• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28257
+
-

زنجان و ماجرای سگ‌های ولگرد

همشهری روش‌های برخورد با پدیده سگ‌های بدون صاحب در استان را بررسی می‌کند

گزارش
زنجان و ماجرای سگ‌های ولگرد

زهرا هادی لو|  زنجان- خبرنگار:

سال‌هاست تردد سگ‌های ولگرد درسطح شهر زنجان به معضل مهمی تبدیل شده که نارضایتی شهروندان را در پی داشته است؛ از این‌رو، اکیپ‌هایی از طریق بخش خصوصی متولی جمع ‌آوری این سگ‌ها شده‌اند. این پیمانکاران به چند روش سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و ساماندهی می‌کنند.
اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ابتدا سگ‌ها را بیهوش کرده و سپس آن‌ها را طبق شرایطی که دارند ساماندهی، معدوم و یا واگذار به 
متقاضیان می‌کنند.


ساماندهی سگ های ولگرد

 معاون خدمات شهرداری سگ‌های ولگرد را به 2 دسته مفید و غیر‌مفید تقسیم می‌کند که پس از جمع‌آوری وارد مجموعه‌ای متعلق به شهرداری در جاده بیجار می‌شوند. «غلامحسن احمدی» پیش‌تر در مورد برخورد با سگ‌های ولگرد گفته بود: ما طبق بخشنامه‌هایی که به شهرداران سراسر کشور صادر شده است، عمل می‌کنیم.
وی سپس به مرکزی که در جاده بیجار واقع شده و 400 مترمربع مساحت دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: سگ‌ها بعد از انتقال آن‌ها به کمپ، کارشناس مستقر در این محل سگ‌های مفید را از سگ‌های غیرمفید جدا می‌کند و به متقاضیان به صورت رایگان تحویل می‌دهد. 
احمدی در پاسخ به این مساله که شنیده شده سگ‌ها در این محل خرید و فروش می‌شده، اظهار می‌کند: این کار تخلف است و تاکنون گزارشی در این خصوص به شهرداری ارائه نشده، از طرفی نظارت کافی بر کار شرکت پیمانکار نیز صورت می‌گیرد.


واگذاری مدیریت سگ‌های ولگرد

اما حال اوضاع کمی تغییر پیدا کرده است و موضوع سگ‌های ولگرد به مدیریت پسماند شهرداری سپرده شده است.  «هاشم نجفی» در مورد تعریف سگ‌های مفید بیان می‌کند: در این‌جا سگ‌هایی که بتوانند به عنوان سگ گله یا سگ نگهبان از آن‌ها استفاده کرد، سگ مفید شناخته می‌شود که معمولا دراین میان ابتدا سگ‌ها عقیم می‌شوند.   وی ادامه می‌دهد: سگ‌های غیرمفید سگ‌های بیمار یا سگ‌هایی هستند که ارزشمند محسوب نمی‌شوند و نژاد آن‌ها مشخص نیست که در این صورت هم برخورد دیگری با آن‌ها صورت می‌گیرد. نجفی سپس به موضوع «مرگ با ترحم» اشاره و اظهارمی‌کند: در این روش ابتدا سگ به کمک تزریق آمپول بیهوش شده، سپس با ضوابط خاصی یک ربع بعد روی آن‌ها آهک ریخته و دفن می‌شوند. 


800 قلاده

نجفی می‌گوید: در ماه‌هایی از سال که غذا به اندازه کافی برای سگ‌ها وجود ندارد تعدادشان بیشتر می‌شود. این سگ‌ها برای تهیه غذا مجبور می‌شوند به زباله‌های شهرک‌های اقماری و باغ‌هایی که در کنار شهرها وجود دارند پناه ببرند.
وی ادامه می‌د‌هد: به شهروندانی که با سامانه 137 در این مورد تماس می‌گیرند پاسخ می‌دهیم و به طور میانگین 100 قلاده گرفته می‌شود.
نجفی در خصوص این‌که معدوم‌سازی و کشتار سگ‌های ولگرد در برخی موارد موجب حساس شدن فعالان حقوق حیوانات می‌شود، بیان می‌کند: ما نیز به حقوق حیوانات اهمیت می‌دهیم. اما باید قبول کرد سگ ناقل بیماری است و از نظر اسلام به عنوان جانوری نجس شناخته شده است و شهرداری نیز طبق دستورالعمل صادر شده مجبور است،عمل می‌کند.


پناهگاه

«سارا فرقانی» مدیر پناهگاه سار واقع در دیزج آباد است، وی هم اکنون 600 قلاده سگ نگهداری می‌کند. فرقانی در خصوص فعالیتش می‌گوید: حدود 5 سال است که این پناهگاه دایر است و سگ‌های ولگرد را نگهداری می‌کنیم.
وی هدف از این کار را دلسوزی برای سگ‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: این حیوانات نیز حق زندگی دارند و از نظر علمی و منطقی برای کنترل جمعیت تنها راه، عقیم‌سازی آن‌هاست نه کشتار.
فرقانی بر اساس باوری دیرینه و سنتی تصریح می‌کند: اگر این حیوانات به ناحق کشته شوند به طور حتم آه این حیوانات دامان آدمی را می‌گیرد. این مسئول ادامه می‌دهد: سگ‌های ولگرد و بی‌سرپرست جایی امن برای ماندن ندارند، اما ما در این‌جا آن‌ها را سالم‌سازی می‌کنیم.

وی در مورد هزینه‌های این کار می‌گوید: ماهانه بین 15 تا 20 میلیون تومان برای این کار صرف می‌شود.
وی با اشاره به این‌که هزینه‌های این کار به صورت شخصی و با کمک بستگان تامین می‌شود، می‌گوید: من و همسرم از حداقل‌ترین داشته‌های زندگیمان گذاشته‌ایم تا بتوانیم از پس هزینه‌ها برآییم.
مدیر پناهگاه سار با اشاره نوع فعالیت پناهگاه، ادامه می‌دهد: برخی از افراد به دلیل ناآگاهی از این حیوانات می‌ترسند یا این‌که آن‌ها را آزار می‌دهند، گرچه در سال‌های اخیر مسئولان با فعالیت سار آشنا شده‌اند و مانعی برای ادامه کار نیستند.
وی در مورد مرگ حیوانات می‌گوید: ما نمیتوانیم حق زندگی را از حیوانی مثل سگ بگیریم، مگر این‌که از نظر علمی و پزشکی کیفیت زندگی سگ برای خود و اطرافیان خطر داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید