• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28126
+
-

همزمان با افتتاح خانه‌موزه‌آیت الله هاشمی رفسنجانی همایش عبور از بحران و توسعه ایران‌ برگزار شد

بازگشت به نسخه هاشمی

ظریف: آیت الله هاشمی رفسنجانی در استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی نگاه واقع‌بینانه داشت | سیدحسن خمینی: آقای هاشمی موج سوار نبود و مقابل خواسته مردم نمی‌ایستاد

یاد
بازگشت به نسخه هاشمی

 کمتر پیش می‌آید سیدحسن خمینی، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی حول یک موضوع مشخص برای سخنرانی جمع شوند اما دیروز همایش «عبور از بحران و توسعه ملی» بزرگان سیاست را کنار هم جمع کرد تا هرکدام از زاویه تخصصی خودشان دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در حل مشکلات کشور مرور کنند؛ چنان‌که سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار کبیر انقلاب «ستیز با ریا» را خصیصه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست و یادآوری کرد که برای نخستین‌بار این صفت را در امام راحل دیده است. یادگار امام راحل از همین بحث پلی زد به همدلی امام و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مردم و گفت: ذات بحث ستیز با ریا این است که شما بگویید اینکه نظر جامعه درباره‌ام چه باشد برای من اهمیتی ندارد اما این موضوع در خود یک کژتابی هم دارد؛ به این شکل که رفته رفته به اینجا برسد که گویی نظر مردم اصلا محترم نیست. آقای هاشمی اما به‌نظر مردم هم باور داشت، به این صورت که اگر مردم باشند همه مشکلات حل می‌شود و اگر مردم نباشند هر گره‌ای که باز کنی باز گره‌ای به سایر گره‌ها اضافه می‌شود.

به گزارش سایت جماران، وی اظهار کرد: اگر روزی احساس کردیم مردم هستند همه دست در دست هم مشکلات را حل می‌کنیم. از روز آغاز انقلاب نقطه اتکای امام(ره)، مردم بود و تا امروز هم هر گردنه‌ای را رد کرده‌ایم با کمک مردم بوده و اگر هم جایی از مردم فاصله گرفته‌ایم به شکلی آسیب دیده‌ایم. سیدحسن خمینی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی در زندگی‌اش بیشترین تعداد به معرض رأی مردم گذاشتن خود را تجربه کرده و گاهی هم رأی نیاورده اما به این معنا هم نبوده که اگر رأی نگرفت بگوید نظر مردم مهم نیست. او با مشاورین خود به گفت‌وگو نشست، برنامه‌های تازه‌ای ارائه کرد و دوباره هم رأی گرفت. سیدحسن خمینی ادامه داد: بستن و فضا را امنیتی کردن جز رسیدن به خواسته‌های آن کسی که چشم طمع به این نظام و خاک دارد، سودی ندارد. من اگر اشتباه می‌کنم و جامعه نمی‌پسندد کنار بروم تا کس دیگری بیاید و خدمت کند. اشتباه می‌کنیم پس عذرخواهی هم بکنیم. کسی نیست که تابه حال اشتباهی نکرده باشد. پس به خرد عمومی اعتماد کنیم و با هیچ مزور و مفسدی عقد اخوت نبندیم و به او وفادار نباشیم. یادگار امام در پایان تأکید کرد: آقای هاشمی بزرگ بود و بزرگ رفت. عزیز بود و عزیز رفت. موج سوار نبود و مقابل نظر مردم نمی‌ایستاد بلکه می‌کوشید خواسته مردم را مطابق با آنچه درست می‌پندارد، تعریف کند.

در بهترین شرایط مذاکره با صدام را آغاز کردیم

در ادامه همایش دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از همه‌‌چیز خود برای انقلاب اسلامی مایه گذاشت و از هیچ‌چیز برای پیشبرد اهداف انقلاب و پیشرفت کشور ابا نکرد. به گزارش ایسنا، ظریف با بیان اینکه همواره نگرش آیت‌الله هاشمی به اصلاح و بهبود شرایط کشور با تکیه بر ارزش‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی بود، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره در استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به‌صورت عاقلانه و با نگاه واقع‌بینانه تأکید داشت. همین نگاه نیز باعث شد که در بهترین شرایط ما مذاکره با صدام را آغاز کنیم. ظریف با اشاره به برخی ویژگی‌های دوران جنگ و پیش از آغاز مذاکره با عراق در این زمینه خاطرنشان کرد: اگر آقای هاشمی رفسنجانی نمی‌خواست که از ظرفیت‌های موجود استفاده کند و نگران آن بود که جامعه درباره مذاکره با فردی که خسارت‌های بسیاری به ملت‌مان وارد کرده چه می‌گویند، نمی‌توانست مسیر تاریخ منطقه را تغییر دهد.

درایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبری و همچنین مجموعه نظام بود که باعث شد از آن فرصت استفاده شود. وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود به توافق بر سر قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد و گفت: بالاترین مرحله شجاعت آیت‌الله هاشمی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که در آن زمان برای بر عهده گرفتن این مسئولیت تاریخ‌ساز رقابتی میان امام و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده بود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه «عدم‌شناخت شرایط بین‌المللی می‌تواند کشوری در اوج قدرت را به نابودی بکشاند» افزود: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی معمار هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود و برنامه هسته‌ای ما در زمان او شکل گرفت. اما این توانمندی باید حفظ می‌شد نه اینکه به هدر برود و به‌جای آنکه زمینه قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند باعث افزایش فشار علیه کشور شود. فهم این موضوع نیازمند یک جامع‌نگری است که در نگاه آیت‌الله هاشمی وجود داشت. ظریف تصریح کرد: ما وظیفه داریم که سیاست خارجی را به اهرمی برای کمک به اقتصاد کشور تبدیل کنیم نه آنکه باری بر دوش مردم تحمیل کنیم. تلاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره این بود که سیاست خارجی باری بر مردم نباشد. این کار نیازمند آن نیست که ما از اصول و ظرفیت‌های خود عدول کنیم بلکه نیازمند شناخت اصول و ظرفیت‌هاست و ما باید بپذیریم که دیپلماسی یک روش برای تأمین اهداف و منافع کشور است.



آیت الله هاشمی تا آخرین لحظه ساده‌زیست بود

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عصر روز گذشته در همایش گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: پس از اتفاقات سال ۶۰ و ترور آقای هاشمی از سوی گروهک فرقان، امام و سیداحمد آقا تصمیم گرفتند که آقای هاشمی در خانه کنار حسینیه جماران مستقر شود. به گزارش مهر، وی با اشاره به ساده زیستی هاشمی رفسنجانی گفت: نوع زندگی آیت الله هاشمی از سال ۶۰ تا آخرین لحظه‌ای که ایشان را از دست دادیم ساده بود؛ با ایجاد این خانه موزه، ساده‌زیستی ایشان را به رخ حاکمان و مردم جهان می‌کشانیم.

   بن‌بست در کشور وجود ندارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی آینده‌نگر بود»، تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمدارانی بود که اعتقاد داشت هیچ وقت در کشور بن‌بستی وجود نخواهد داشت و بن‌بست‌شکنی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و حرکت‌های او بود. هرگاه در سخت‌ترین شرایط نیز به ایشان مراجعه می‌کردیم، معتقد بودند که برای حل مشکلات کشور راه‌حل‌هایی وجود دارد. ایشان هیچ‌گاه برای خود ننالیدند و شکایت نکردند اما هر جا که لازم بود، از وضعیت مردم می‌نالیدند و به مسئولان هشدار می‌دادند. وی با تأکید بر اینکه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شناسنامه واقعی انقلاب است» خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد تاریخچه انقلاب اسلامی را بررسی کند با بررسی شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌تواند به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی پی‌ببرد.

افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی

خانه موزه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز گذشته در محل زندگی وی در جماران افتتاح شد. این خانه پس از ترور نافرجام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خرداد‌ماه سال۱۳۵۸ تا آخرین روز حیات پر فراز و نشیب و پر مسئولیت هاشمی رفسنجانی به دستور و توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت حفاظت از شخصیت‌های ارزنده انقلاب، محل سکونت او و خانواده‌اش بود. همایش «عبور از بحران و رسیدن به توسعه از دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» با سخنرانی سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سید محمدعلی افشانی شهردار تهران، محسن، فائزه، فاطمه و یاسر هاشمی، محمد هاشمی، حسین علایی، عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی، حسن غفوری فرد، علی اشراقی، فاطمه راکعی، غلامعلی رجایی، عبدالمجید معادی‌خواه و جمعی دیگر از چهره‌های سیاسی به همین مناسبت دیروز در جماران برگزار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید