• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28210
+
-

صدور فرمان جذب ارزهای خانگی به بانک‌ها

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها مجوز جذب ارزهای خانگی را صادر و به بانک‌ها اجازه داد نسبت به سپرده‌گیری ارزی به‌صورت اسکناس تنها در قالب 3ارز درهم امارات، دلار آمریکا و یورو اقدام کنند. این بخشنامه به بانک‌ها اجازه می‌دهد که با سپرده‌های یورویی تا 3درصد، درهم امارات تا 2درصد و دلار آمریکا با نرخ 4درصد فعالیت کنند بازگشت اصل سود تعیین شده را بانک مرکزی تضمین کرده است.
تمهید ارزی مشترک و دولت راه را برای جذب ارزهای در دست اشخاص حقیقی و حقوقی هموار می‌سازد و باید دید آیا دارندگان ارز حاضر به سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها خواهند شد یا نه؟ بخشنامه جدید بانک مرکزی بخشی از بسته جدید ارزی است که از 16مردادماه امسال اجرا شده و به دوران ارز 4200تومانی پایان داده است. 
هنوز مشخص نیست چه میزان ارز خانگی به‌صورت فیزیکی نگهداری می‌شود اما دولت و بانک مرکزی امیدوار هستند با توجه به تضمین بانک مرکزی بتوانند بخشی از ارزهای فیزیکی به‌صورت اسکناس در دست مردم را جذب کنند و به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده و از تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری ارزی بکاهند. با این بخشنامه که از دیروز ابلاغ شده، بانک‌ها مجاز هستند نسبت به سپرده‌گیری ارزی به‌صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی با تضمین بانک‌مرکزی اقدام کرده و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند. 
همچنین دوره سپرده‌گذاری ارزی یکساله است و درصورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت بانک مرکزی، دوره سپرده‌گذاری برای دوره‌ یکساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.
بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی، کارمزد عاملیت بانک‌ها را 3دهم درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یکساله تعیین کرده و از سوی دیگر درصورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال  یا دریافت سود، به‌منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده‌گذاران، بانک عامل نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را به اداره بین‌الملل این بانک برای دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس می‌کند.
بانک مرکزی اعلام کرده: بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به‌صورت اسکناس نزد بانک مرکزی به همان نوع ارز تودیعی و به‌صورت اسکناس خواهد بود و پرداخت سود به سپرده‌گذار به‌صورت ماهانه صورت می‌گیرد و درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به‌ترتیب یک، 0.5 و 1.5درصد خواهد بود اما به سپرده‌های ارزی کمتر از یک‌ ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید