• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28177
+
-

تکرار تاریخ در مجلس کرباسیان می‌ماند؟

انگار تاریخ در مجلس برای دولت روحانی قرار است تکرار شود. مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت روحانی دومین وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی است که قرار است امروز در مجلس استیضاح شود و بلافاصله بعد از او برای دومین‌بار در ادوار مجلس، طرح سؤال از رئیس‌جمهور اجرا می‌شود. این توالی در سال 90 برای وزیر اقتصاد و رئیس دولت دهم تکرار شده بود؛ روزی که 10آبان سال90 شمس‌الدین حسینی دقیقا به همین دلایلی که امروز کرباسیان استیضاح می‌شود، به مجلس رفت و 4‌ماه بعد محمود احمدی‌نژاد نخستین رئیس‌جمهوری شد که طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس برای او اجرا شد. طرح استیضاح کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه 28مرداد‌ماه گذشته با ۳۳ امضا‌ و در 15محور از سوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. دلیل اصلی در تدوین طرح استیضاح کرباسیان، آشفتگی‌های ارزی ماه‌های اخیر بوده است؛ مسئله‌ای که سال90 هم کشور درگیر آن شد و شمس‌الدین حسینی نخستین وزیر اقتصادی شد که پایش به استیضاح در مجلس باز شد. عدم‌توانایی در تدوین و اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور، عدم‌تدبیر لازم در ساماندهی اقتصادی کشور، عدم‌اعمال‌تکلیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی، عدم‌توانایی در افزایش ثروت عمومی، عدم ‌توانایی در شفاف‌سازی‌ و سالم‌سازی‌ اقتصاد کشور، عدم‌توانایی درتوجه به اقتصاد مقاومتی، نابسامانی در افزایش قیمت‌ها و تورم افسار‌گسیخته در حوزه اقتصادی ازجمله محورهای استیضاح کرباسیان است. این استیضاح تقریبا 2 هفته بعد از استیضاح پرسروصدای علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود و از این لحاظ هم مجلس دهم یک رکورد بی‌سابقه به جا گذاشته است.

با وجود این، شایعاتی در راهروهای مجلس راه افتاده ‌که دولت چندان بی‌میل نیست با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد خود خداحافظی کند و مسئولیت این جابه‌جایی را به مجلس سپرده است. پیش‌تر احمد امیرآبادی،‌ عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این‌باره مدعی شده بود مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، 28مرداد، تلاش داشتند که استیضاح وزیر اقتصاد اعلام وصول شود، اتفاقا به‌دلیل همین تلاش‌ها بود که 12تن از نمایندگان فراکسیون ولایی به هیأت‌رئیسه نامه نوشتند و اعلام کردند که استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس به بعد از سؤال از رئیس‌جمهور موکول شود که محقق نشد. شاید توییت دیروز الیاس حضرتی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و چراغ سبز او به تصمیم مجلس برای خداحافظی با وزیر اقتصاد بی‌ارتباط با همین شایعات نباشد. الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران دیروز نوشت: اگر امروز وزیر اقتصاد به‌عنوان تنها مقام پاسخگوی تیم اقتصادی دولت مجددا رأی اعتماد بگیرد، یعنی مجلس از شرایط اقتصادی راضی است.

3 فراکسیون اصلی مجلس صبح امروز درباره رأی اعتماد به وزیر اقتصاد تصمیم‌‌گیری می‌کنند. کمال دهقانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فراکسیون مستقلین قبل از آغاز جلسه علنی، در جلسه‌ای موضوع استیضاح آقای کرباسیان را بررسی می‌کند تا دیدگاه‌های اعضا مشخص شود؛ البته این به‌معنای اعلام نظر نهایی درباره‌ استیضاح نیست چون فراکسیون مستقلین در استیضاح آقای ربیعی نیز موضعی را اعلام نکرد و تصمیم‌گیری را به‌خود اعضا سپرد. ممکن است این بار هم این اتفاق رخ دهد.

سید‌حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز در این‌باره گفت: فراکسیون ولایی امروز قبل از جلسه علنی موضوع استیضاح وزیر اقتصاد را بررسی می‌کند و درباره بحث سؤال از رئیس‌جمهور نیز گفت‌وگوهایش را ادامه می‌دهد.

فراکسیون امید نیز امروز صبح در جلسه موضوع استیضاح کرباسیان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این احتمال وجود دارد که همچون استیضاح ربیعی، فراکسیون امید نظرش را به‌طور قطعی اعلام نکند. روزی که شمس‌الدین حسینی برای دفاع از مدیریت خود درباره ساماندهی بازار ارز و سکه به مجلس رفت، توانست از آن مجلس رأی اعتماد بگیرد. امروز باید دید کرباسیان هم می‌تواند تاریخ را در صحن علنی تکرار کند یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید