسابقات بازی‌های آسیایی را افرادی غیر از گزارشگران تلویزیونی گزارش می‌کنند. اگر دلیل این اتفاق از مسوولان صدا و سیما پرسیده شود، حتما توضیح کامل را می‌دهند. از نظر من، ممکن‌ترین احتمال این است که حق پخش تلویزیونی خریده نشده است. در گذشته روال بر این بود که حق پخش بازی‌ها خریده می‌شد، فضای رسانه‌ای هم در محل برگزاری بازی‌ها برای گزارشگران ایرانی در نظر گرفته می‌شد. گزارشگران در محل مستقر می‌شدند و از داخل سالن مسابقات را گزارش می‌کردند. اما این دوره به نظر می‌رسد حق پخش خریده نشده چرا که گزارشگران اجازه ورود به سالن‌ها را ندارند. 
در بعضی از مسابقات مثل کشتی که از ایران مسابقات آن گزارش می‌شد، تصاویر به ایران می‌رسید و گزارشگران تخصصی گزارش مسابقات را به عهده داشتند ولی در همه رشته‌ها ما گزارشگران تخصصی نداریم. باید در رشته‌های مختلف دوره‌هایی برگزار شود و نفرات آموزش ببینند. گزارشگران باید مستقل وحتما خارج از محیط‌های فدراسیون‌ها باشند. این به نفع صدا و سیما است، چرا که رسانه باید اصل بی‌طرفی را رعایت کند. 
سال‌های ابتدایی راه‌اندازی شبکه سوم، تعداد گزارشگران محدود بود. در بعضی از رشته‌ها ما فقط یک نفر را برای گزارشگری داشتیم اما با برگزاری دوره‌های مختلف، افراد زیادی تربیت شدند. الان هم به نظر می‌آید که صدا و سیما باید آموزش را مد نظر قرار بدهد. 
از نظر من در بعضی از رشته‌ها نباید از افراد تازه‌کار برای گزارش مسابقات مهم استفاده شود. به این افراد بهتر است به تدریج گزارش‌های کوتاه بدهند تا به کارشان مسلط شوند. حتی در مسابقات باشگاهی هم باید این موضوع رعایت شود. در بازی‌هایی مثل یونتوس، رئال مادرید، یونایتد، بارسلونا و.. گزارشگرانی انتخاب شوند تا گزارش‌ها تخصصی باشند و برای افکار 
عمومی جذاب. 
حتی در فوتبال داخلی هم و در بعضی از استان‌ها نیاز است که گزارشگران آموزش ببینند. گزارشگران استانی، منطقه‌ای گزارش می‌کنند و این برای همه مخاطبان جذاب نیست. مناسب است در بازی‌ تیم‌‌های بزرگ مثل بازی‌های استقلال و پرسپولیس، در بعضی از شهرها که گزارشگران یا خیلی حرفه‌ای نیستند یا گزارش‌هایشان بیش از حد منطقه‌ای است، برای تهران گزارشگران حرفه‌ای‌تر بازی‌ها را گزارش کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید